خبر فوری

تدوین شیوه‌نامه‌های کرونایی ویژه سفر در قشم کلید خورد

استمرار ممنوعیت‌های کرونایی در قشم ورشکستگی اقتصادی این جزیره را در پی خواهد داشت که در همین راستا ستاد کرونای این شهرستان تلویحا تدوین شیوه‌نامه‌های ویژه سفر را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از قشم، با آغاز شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور و رسوخ آن به جزیره قشم، اصناف و بازاریان این جزیره در اقدامی خودجوش تمامی مراکز تجاری که به نوعی نبض حیات و شریان اقتصادی این جزیره به شمار می‌رود را در فصل رونق با چشم پوشی از سود خود تعطیل کردند.

کسبه و تجار قشم حفظ جان مردم را بر کسب منافع شخصی در فصل گردشگری جزیره که به نوعی زمان کسب درآمد یک ساله آنان تلقی می‌شود را ترجیح داده و حسن نیت خود را به ستاد ملی کرونا مخابره کردند.

درگیری طولانی مدت جامعه با کرونا اما سبب شد جان و مال مردم بویژه در جزیره‌ای که بخش عمده شریان اقتصادی آن را توریسم و صنایع وابسته به آن نظیر مراکز تجاری، اماکن اقامتی، بوم‌گردی‌ها و قایق‌های تفریحی تشکیل می‌دهند مورد تهدید قرار بگیرد.

قشم، جزیره‌ای با افزون بر 15 هزار واحد صنفی و بیش از 15 هزار واحد اقامتی و بوم‌گردی است که مجموعا ظرفیت پذیرش 20 هزار گردشگر در روز را داراست و به نوعی ورود هر گردشگر معیشت یک واحد صنفی این جزیره را تامین می‌کند.

وجود منطقه آزاد در بزرگترین جزیره قشم با قوانین ویژه حاکم بر این مناطق ظرفیت صنعت گردشگری آن را مضاعف ساخته به نحوی که هر گردشگر می‌تواند تا 80 دلار کالا را بدون پرداخت عوارض، به عنوان بار همراه مسافر با قیمتی مشتری پسندتر از سرزمین اصلی با خود از این جزیره خارج کند.

با ورود 20 هزار گردشگر به جزیره در این روزها که فصل خوش آب و هوای قشم است و هر کدام به طور متوسط 2 روز در قشم اقامت داشته باشند، با احتساب میزان متوسط خرید و هزینه‌های جانبی آنان نظیر اقامتی و تفریحی گردش مالی افزون هنگفتی رقم خواهد خورد که اقتصاد رو به نابودی قشم را جانی دوباره خواهد بخشید.

از سوی دیگر قشم بواسطه برخورداری از مزایای منطقه آزاد بودن جزیره‌ای به شدت مهاجرپذیر است که با انسداد شریان‌های اقتصادی آن، رخداد پدید مهاجرت امری غیرقابل انکار قلمداد می‌شود؛ پدیده‌ای که می‌تواند آثار امنیتی محسوسی را در ابعاد مختلف متوجه این منطقه استراتژیک کند.

طبیعا در چنین شرایط بحرانی، انسداد مسیرهای ورود گردشگر به این جزیره که اقتصاد آن درست یا نادرست بر پایه گردشگری بنا شده و پاک کردن صورت مسئله به جای حل منطقی آن منطقی آن تصمیم نسنجیده، غیرمنطقی و بدترین اقدام مدیریتی ممکن به شمار می‌رود.

از این رو تدوین شیوه‌نامه‌های ویژه سفر و پذیرش گردشگر حداقل برای تداوم حیات این جزیره راهبردی به لحاظ اجتماعی، سیاسی و امنیتی یک ضرورت انکار ناپذیر است که باید به جد مد نظر مسوولان عالی در سطوح شهرستانی، استانی و ملی قرار گیرد.

مواضع فرماندار و امیدواری اقتصاد رو به زوال قشم

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم شامگاه امروز در ستاد مدیریت بیماری کرونای این شهرستان اظهار داشت: اخیرا با توجه به ورود گردشگران و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت کرونایی قشم از آبی به زرد تنزل پیدا کرد.

وی افزود: مراقبت‌های بهداشتی در سطح شهرستان باید تشدید، پارک‌ها و سواحل مدیریت و نصب چادرهای مسافرتی ممنوع شود.

فرماندار شهرستان قشم تصریح کرد: مدیریت پارک‌ها بر عهده نیروی انتظامی و منطقه آزاد قشم است و باید با استقرار کیوسک، راهنمایی گردشگران، ارائه اقلام بهدشتی، نظارت و مدیریت لازم انجام گردد.

نصری ادامه داد: معاونت گردشگری منطقه آزاد باید با تعیین حدود و میزان ورد گردشگر به جزیره از بی‌نظمی و گستردگی حجم مسافر جلوگیری کند و پذیرش شهرستان در حدی باشد که بتوان پروتکل‌های بهداشتی و نظارت لازم را مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: مناطق گردشگری به هیچ وجه اجازه پذیرش گردشگر بیش از ظرفیت و حد توان ارائه خدمات لازم را ندارند و در صورت تخلف بدون تعارف تعطیل خواهند شد.

فرماندار شهرستان قشم گفت: این ظرفیت در تمامی بخش‌ها از مراکز اقامتی تا قایق‌های گردشگری صرفا توسط شبکه بهداشت شهرستان تعیین می‌شود و همه ملزم به رعایت آن هستند.

نصری تاکید کرد: باید تعادلی بین جان و نان مردم ایجاد شود و تبعات اقدامات را در نظر گرفت؛ همچنین باید نظارت لازم بر انجام نمونه‌گیری در بندر پل با مسوولیت بندر خمیر به درستی انجام شود تا از تبعات منفی عدم انجام آن جلوگیری شود.

وی ابراز داشت: بنادر، فرودگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری باید موظف به توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در ورودی‌ها باشند؛ ارائه خدمت به کسانی که  ماسک ندارند ممنوع است و انتظامات باید این مسئله را رصد کنند.

آغاز تدوین تلویحی شیوه‌نامه‌های ویژه سفر در قشم

اتخاذ چنین مواضع از سوی فرماندار شهرستان قشم در روزهایی لبریز از اخبار سیاه اقتصادی همچون ممنوعیت ورود مسافر و افزایش بهای سفر به جزیره قشم باردیگر نور امید و اعتماد به تدبیر مسوولان را بر جامعه اقتصادی قشم تاباند.

مواضعی که می‌توان آن را آغاز تحقق مطالبه‌ای منطقی مبنی بر تدوین شیوه‌نامه‌های ویژه سفر برای نجات اقتصاد قشم قلمداد کرد.

انتظار است این مواضع و اقدامات با جامع‌نگری مورد حمایت جدی استاندار هرمزگان و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار بگیرد و مصوبات ستاد ملی مهر تائید و حسن ختامی برای نگرانی جامعه اقتصادی قشم باشد.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید