شمار مبتلایان کرونای جهش یافته در هرمزگان به ۲۳ نفر رسید

هرمزبان – سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش شمار مبتلایان به کرونای جهش یافته در استان به ۲۳ مورد خبر داد.

دکتر فاطمه نوروزیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مدت ۷۲ ساعت گذشته پنج نفر به مجموع مبتلایان به کرونای جهش یافته در استان اضافه شده و از مجموع مبتلایان نیز یک جوان ۳۰ ساله به دلیل شدت بالای درگیری جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه شرایط بندرعباس بسیار نگران کننده و حساس است، افزود: موارد جدید کرونای جهش یافته در مناطق شرقی و شمالی هرمزگان شناسایی شده که این دقیقا مطابق پیش بینی کارشناسان بهداشتی هرمزگان است که نسبت به روند شیوع این نوع کرونا از مناطق غربی به سمت مرکز و دیگر مناطق استان هشدار داده بودند.

نوروزیان تصریح کرد: علت عمده ابتلای این افراد به کرونای جهش یافته، شرکت در دورهمی و انجام سفر به مناطق پرخطر و رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی با وجود هشدارهای بسیار است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آخرین آمار مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی استان را ۱۱۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این شمار ۲۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال شش نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

دکتر نوروزیان خاطرنشان کرد: در مدت ۲۴ ساعت گذشته یک خانم مبتلا به کرونا با ۶۳ سال سن در بندرعباس جان خود را از دست داد و شمار فوتی های قطعی کووید ۱۹ در هرمزگان به یک هزار و ۳۶ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه کرونای جهش یافته تفاوتی از نظر بالینی با نوع معمولی این ویروس ندارد، گفت: مساله نگران کننده در خصوص این ویروس قدرت سرایت پذیری و انتقال بالای آن است.

وی تصریح کرد: به گفته پژوهشگران خطر ابتلای کودکان به ویروس جهش یافته بالا است و به علت سرایت‌پذیری زیاد آن خطر افزایش تعداد بیماران و میزان مراجعه به مراکز درمانی به طور ناگهانی وجود دارد و از همین رو مردم باید رعایت پروتکلهای بهداشتی را بسیار جدی بگیرند و در نظر داشته باشند که عادی انگاری کرونا، خسارت جبران ناپذیری برای سلامت جامعه و عزیزانمان به دنبال خواهد داشت.

کرونای جهش یافته یا همان گونه انگلیسی کرونا موسوم به ب. ۱.۱.۷ پائیز گذشته شناسایی و به سرعت شیوع پیدا کرد. این ویروس به گفته مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها نسبت به سایر گونه‌ها قدرت آلوده کنندگی بسیار بالایی دارد

ماه پیش دانشمندان در انگلیس گزارش دادند که این گونه در قیاس با سایر گونه‌های ویروس کرونا، با خطر مرگ هم ارتباط بیشتری دارد. گونه انگلیسی کرونا تا کنون در بسیاری از کشورهای جهان شناسایی شده است.

در آفریقای جنوبی گونه متفاوتی کشف شده که ب. ۱.۱۳۵ نام‌گذاری شده‌ است. این گونه اولین بار اکتبر ۲۰۲۰ مشاهده شد که به شباهت‌هایی را به ویروس انگلیسی دارد.

 گونه برزیلی هم که پی. ۱ نامگذاری شده اولین بار در جریان تست کرونا از مسافران برزیل در ژاپن شناسایی شد. این گونه از یک رشته جهش‌هایی برخوردار است که شناسایی آن توسط سامانه ایمنی بدن را دشوار می‌کند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید