گزارش ایسنا از روز نخست جشنواره فیلم فجر در بندرعباس+نقد کارشناسی

هرمزبان – در روز نخست جشنواره فیلم فجر در بندرعباس فیلم های “گیج گاه” و “تی تی” در دو سینما ستاره شهر و ستاره جنوب بندرعباس در سانس های ۱۵ و ۱۸ به اکران درآمد که با استقبال مورد قبول علاقه مندان همراه بود.

گیج گاه

گیج گاه» اولین ساخته سینمایی عادل تبریزی، فیلمی در پاسداشت نسل‌های مختلف سینمای ایران است.

جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آئیش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی،  نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل پور، علی باغفر ، حامد شیخی، داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان علی راد و با هنرمندی رضا صفایی پور و حسن رضایی بازیگران «گیج‌گاه» هستند.

موضوع فیلم

داستان «گیجگاه» در دهه ۷۰ روایت می شود و در خلاصه داستان آن آمده است: حسن خشنود مربی کاراته کتاب تطبیق شاهنامه فردوسی با فنون رزمی را که تالیف کرده به یکی از هنرجویانش هدیه می دهد اما پشیمان می شود و در پی پس گرفتن کتاب است.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: فیلم گیج گاه به نظرم گویا کارگردان ظرفی پیدا کرده بود که ذهنیات خود را در آن گنجانده بود و برخی اوقات از داخل ظرف به خارج هدایت شده بود.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه بخشی از فیلم برشی از دهه ۷۰ بود که اتفاقات و مسیر داستان فیلم در آن واقع می شد، تصریح کرد: بحث طبقه متوسط که شامل شخصیت معلم مدرسه می شد و از همان ابتدای فیلم لحن شوخی و طنز آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه در این فیلم ادای دینی به سینما شده بود، خاطرنشان کرد: دیالوگ ها، پوسترها و یاد کردن ها و بحث مردانگی و گذشت همگی ادای دینی به سینما بود.

این منتقد سینما با بیان اینکه حتی می شد این قسمت فیلم را برشی از ذهن کارگردان دانست و نسلی که با نوارهای VHS رشد یافت و اوایل ظهور تلفن همراه بود، اظهار کرد: فیلم از شوخی های خوبی بهره می گرفت و حتی برخی از شوخی ها عمیق بود.

هاشمی زاده با اشاره به اینکه نقش اول فیلم(حامد بهداد) حرف های شخیصی در خصوص تربیت کودک و فرهنگ می زد، عنوان کرد: فیلم کمی خسته کننده بود و این همه حرف از سینما، طبقه متوسط و برشی از دهه ۷۰ اینجور بر می آمد که کمی حرف های اضافی بود و از ظرف خارج شده بود اما به طور کلی فیلم متوسط و قابل تآملی بود.

تی تی

«تی‌تی» چهارمین ساخته سینمایی آیدا پناهنده بعد از «ناهید»، «اسرافیل» و «پاییز نیکایدوها» است که همچون سه فیلم قبلی او، فیلمنامه آن را همراه با ارسلان امیری به نگارش درآورده است. مجری طرح «تی تی» نیز حامد خسروی است که پیش از این در فیلم «اسرافیل» با پناهنده همکاری داشته است.

بازیگران: الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر، هوتن شکیبا، سودابه جعفرزاد، مهدی فریضه، هیلدا کردبچه، هانیه کاظمی، امیر حامد، زینب شعبانی، رضا عموزاد، منوچهر امیری، مهرانه به نهاد، مهیار دانشمند، مهران نیک روش.

موضوع

پناهنده که خود نویسنده فیلم تی تی بوده با به چالش کشاندن قوانین جامعه تلاش کرده تا این نوع مشکلات زنان در دعاوی قانونی را برجسته کند. درکنار درگیری‌های رایج میان زنان مستضعف و مردان در فیلم تی تی به دیدگاه تازه‌ای درون فیلم میرسیم که به پرسش سوالات اخلاقی می‌پردازد. بعنوان مثال میشود دردی که تی تی برای دادن بچه به زوج نابارور میکشد را ذکر کرد؛ او باید تعهد دهد که فقط حامل بچه است و پس از بدنیا آمدن بچه، دیگر هیچگونه حقی برای دیدن آن ندارد و مادر او نیست. موضوع فیلم تی تی حول محور ازخودگذشتگی شخصیت اصلی آن یعنی تی تی می‌چرخد که زندگی‌اش را صرف مراقبت از دیگران و بشر دوستی می‌کند. اشتیاق صادقانه او برای خدمت به دیگران دلیلی است که تی تی فرزندان زوج‌های دیگر را نگهداری می‌کند و بدست آوردن پول در اولویت دوم او قرار دارد که هدفش تهیه هزینه ساخت یک آلونک کوچک برای خود و نامزدش با بازی هوتن شکیبا خواهد بود.

نقد کارشناسی

یک منتقد سینما در خصوص این فیلم به ایسنا، گفت: پناهنده در فیلم های گذشته خود هم شخصیت محوری فیلم را زنان قرار داده و دغدغه های زنان را مطرح می کند که در فیلم تی تی هم از زاویه ای دیگر با نقش آفرینی الناز شاکردوست یک زن روستایی، ساده و عاشق پیشه را روایت می کند.

رضا هاشمی زاده با بیان اینکه درگیری ذهنی و فکری شاکردوست و پیروزفر در این فیلم محور یک اتفاق و درام را شکل داد، تصریح کرد: مفاهیم انسانی مانند نجات بشریت، عشق خالص و طبقه اجتماعی در این فیلم به حالت صمیمیتی مناسب شکل گرفته بود و تی تی پر از حس سرشار زندگی بود و اقدامات خود را کمکی انسانی و برای نجات بشریت می دانست.

وی با اشاره به اینکه مفهوم آدم بودن موضوع محوری فیلم بود که تی تی قصد رواج دادن آن در جامعه داشت، خاطرنشان کرد: به طور کلی بازی شاکردوست بسیار تماشاگرپسند و پخته بود و احساس مناسبی به تماشاگر انتقال می داد و به درستی نشان داد انگار این فرد اهل زمین نبود و فرازمینی عمل می کرد و به دنبال نجات بشریت بود.

این منتقد سینما با بیان اینکه برای اولین بار است که در سینمای ایران به کولی ها پرداخته می شد و در این فیلم به صورت ویژه به آن نگریسته شده بود، اظهار کرد: در مجموع فیلم قابل توجهی بود گرچه مقداری کش دار بود و امیدوارم در اکران عمومی کمی از زمانش کاسته شود.

برنامه امروز ۱۶ بهمن

“منصور” و “خط فرضی” پنجشنبه ۱۶ بهمن به ترتیب در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره شهر بندرعباس و “خط فرضی” و “منصور” در ساعت های ۱۵ و ۱۸ در سینما ستاره جنوب بندرعباس به اکران درخواهد آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید