خبر فوری

برگزاری حضوری دروس کارگاهی هنرستان‌ها ضروری است

تهران-هرمزبان – مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش گفت: برگزاری کلاس‌های حضوری دروس کارگاهی و عملی هنرستان با توجه به ماهیت مهارتی آنها یک ضرورت است، چرا که بدست آوردن شغل‌ به آموزش عملی و مهارتی نیاز دارد.

مصطفی آذرکیش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی های فنی در حوزه فنی حرفه ای و استاندارد آموزش مهارت در شاخه کاردانش کارآموزی و کاروزی، براساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، در شرایط عادی به صورت تراکمی و حضوری است.

وی افزود: در حال حاضر هم ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به کاهش شیوع ویروس کرونا در کشور اجازه برگزاری حضوری دروس با ماهیت کارگاهی و عملی هنرستان ها را داده است، بنابراین با توجه به قانون و مصوبه شورای عالی و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا از ابتدای بهمن ماه این دروس به صورت حضوری تدریس می شود.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش ادامه داد:  برگزاری حضوری دروس کارگاهی و عملی هنرستان پس از کاهش شیوع ویروس کرونا و بازگشایی اصناف، یکی از مطالبه های جدی خانواده ها بود، چراکه یادگیری و ارزشیابی بسیاری از این آموزش ها در فضای مجازی وجود ندارد.

آذرکیش خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش پس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی کلاس های کارگاهی هنرستان ها به استان ها اعلام کرد که آموزش این دروس براساس شیوه نامه و رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد.

وی افزود: براساس گزارشات بدست آمده، خانواده ها از  ابتدای بهمن ماه تا کنون از بازگشایی کارگاه های هنرستان ها استقبال خوبی داشته اند، چرا که دانش آموزان برای گذر از این مقطع باید این دروس را بیاموزند.

چگونگی برگزاری کلاسها در اختیار شورای مدارس است

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش درباره تعداد روزهای حضور دانش آموزان در هنرستان ها اعلام کرد: هنرآموزان پیش از دوران کرونا ۲روز برای آموزش عملی و کارگاهی در فنی و حرفه ای و سه روز در کاردانش در مدارس حاضر بودند، در حال حاضر نیز بطور معمول ۲ روز باید برای آموزش دروس کارگاهی به مدرسه بروند.

آذرکیش گفت: تصمیم گیری برای چگونگی برگزاری کلاس های دانش آموزان در اختیار شورای مدارس است، اگر برنامه ریزی آنها به صورت تراکمی باشد، در یک زمان مشخص پشت سرهم آموزش دانش آموزان را کامل می کنند و در غیر این صورت ۲ روز در هفته برای آموزش آنها در نظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه هنرستان ها در تمامی روزهای اداری هفته باز هستند، اظهار داشت: دروس غیرکارگاهی دانش آموزان با ماهیت نظری در همه شرایط در بستر فضای مجازی بطور کامل تدریس می شود.

مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش درباره تعداد دانش آموزان در کلاس کارگاهی گفت: استاندارد کارگاهی در شرایط عادی ۱۵ نفر بوده است اما در حال حاضر مدیران مدارس با توجه به گستردگی فضا، جمعیت و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی دانش آموزان را گروه بندی می کنند.

آذرکیش خاطرنشان کرد: دروس کارگاهی براساس قانون باید به صورت حضوری برگزار شود، اگر دانش آموزان به هر دلیلی در کلاس ها حاضر نشوند، براساس آیین نامه های موجود درباره وضعیت آنها تصمیم گیری می شود، چراکه بدون آموختن این دورس نمی توانند وارد مقطع تحصیلی بعدی شوند.

وی افزود: دانش آموزان بهتر است که حضور داشته باشد چرا که مدت ها از یادگیری آموزش های عملی  دور بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش ایرنا، آذرکیش پیشتر  به خبرنگار ایرنا گفته بود که دروس هنرستانی ها به ۲ بخش کارگاهی و غیر کارگاهی تقسیم می شود که از این میان دروس غیرکارگاهی شامل ۲ بخش عمومی و پودمانی است.

وی افزود : دروس کارگاهی مانند عربی، دین و زندگی و غیره است و آزمون پایان ترم آنها در دی ماه با توجه به تصمیم مدارس می تواند به صورت مجازی و حضوری  برگزار شود.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و ارزشیابی آن دسته از دروسی که ماهیت غیرکارگاهی و پودمانی در زمینه های گروه فنی و حرفه ای دارند، به این صورت است که در ۵ فصل از سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد.

آذرکیش عنوان کرد: در واقع دروس غیرکارگاهی و پودمانی هر ۴۵ روز یک بار ارزشیابی می شوند و نیازی به امتحانات نوبت اول ندارند و تا کنون ۲ پودمان آنها انجام شده است.

وی گفت: همچنین دروس شایستگی های غیرفنی مانند کارآفرینی، تولید و کارگاه مدیریت تولید و اخلاق حرفه ای نیز در ۵ فصل و ۵ بار در سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد و امتحان نوبت پایان ترم برای آنها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز سی ام دی ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آموزش پایه های اول و دوم ابتدایی، دروس کارگاهی هنرستان ها و مدارس دارای جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز از ابتدای بهمن ماه با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید