خبر فوری

رزمایش پدافند غیرعامل در بندر شهید رجایی و پالایشگاه نفت بندرعباس برگزار شد

هرمزبان: رزمایش های پدافند غیرعامل در بندر شهید رجایی و پالایشگاه نفت بندرعباس با هدف افزایش توان مقابله و شناخت پیامدهای ناشی از تهدیدها برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، «عباس کمالی» معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، روز سه شنبه درحاشیه برگزاری این رزمایش افزود: با اجرای رزمایش پدافند غیرعامل قطعی برق، برق سراسری در این مراکز قطع و نقاط حساس بندر شناسایی شد.
معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: یکی از پایدارترین دستگاه های اجرایی در برابر قطعی برق سراسری هم اکنون در بندر شهید رجایی است که در کمترین زمان ممکن بدون ایجاد وقفه و مشکل دیزل ژنراتورها وارد مدار می شود.
به گفته او، 470 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت شبکه اطفا و اعلام حریق بندر شهید رجایی در نظر گرفته شده و طرح ساخت تاسیسات زیربنایی خلیج فارس در حال اجراست و سال آینده نیز ساخت پست 20/63 کیلوواتی به همراه دیسپاچینگ و رولیاژ بندر آغاز می شود.
در جدیدترین رتبه بندی یکصد بندر مهم جهان از سوی مجله معتبر «مدیریت کانتینری لندن» در شماره ویژه «ورد تاپ کانتینر پورت»، بندر شهید رجایی ایران در بندرعباس در رده هفتاد و هشتم بندرهای کانتینری جهان قرار گرفت.
وزیر راه و شهرسازی به تازگی از فراهم شدن زمینه اجرای مرحله سوم طرح توسعه بزرگ ترین بندر تجاری ایران خبر داد و گفت: با عملیاتی شدن این فاز که به 500 میلیون دلار سرمایه گذاری نیازمند است، ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به هشت میلیون کانتینر افزایش می یابد.

** هدف نهایی پدافند غیرعامل در پالایشگاه نفت بندرعباس تولید انرژی پایدار است
«هاشم نامور» مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: طی پارسال 19 رزمایش در قالب طرح های پدافند غیرعامل برای حفظ آمادگی و افزایش توان در پالایشگاه بندرعباس اجرا شد.
به گفته او، امسال برای نخستین بار رزمایش مشترک شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در هرمزگان با محور پالایشگاه بندرعباس با هدف مقابله با خرابکاری و افزایش توان مقابله و شناخت پیامدهای ناشی از تهدیدها برگزار شد.
وی ادامه داد: برای افزایش توان در مواقع اضطرار برای نخستین بار در سطح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پس از آموزش کارکنان هر یک از واحدهای عملیاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس گروه های واکنش سریع در آن واحدها تشکیل شد تا در مواقع بحران وارد عمل شوند.
نامور به امضای تفاهمنامه مشترک همکاری با شرکت های نفتی و صنعت های غرب بندرعباس برای آمادگی در شرایط اضطراری و بحران، نصب دکل و راه اندازی سامانه ارتباطی ستاد مدیریت بحران استان، تامین نیروی انسانی و کارشناسان پدافند غیرعامل، برگزاری 37 نشست تخصصی با دستگاه های اجرایی و صاحبان صنعت و ستاد پدافند غیرعامل استان به منظور هماهنگی بیشتر و بروزرسانی و تدوین دستورالعمل های پدافندی درحوزه پدافند غیرعامل اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: در حوزه فضای سایبری نیز به منظور افزایش توان مقابله و افزایش امنیت فضای مجازی اقدام دفاعی مناسبی انجام شده است که در این زمینه می توان به ایجاد و استقرار سامانه مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و همچنین طرح افزایش ضریب امنیتی مرکز کنترل عملیات شبکه متناسب با استانداردهای تعیین شده اشاره کرد.
به گفته او، ساخت و بهره برداری از سه مخزن تازه نفت خام هر یک با ظرفیت 500 هزار بشکه، آماده سازی خط 20 اینچی و ایجاد ارتباط لازم با خطوط انتقال و صادرات نفت و سایر فرآورده ها در شرایط اضطرار، مقاوم سازی واحد آب، برق و بخار پالایشگاه، طرح ضد حریق کردن سازه ها و آمادگی برای مهار آلودگی دریا در صورت نشت مواد نفتی، تقویت زیرساخت های حراستی و امکان استفاده از برق و واحد آبگیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در شرایط اضطرار از طرح های مرتبط با اصول و اهداف پدافند غیرعامل در پالایشگاه بندرعباس است.
شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه 350 هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی، سومین پالایشگاه نفت کشور به لحاظ ظرفیت پالایشی پس از آبادان و اصفهان است.
منبع: ایرنا
(لینک)
کد خبر: 394922

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید