خبر فوری

آغاز برداشت گرانترین خرمای جهان در هرمزگان

هرمزبان: برداشت مرغوبترین و گرانترین خرمای جهان در هرمزگان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، منطقه خلیج فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان در این خصوص در یک نشست خبری گفت: خرمای پیارم که به خرمای شکلاتی معروف است به علت خشک بودن و قابل نگهداری بودن در مدت طولانی طرفداران زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

مدرس پیش‌بینی کرد امسال 8 هزار تن خرمای پیارم از 2 هزار هکتار نخلستان‌های خرمای پیارم در شهرستان حاجی آباد هرمزگان برداشت شود.

وی با بیان این‌که خرمای پیارم دارای ویتامین ب 1 و ب 2 و مواد معدنی کلسیم، پتاسیم، فسفات، منیزیم و آهن است، اظهار کرد: شهرستان حاجی آباد به علت داشتن آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در ایران است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بیشترین نخلستان‌های پیارم در دهستان‌های درآگاه و طارم، تزرج، سیروئیه و اطراف شهر حاجی آباد است.

وی با اشاره به این‌که برداشت پیارم تا آخر آبان ادامه دارد، تصریح کرد: شهرستان حاجی آباد 1790 هکتار نخلستان دارد که از این میزان 38 درصد آن نخلستان‌های پیارم است.

مدرس قیمت هر کیلوگرم خرمای درجه یک پیارم از دست کشاورز در باغ را 15 هزار تومان و درجه دو را 12 هزار تومان اعلام کرد.

این مقام مسئول افزود: اکنون هر کیلو خرمای درجه یک پیارم در بازار بین 20 تا 25 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در پایان اضافه کرد: در هرمزگان 55 نوع خرما تولید می‌شود که 20 نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم، خاصویی و مضافتی به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، هرمزگان با برداشت سالیانه 143 هزار تن خرما از 38 هزار هکتار رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیر کشت خرما را در کشور دارد. ایران بعد از کشور تونس دومین صادر کننده خرما در جهان است. برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز می‌شود و با برداشت پیارم در آبان‌ به پایان می‌رسد.
منبع: ایسنا
(لینک)
کد خبر: 394903

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید