خبر فوری

محدود شدن بازار اتکایی به داخل کشور سبب تجمع ریسک می شود

کیش – ایرنا – عضو شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران گفت: محدود کردن بیمه‌گران اتکایی به بازار داخل کشور امری غیراصولی است که سبب تجمع ریسک می شود.

سیدمصطفی کیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در کیش در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر بازار بیمه اتکایی اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا باعث شدند که هم در واگذاری اتکایی و هم در قبول اتکایی خارج از کشور دچار مشکل باشیم.
این مدیر صنعت بیمه تاکید کرد: محدود کردن اتکایی به داخل از نظر علمی و اصولی بسیار خطرناک است؛ اگر ریسک‌ها در داخل کشور تجمع یابند،‌ ممکن است جمع‌آوری آنها بسیار سخت و با خسارات زیادی همراه شود.  
وی ادامه داد: در حال حاضر به واسطه تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول شرکت‌های خارجی با ایران کار نمی کنند و هیچ‌گونه سهمی از ما نگرفته‌اند. 
کیایی با بیان این که پوشش‌هایی که در ایران است نیاز به بیمه‌گر اتکایی بزرگ دارد افزود: سود بیمه‌ای در شرکت‌های اتکایی کم است و سهام‌داران حاضر به افزایش سرمایه نمی شوند. 
وی ابراز امیدواری کرد روزی برسد تا ایران نیز یک شرکت اتکایی بزرگ منطقه ای داشته باشد و بتواند در بازار بیمه اتکایی نقش آفرینی کند.
مدیرعامل بیمه‌اتکایی امین یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد بازار در انحصار دولت و دو بیمه ایران و مرکزی است بنابراین شرکت های با سرمایه کوچک نمی توانند چندان اثرگذار و می بایست سرمایه بالایی داشته باشند. 
کیایی گفت: با سرمایه‌های پایین شرکت های اتکایی قدرت مانور نخواهند داشت. امیدواریم دولت کمک کند سرمایه شرکت های بیمه به هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا با توجه به تورم و افزایش نرخ ارز بتوانیم حداقل آمادگی را برای کسب رتبه داشته باشیم.  
این مدیر صنعت بیمه در خصوص تاثیر سیاست‌های دولت جدید در آمریکا بر بازار بیمه‌اتکایی ایران گفت: با توجه به بی اعتمادی ساختاری که در سیاست‌های درازمدت آمریکا نسبت به ایران وجود دارد،‌ بهتر است ما توجه خودمان را بر بازارهای بزرگ منطقه،‌ آفریقا و بلوک شرق متمرکز کنیم که زمینه‌های کاری مناسبی هم در آنها وجود دارد.
وی در عین حال تاکید کرد: در صورتی که مشکل انتقال پول برای مبادلات مالی حل شود،‌ ایران می تواند ارتباطات بیمه اتکایی خود را با سایر شرکت ها از سر بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایرنا، بیمه اتکایی یا بیمه مجدد، با هدف مصون ماندن شرکت های بیمه از ضررهای احتمالی طراحی شده و شرکت‌های بیمه اتکایی، شرکت های بیمه دیگر را بیمه می کنند تا منافع مشتریان محفوظ بماند.
این شرکت‌ها که افراد و اموال بسیاری را در سطح گسترده‌ای بیمه می کنند به نوبه خود در مقابل خطرات سنگین یا انبوه تعهداتی قرار می‌گیرند که جبران خسارت‌های احتمالی آنها خارج از توان مالی این شرکت‌هاست و نگهداری این تعهدات توجیه فنی و اقتصادی ندارد.
شرکت های بیمه بخشی از تعهدات بیمه‌ای مازاد بر ظرفیت مالی و فنی خود را دوباره نزد شرکت یا شرکت‌های بیمه دیگر بیمه می‌ کنند تا این ریسک توزیع شود.
اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا در دو سال و نیم گذشته سبب شده تا مراودات بازار بیمه اتکایی ایران با صنعت بیمه جهان تحت تاثیر قرار گرفته و حتی قطع شود؛ البته ایران برای جلوگیری از خسارت های احتمالی، با ایجاد کنسرسیومی سعی کرده است تا بخشی از مشکل را رفع نماید.
هم اکنون بخش قابل توجهی از بازار اتکایی کشور در دست بیمه مرکزی و بیمه ایران به عنوان بخش دولتی صنعت بیمه است و در کنار آن دو شرکت اتکایی امین و بیمه اتکایی ایرانیان نیز به عنوان شرکت های خصوصی اتکایی در این بازار فعالیت دارند.
مجمع عمومی عادی سالیانه بیمه اتکایی امین به تازگی در جزیره کیش برگزار شد و این شرکت که سهامداران دولتی نیز دارد با ارایه گزارش عملکرد سالیانه از رشد ۳۴ درصدی حق بیمه قبولی و رشد ۴۲ درصدی نسبت خسارت در سال مالی ۱۳۹۹ خبر داد که متناسب با وضعیت و شرایط حاکم بر صنعت بیمه بوده است.
کیایی در این ارتباط با بیان اینکه این شرکت اتکایی بهترین بازدهی سرمایه گذاری را به میزان  ۲۹ درصد داشته است، خاطر نشان کرد: سپرده های ارزی با منشاء داخلی شرکت نیز در پایان سال مالی با نرخ‌های ۱۱۰ هزار ریال به ازای هر دلار و ۱۲۹ هزار ریال به ازای هر یورو تسعیر شده است.
وی در این باره اظهار داشت: هرچند برخی شرکت ها تمایل دارند نرخ تسعیر ارز را در صورت های مالی خود بر اساس نرخ های نیمایی یا بازار محاسبه کنند اما به نظر می رسد تکیه بر ارقام واقعی سهامداران را از سودهای موهوم حفظ می کند و برای آینده بازار سرمایه و سهامداران مفیدتر است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید