خبر فوری

عرضه اولیه اپال به سود بانک پارسیان؟

بر اساس گزارش منتشر شده در سامانه کُدال، شرکت اپال کانی پارس متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان است. سوال اینجاست که آیا هدف از این عرضه اولیه برای بهبود زیان انباشته بانک پارسیان است؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، چهارشنبه هفته گذشته (ششم اسفند) نماد اپال با تمام حواشی که درباره بورس و شرایطش وجود داشت عرضه اولیه شد. این نماد به عقیده کارشناسان در زمان مناسبی عرضه نشد، زیرا بازار شرایط خوبی نداشت و نیاز اصلی آن را نقدینگی می‌دانستند و این زمان را برای این عرضه اولیه مناسب نمی‌دانستند.

با این حال این نماد با تمام مسائل حاشیه‌ای عرضه شد که عرضه اولیه نسبتا سنگینی هم بود و با انتقادهای زیادی همراه شد. نتیجه این انتقادها و شرایط بازار، مشارکت ۲/۷ میلیون نفری سهامداران در خرید این عرضه اولیه بود که قبل از عرضه نماد «اپال»، در آخرین عرضه یعنی عرضه اولیه «کزغال»، میزان مشارکت به حدود سه‌میلیون و ۸۰۰ نفر رسیده بود.

با توجه به اطلاعیه منتشر شده در سامانه کُدال، مالکیت ۱۰۰ درصدی نماد اپال (شرکت اپال کانی پارس)  در اختیار شرکت سرمایه گذاری پارسیان است. بر اساس این گزارش سود حاصل از فروش سهام اپال برای شرکت سرمایه گذاری پارسیان معادل یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است. از سوی دیگر با منتشر شدن خبر عرضه نماد اپال در بورس، در روزهای پایانی هفته گذشته نمادهای شاخص‌ساز با کمی حمایت همراه شدند. کارشناسان این حمایت از بازار را نتیجه منتشر شدن عرضه اولیه می‌دانستند.

حال سوال اینجاست که چرا نماد «اپال» که عرضه اولیه نسبتا سنگینی هم بود، با توجه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه و سیر نزولی شاخص عرضه اولیه شد؟

بر اساس صورت مالی منتشر شده شرکت پارسیان مربوط به شش ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری، پارسیان سه هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان زیان انباشته دارد. بر اساس گزارش درباره زیان انباشته پارسیان در سایت هرمزبان، بدهی پارسیان درست به اندازه دارایی آن یعنی ۱۲ درصد رشد کرده است.

بنابر گزارشی که شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از سود حاصل از فروش سهام اپال به دست میاورد شاید بتوان گفت هدف از این عرضه در این بازار نزولی جبران برخی از زیان‌های این شرکت باشد.

زیان انباشته پارسیان بیش از ۲ برابر سرمایه تاسیس یک بانک

نکته قابل توجه درباره شرکت پارسیان انجام مزایده در بهمن ماه است که قبل از اینکه خبر از قطعی شدن عرضه نماد اپال در بورس شود، شرکت پارسیان قصد داشت ۱۰۰ درصد از کل سهام شرکت سرمایه گذاری پارسیان (سهامی خاص) را یکجا و از طریق مزایده بصورت ۱۰۰ درصد نقد به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار نماید اما این مزایده بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال به نتیجه نرسید.

بر اساس این شواهد، گفته می‌شود با این شرایطی که پارسیان دارد و از طرفی در بورسی که با شرایط نزولی همراه است، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خود را به عنوان عرضه اولیه ارائه می‌دهد دلیل آن چیست؟ آیا شرکت پارسیان به دنبال کسب درآمد و جبران قسمتی از زیان خود از طریق خرید و فروش عرضه اولیه اپال در بورس است؟

آخرین اخبار اقتصادی را در سایت تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید