خبر فوری

هشدار عراقچی به دولت «بایدن»/ زمان حفظ برجام رو به پایان است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با هشدار به دولت جو بایدن تاکید کرد: زمان حفظ برجام رو به پایان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بین المللی «سی جی تی ان» چین به دولت بایدن هشدار که داد که زمان حفظ برجام رو به پایان است.

عراقچی در پاسخ به اظهارات «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که گفته است «تحریم های ایالات متحده علیه ایران را لغو نمی‌کند مگر اینکه تهران تعهد خود را به برجام نشان دهد»، گفت: ایالات متحده ابتدا باید اقدام و تحریم‌های ایران را لغو کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران آماده است تا پس از برداشته شدن تمام تحریم‌های آمریکا علیه تهران، به سرعت به تعهدات کامل خود در برجام بازگردد.

عراقچی افزود: وضعیت کاملاً روشن است. این ایران نیست که برجام را ترک کرد بلکه ایالات متحده بود که از این توافق خارج شد. ایالات متحده تصمیم گرفت که مشارکت خود را در برجام متوقف کند آنها میز را ترک کردند و دوباره تحریم‌ها را اعمال کردند. آنها حتی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کردند. اکنون، اگر سیاست آنها این است که به برجام برگردند و دوباره یک عضو برجام شوند باید تحریم‌ها را بردارند، آنچه ما انجام دادیم در حقیقت واکنشی به نقض توافق توسط ایالات متحده و در برابر اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بود. همانطور که گفتم، کاهش تعهدات توسط ایران، در واقع اقدامی قابل اصلاح بر اساس بند ۳۶ برجام است.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: بنابراین من فکر می‌کنم اگر شرایط را منطقی بررسی کنید، همه می‌گویند این ایالات متحده است که باید اول به برجام برگردد. هنگامی که آنها بازگشتند و تحریم‌ها علیه ایران را لغو کردند و ما تأیید کردیم که تحریم‌ها از بین رفته است، ما هم آماده‌ایم که به سرعت به برجام برگردیم.

عراقچی در واکنش در پاسخ به سوال خبرنگار که گفت «شرایط مانند پیدایش مرغ و تخم مرغ است» اظهار داشت: من چنین تصوری ندارم، آنها برجام را ترک کردند، آنها در چهار سال گذشته ما را تحریم کردند. اکنون، اگر آنها فکر می‌کنند برجام معامله خوبی است و می‌خواهند به این معامله برگردند باید به تعهدات خود برگردند و پس از آن ایران هم از برجام پیروی خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه «بایدن گفته است اگر قرار باشد برای از سر گیری برجام با ایران مذاکره کند ممکن است وارد مسایل دیگری مانند مسایل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود نظر شما چیست» گفت: به هیچ وجه. برجام تنها در مورد برنامه هسته‌ای ایران است و دو رکن دارد که شامل «محدودیت در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ما در ازای لغو تحریم ها» است و همین. ما هنگام مذاکره در مورد توافق هسته‌ای در مورد موضوع دیگری مذاکره نکردیم و این یک دلیل عمدی و تصمیم همه طرف‌ها بود.

منبع: خبرگزاری مهر

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید