مشارکت نویدبخش مردم خمیر برای پیوستن به جامعه جهانی

هرمزبان – مردم بندرخمیر که از گذشته تاکنون میراث دار و حافظان خورخوران به عنوان بزرگترین تالاب جنوب کشور بوده،اند ازسالی که ( ۱۹۷۵)این پهنه آبی در کنواسیون رامسر به ثبت رسید با مشارکت همگانی برای پیوستن این شهرتالابی به جامعه جهانی در تلاش هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، شهر تالابی خمیر به دلیل مجاورت با این تالاب (خورخوران) از دیرباز برای مردم وهمچنین مسوولان زیست محیطی این منطقه و حتی استان هرمزگان و کشور دارای اهمیت ویژه بوده و چهار سال اخیر هرساله میزبان همایش بزرگ جهانی روز تالاب‌ها در سطح ملی می‌باشد.

 شهر خمیر در غرب هرمزگان در بهمن‌ماه سال ۹۷ توانست عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند و همچنین درسالجاری طبق گفته‌ی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست و گواهی عضویت در این شبکه را دریافت کرد.

امسال نیز با اقدام‌های ارزنده و ویژه‌ای که با کمک مسوولان ملی، استانی، محلی وسمن‌های محیط زیستی و مردمی صورت گرفت، به ثبت جهانی این جریان سرعت بیشتری بخشیده است و حتی در سایه کرونا با پروتکل‌های بهداشتی شاهد برپایی فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع فرهنگی و ورزشی از سوی شهرداری، شورای شهر و همچنین فعالان گردشگری و زیست محیطی در این شهر تالابی بودیم.

 خورخورا ندر واقع یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب‌های دریایی ایران و خاورمیانه با بیش از ۱۰۲ هزار هکتار مساحت است که می‌توان از این ظرفیت ناب و خدادادی در جهت توسعه بندرخمیر بویژه در حوزه گردشگری و اشتغال استفاده کرد.

با حفظ و پاسداری این تالاب از سوی اهالی منطقه خمیر و وجود هم‌مرزی شهری با ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون کوچک‌ترین تخریب و تعرضی به این پهنه زیست محیطی گزارش نشده است.

این تالاب بکر و زیبا که درحد فاصل خمیر و قشم واقع شده، درسال ۱۹۷۵ به عنوان تالاب بین المللی در کنواسیون رامسر ثبت شد و شهر خمیر در غرب هرمزگان نیز به واسطه‌ی مجاورت با این تالاب در بهمن‌ماه سال ۹۷ توانست عنوان نخستین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند.

تالاب خمیر ظرفیتی مناسب برای گردشگری و اشتغال

فرماندار خمیر  در رویداد روزجهانی تالاب‌ها در این شهر گفت: تالاب خمیر ظرفیت خوبی درعرصه‌های مختلف بویژه حوزه گردشگری و اشتغال دارد و امیدواریم بتوانیم برای اشتغالزایی بهتر از دیگر کشورها که تالاب در اختیار دارند نهایت استفاده را برای بومیان منطقه داشته باشیم.

میرهاشم خواستار افزود: شهرتالابی خمیر باتوجه به مزیت و منابع خدادادی که دارد یکی از مناطق خوب استان هرمزگان است و به روند توسعه‌ای که در این شهرستان پیش می‌رود، خوش بین هستیم.

وی بیان داشت: در سالیان گذشته مردم این منطقه از شاخ و برگ درختان حرا در کنار تالاب استفاده می‌کردند ولی تخریب، آسیب و آلایندگی صورت نگرفته است.

فرماندار خمیر اظهارداشت: تالاب خورخوران و جنگل‌های حرا برای خمیر یک ظرفیت و غنیمت است و مردم حافظان و نگهابان خوبی برای این پهنه زیستی هستند.

خواستار ادامه داد: این تالاب بین المللی بکر و دست نخورده است و محیطی امن برای آبزیان، دلفین‌ها، ماهی، ماهی، پرندگان مهاجر است.

وی با اشاره به موقعیت ویژه تالاب و جنگل حرا در کنار هم گفت:همه باید وارد میدان توسعه و حفاظت و امنیت از تالاب‌ها شوند اما زیرساخت‌ها در کنار حمایت‌ها بایستی کامل شود.

خواستار اظهارامیدواری کرد: برای ثبت جهانی تالاب خمیر و پیوستن به تالاب‌های جهانی یک جشن مفصلی برپا می‌کنیم تا بتوانیم از مزایای آن به نفع مردم و جوانان استفاده کنیم.

وی یادآورشد: شهر تالابی خمیر به‌عنوان بزرگترین بندرتالابی جنوب ایران همواره از اهمیت ویژه‌ای در نزد مردم و مسوولان این منطقه برخوردار است و مردم وارثان خوبی برای نگه‌داری از این نعمت خدادادی هستند.

برپایی فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع فرهنگی در خمیر به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها

شهردار بندرخمیر خمیر نیز در این همایش ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران وحامیان رویداد روزجهانی تالاب‌ها در این شهر گفت: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی آموزش و تالاب‌ها، فعالیت‌ها و رویدادهای متنوع فرهنگی و ورزشی از سوی شهرداری، شورای شهر و همچنین فعالان گردشگری و زیست محیطی در این شهر تالابی انجام شد.

جواد محمودی افزود: مراسم «رقص قلم در راه ابریشم» نمایشی از آثار شاخص خوشنویسان جهان از جمله مراسمی بود که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در کنار قلعه تاریخی شهر بندرخمیر برگزار شد که با استقبال گسترده مردم فرهنگ دوست این شهر همراه بود.

وی بیان داشت: پاکسازی جزیره خورخوران بندرخمیر با مشارکت صاحبان قایق‌های موتوری و شهروندان داوطلب، نقاشی گونه‌های تالابی روی سطل‌های زباله بازیافتی به صورت داوطلبانه با موضوع حفاظت از تالاب‌ها و همچنین رویداد ورزشی «پدل رانینگ» از دیگر برنامه‎های برگزارشده به مناسبت روزجهانی تالاب‌ها وآموزش بوده است.

شهردار شهر تالابی خمیر همچنین برگزاری جشنواره «عود نوازان» در بندرخمیر، افتتاح خانه بومگردی «تکو»، انجام مسابقه بزرگ انیمیشن سازی با موضوع نجات تالاب، برگزاری کارگاه‌های علمی در حوزه تالاب، ساخت نمادهای تالابی با استفاده از صنایع دستی بومی با مشارکت بانوان صنعتگر و همچنین تشکیل شبکه شهرهای تالابی کشور را از دیگر برنامه‌های جنبی همایش روزجهانی تالاب‌ها عنوان کرد.

وی، برگزاری مراسم پلاک کوبی شهر یادگیرنده یونسکو در بندرخمیر را به عنوان یکی از مهم‎ترین این رویدادها نام برد و گفت: با توجه به کسب بندرخمیر به عنوان ارزشمند شبکه شهرهای یادگیرنده، مراسمی تحت عنوان پلاک کوبی شهر یادگیرنده با حضور دبیرکل ملی یونسکو در این شهر انجام می‌شود.

این مسوول یادآورشد: امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا برخی از برنامه‌ها از جمله نمایشگاه عرضه محصولات و صنایع دستی هنرمندان به صورت فیزیکی برگزار نشد بلکه فروش این محصولات در وب سایت «پُتِنگ» که توسط تعدادی از جوانان شهر خمیر طراحی و راه اندازی شده است، به صورت آنلاین درحال عرضه است.

رخداد ملی روز جهانی تالاب‌‎ها در خمیر را باید به فال نیک گرفت

امام جمعه موقت خمیر نیز گفت: رخداد مهم روز جهانی تالاب‌ها در این شهرستان همراه با زیرساخت و زیربنای مهمی که در این شهرستان اتفاق افتاده را باید به فال نیک گرفت.

حجت الاسلام سالاری افزود: پیوستن خمیر به جامعه جهانی ثمره‌ای است که انقلاب بوجود آورده اما این تلاش‌هایی که انجام می‌دهند توجه مردم جهان را به سمت ما جلب خواهد کرد که این مقداری از وظیفه ما را سنگین تر خواهد کرد.

وی بیان داشت: تلاش کنیم زیرساخت‌های شهر تالابی خمیر را فراهم کنیم تا بستر مناسبی و در خورش شانی برای مردم باشد.

۶ تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور، خور خوران، دلتای رود گز و حرا و دلتای رودهای شور، رود شیرین و رود میناب و همچنین خور آذینی در استان هرمزگان واقع شده که نیازمند توجه ویژه برای حفاظت، احیا و بهره برداری خردمندانه از ظرفیت های گوناگون آنها در بخش های مختلف از جمله گردشگری است.

در دوم فوریه سال ۱۹۷۱ برابر با سال ۱۳۴۹ شمسی نخستین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان کنارآبزی، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب‌ها به امضا رسید و یکی از قدیمی‌ترین معاهدات زیست محیطی جهان شد.

براین اساس دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت و اکنون ۱۷۱ کشور عضو رسمی آن هستند و یکهزار و ۹۹۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت ۱۹۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۵۶ هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

روز جهانی تالاب‌ها برای نخستین بار درسال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد و اکنون نیز بعد از گذشت سال‌ها همچنان در دنیا از جمله ایران دراین روز برنامه‌های متنوعی در راستای حفاظت از تالاب‌ها برگزارمی‌‍شود.

بندرخمیر به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تالابی جنوب ایران در کنار یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور به نام تالاب خورِخوران با وسعتی حدود ۱۰۲ هزارهکتار قراردارد که در این شهرستان هرساله در ۱۲ بهمن روزجهانی تالاب ها برنامه‌ها و همایش بزرگ به مناسبت این روز بزرگ را با حضور مسوولان کشوری، استانی و محلی برگزار می کند.

شهرستان بندرخمیر در ۷۵ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید