خبر فوری

آموزش مهارت به سوادآموزان در ۵۱۲ مرکز یادگیری محلی

تهران- هرمزبان – رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: تعداد قابل توجهی از افراد کم‌سواد و بی‌سواد در ۵۱۲ مرکز محلی یادگیری محلی، مهارت و سواد پایه را فرامی‌گیرند.

شاپور محمدزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: تاسیس مراکز یادگیری محلی در سال ۹۴ در مصوبه هیات وزیران به تصویب رسید و این مراکز فعالیت‌ خود را در حوزه سوادآموزی از سال ۹۵ آغاز کرد.

وی ادامه داد: تعاریف بسیاری برای سواد ارائه شده است که اولین تعریف را می‌توان خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن درنظر گرفت اما بر اساس تعاریف دیگر، باسواد به افرادی گفته می‌شود که بتوانند علاوه بر فراگرفتن سواد پایه، به یک زبان خارجه و رایانه هم تسلط داشته باشند و پس از آن دارابودن سواد عاطفی، رسانه‌ای و تربیتی هم به تعریف از سواد اضافه شد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: در آخرین تعاریف از زبان گفته شده که افرادی باسواد هستند که بتوانند با استفاده از دانش و آموخته‌های خود، پیرامون زندگی تغییراتی ایجاد کنند که در این شرایط فرقی ندارد که مدرک تحصیلی افراد می‌تواند ششم ابتدایی یا دکتری باشد، از این‌رو مراکز یادگیری محلی در راستای این تعریف زبان تاسیس شد.

سوادآموزان ماهانه ۴۰۰ هزار ماسک تولید می‌کنند

محمدزاده یادآور شد: در حال حاضر مانند گذشته افراد بی‌سواد در مناطق شهری و روستایی وجود ندارند؛ بنابراین مراکز یادگیری محلی به منظور ایجاد انگیزه برای تعداد کم سوادان و بی‌سوادان راه‌اندازی شد تا مهارت‌آموزی دلیلی برای افزایش توانایی‌های این افراد باشد، این مراکز به بی‌سوادان و کم‌سوادان مهارت‌های مختلفی مانند مشاغل زودبازده، حقوق شهروندی و غیره را می‌آموزد.

وی عنوان کرد: توانمندی سوادآموزان در مراکز بالا است. به طور مثال در ایام کرونایی سوادآموزان در این مراکز روزانه به فعالیت‌های بسیاری مانند تولید ماسک و گان و این قبیل وسایل بهداشتی می‌پرداختند که می‌توان گفت ماهانه نزدیک به ۴۰۰ هزار ماسک و وسایل بهداشتی به جامعه تحویل می‌دادند.

صد در صد سوادآموزان این مراکز مشغول به کار می‌شوند

رییس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص میزان اشتغال به کار سوادآموزان در مراکز محلی یادگیری گفت: آمار اشتغال این سوادآموزان را می‌توان صد در صد دانست.

محمدزاده با بیان اینکه بیشتر فعالیت های نهضت سوادآموزی جنس زنانه دارد، افزود: موارد بسیاری دیده شده که افراد در این مراکز علاوه بر سواد پایه، مهارت‌ نیز آموختند و به این واسطه توانستند درآمدزایی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت فعالیت در مراکز محلی یادگیری به قدری خوب است که در یکی از استان‌های کشور مدارس برای تهیه روپوش‌های دانش‌آموزی با این مرکز به توافق رسیدند و این مراکز می‌تواند کل روپوش منطقه یا استان را تامین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش ایرنا، مدارس، مراکز آموزشی و ۴۷۹ مرکز یادگیری محلی سازمان نهضت سوادآموزی از ابتدای اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان، سوادآموزان و دانشجویان از این تاریخ به صورت مجازی دنبال شد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید