جام جهانی قطر و جزیره‌ای در آستانه صعود/ ۲۰۲۲ فرصتی طلایی برای کیش

رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی ارزشمند و طلایی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و ورزشی کیش در عرصه بین‌المللی و از همه مهم‌تر تحقق این اهداف برای ارتقای زیرساخت‌های جزیره زیبای کیش است.

مجله فارس پلاس هرمزگان، محمدرضا بازگیر: از سال گذشته با جدی‌تر شدن مشارکت کیش در برگزاری جام جهانی قطر اقداماتی در راستای آماده‌سازی زیرساخت‌ها در دستور کار قرار گرفت و احتمالأ تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از آن از جمله آماده‌سازی زمین‌ها و مجموعه‌های ورزشی به پایان می‌رسد؛ البته کیش فقط به‌عنوان پشتیبان در این موضوع مشارکت داشته و قرار نیست هیچ مسابقه‌ای در این جزیره برگزار شود.

در حالی جام‌جهانی قطر سال آینده در این کشور برگزار می‌شود که با توجه به نزدیکی به جزایر ایرانی و تناسب آب و هوا، موضوع استفاده از ظرفیت‌های موجود در جزیره کیش برای این مسابقات مطرح است. در عین حال که بحث جزیره قشم نیز وجود دارد ولی ظاهرأ تاکنون مذاکره رسمی بین مسؤولان قطری و ایرانی در حوزه فوتبال و مناطق آزاد کیش و قشم انجام نشده و هرگونه رایزنی در این رابطه در مناطق با حضور فدراسیون فوتبال انجام خواهد شد.

در سال‌های گذشته شایعات زیادی حول و حوش میزبانی جزیره کیش در کنار قطر در چند بازی جام جهانی ۲۰۲۲ بارها و بارها از سوی مدیران و مسؤولین ادوار مختلف منطقه آزاد کیش به گوش رسید، شایعات غیرمنطقی که طبق قوانین فیفا چنین اتفاقی غیر ممکن است و بازی‌های این تورنمنت تنها در کشوری باید برگزار شود که فدراسیون جهانی آن را به‌عنوان میزبان معرفی کرده است و ایران و یا سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تنها می‌تواند کمپ‌های تمرینی این تورنمت بزرگ جهانی را در خدمت تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ و هتل‌ها را در اختیار توریست‌های علاقه‌مند به این مسابقات بگذارند.

هرچند که واقعیت امر روشن است و جزیره زیبای کیش فاصله کمی تا قطر داشته و هتل‌های زیاد و مناسبی را در خود جای داده و می‌تواند به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای کمپ‌های تمرینی و میزبانی بخشی از هواداران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر نیز باشد اما به واقع رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به راحتی می‌تواند فرصتی ارزشمند و طلایی در جهت استفاده مطلوب از توانمندی‌های بخش خصوصی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و ورزشی این منطقه در عرصه بین‌المللی و همچنین از همه مهم‌تر تحقق این اهداف برای ارتقای زیرساخت‌های جزیره زیبای کیش ضروری باشد.

هرچند که طی سال‌های پیش در جلسه‌ای مشترک با حضور مهدی تاج رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و رئیس فدراسیون فوتبال قطر با همین مضمون برگزار شد و بعد از آن ظاهرأ مسؤولان قطری هم به کیش آمده و طی بازدیدی که از هتل‌ها و  زیرساخت‌های این جزیره مرجانی داشتند برایشان رضایت‌بخش بود و با این تصور که حتی از طریق دریا هم می‌شود به این جزیره رفت و آمد نمود و در همین خصوص جزیره زیبا و مرجانی کیش را برای میزبانی بخشی از هواداران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در نظر گرفتند.

اما منتشر شدن اخبار گوناگونی از اینکه کشورمان قرار است که  میزبانی چند بازی از جام جهانی ۲۰۲۲ را به عهده بگیرد گویا باعث ناراحتی و دلخوری قطری‌ها شد.

اگرچه قطری‌ها از این خبرها و شایعات گوناگون دلخور شدند اما ظاهرأ تلاش برای حضور هواداران در کیش هم‌چنان ادامه دارد بطوریکه یکی از مسؤولان فیفا می‌گوید: «با اینکه قطری‌ها از شایعات پیش آمده ناراحت هستند اما صحبت در مورد کیش هم‌چنان ادامه دارد و این جزیره شرایط بسیار مناسبی برای میزبانی از هواداران جام جهانی ۲۰۲۲ را داراست چراکه کیش خیلی به قطر نزدیک است و شرایط آب و هوایی مشابه و نزدیک به هم دارند و اگر دوباره اتفاق خاصی در این خصوص نیفتد، امکان اینکه بخش زیادی از هواداران در جزیره کیش اسکان داده شوند زیاد است».

هرچند که استانداردسازی هتل‌ها و مراکز خدماتی و تفریحی و حتی حمل و نقل هوشمند و بسیاری از مراکز ورزشی برای بهره‌مندی از مزایای این رویداد مهم بر اساس قوانین فیفا از جمله مواری است که می‌بایست با تلاش منطقه آزاد کیش و مشارکت بخش خصوصی برای استانداردسازی این زیرساخت‌ها می‌تواند به‌عنوان گام نخست برای محقق شدن این امر مهم تلقی گردد موضوعی که به نظر می‌رسد که ما در حال حاضر سال‌ها با آن فاصله داریم و ضعف‌ها و مشکلات متعددی هم در این راه احساس می‌شود.

به گفته محمدعلی وکیلی معاون فرهنگی و گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی ایران، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند عامل مهمی در تقویت توسعه و رونق گردشگری ورزشی جزیره زیبای کیش باشد چراکه با توجه به جنب و جوش مدیران منطقه آزاد کیش برای کسب آمادگی‌های لازم جهت مشارکت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حتی اگر هیچ سهمی از این رویداد مهم نداشته باشیم اگر بدبینانه هم به آن نگاه کنیم باز هم ضرری نکرده‌ایم و جزیره کیش را تا سطحی از استانداردهای جهانی ارتقا داده‌ایم.

فرصتی طلایی برای کیش

با میزبانی کشور کوچک اما ثروتمند قطر از جام جهانی، این اولین باری خواهد بود که کشوری عربی از خاورمیانه، میزبانی این مسابقات را برعهده می‌گیرد و بر این اساس، آسیا، پس از میزبانی مشترک کره و ژاپن، دومین میزبانی خود از جام جهانی فوتبال را تجربه خواهد کرد.

با همه جذابیت‌های منطقه‌ای، انتخاب قطر به‌عنوان یکی از میزبانان جام جهانی، انتخاب این کشور یک نکته مهم دیگر دارد آن هم نزدیکی این کشور کوچک به ایرانِ بزرگ و از همه مهمتر، جزیره پر از امکانات کیش است، که حالا از آن به‌عنوان میزبان در سایه جام جهانی قطر یاد می‌شود.

جزیره کیش می‌تواند نقشی کلیدی با فراهم کردن امکاناتی هم‌چون کمپ تمرینی، امکانات اقامتی و تفریحی برای تیم‌های بزرگ جهان و مردم علاقه‌مندی که از سراسر دنیا برای تماشای جام‌جهانی راهی قطر می‌شوند، ایفا کند.

کیش فرصتی مناسب برای تیم‌ها

جزیره کیش با توجه به زیرساخت‌های خوب گردشگری هم‌چون سیستم حمل و نقل شهری و فرودگاهی عالی، هتل‌های متعدد، زمین‌های ورزشی و به‌ویژه عدم نیاز به اخذ روادید، فرصتی طلایی در کشورمان است که می‌تواند قبل از آغاز این رقابت‌ها، میزبان کمپ تمرینی تیم‌های برتر جهان باشد.

آب و هوای مشابه و یا شاید هم بهتر و خنک‌تر جزیره کیش نسبت به  قطر می‌تواند یکی از دلایل اصلی تیم‌های خارجی برای انتخاب این جزیره باشد.

بسیاری از کشورهایی که جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی قطر را کسب خواهند کرد، مطمئنأ یکی از گزینه‌های آماده‌سازی تیم‌هایشان، آماده‌سازی بدنی ورزشکاران با قرار گرفتن در محلی است که دارای تشابه آب و هوایی با قطر باشد و در این بین ایران و جزیره کیش به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که شرح آن رفت، می‌توانند یکی از گزینه‌های جذاب، ارزان و در دسترس تیم‌ها باشند.
 
جزئیاتی از آمادگی کیش برای جام جهانی قطر از زبان مظفری

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش چندی پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: قرار نیست هیچ مسابقه‌ای از جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در کیش برگزار شود اما حداقل هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای آماده‌سازی جزیره به منظور برپایی تمرین تیم‌ها و حضور طرفداران آنها انجام شده است.

وی درباره برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر و بحث‌هایی که در مورد مشارکت جزیره کیش با این کشور وجود دارد، اظهار کرد: مشارکتی در برگزاری مسابقات وجود ندارد، اما پیش‌بینی ما این است که بتوان با توجه به شرایط اقلیمی متناسب با قطر، فضایی برای تمرین تیم‌های حاضر در جام جهانی در کیش فراهم کنیم که اقدامات در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر می‌تواند فرصت مناسبی برای فعالان اقتصادی و استفاده از ظرفیت موجود در جزیره کیش باشد، گفت: بر این اساس دو پروژه بزرگ هر یک با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی در حال انجام است. از سوی دیگر مجموعه المپیک کیش نیز در حال بازسازی و آماده‌سازی است تا بتوان در فاصله دو سالی که تا برگزاری جام جهانی باقی مانده تکمیل و آماده شود.
 
مظفری همچنین به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای جذب گردشگر و تماشاگران مسابقات جام جهانی قطر اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی شده که به لحاظ شرایط مناسب و فضایی که برای اقامت در کیش وجود دارد، بخشی از طرفداران تیم‌ها با توجه به فاصله مسابقات که سه روز است و می‌توانند رفت و آمد کنند، بتوانند در جزیره کیش اقامت کنند.

وی یادآور شد که برای جابجایی طرفداران تیم‌ها و نقل و انتقالات نیز از سیستم هوایی استفاده می‌شود که شرکت هواپیمایی کیش آن را انجام خواهد داد.

آیا کیش توانایی نقش‌آفرینی در ‌جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را دارد؟

مسیح‌الله صفا رئیس هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کیش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به سؤوالی مبنی بر اینکه آیا کیش می‌تواند به عنوان یک شهر مهم در برگزاری جام جهانی 2022 قطر نقش‌آفرین باشد، اظهار داشت: کیش از نظر سرانه و فضاهای ورزشی از داشته‌ها و امکانات خوبی برخوردار است که در صورت مدیریت صحیح می‌تواند بخشی از بازار هتلینگ و خدمات جام جهانی قطر را به خود اختصاص دهد.

وی در عین حال اضافه کرد: برای پذیرایی از اردوهای تیم‌های ملی در کیش به دلیل تشابه آب و هوایی و فاصله نزدیک با قطر که احتمالا مورد اقبال و تقاضا باشد، نیاز است برخی از قوانین را تسهیل‌ کنیم تا از این طریق بتوانیم در آن مدت، هم کیش را معرفی کنیم هم اینکه در بعد ارزآوری از طریق خدمات‌رسانی به تیم‌ها و رسانه‌ها عملکرد خوبی داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره جامعه هتل‌داران کیش یادآور شد: کیش در حال حاضر از همه نظر امکان پذیرایی و میزبانی از رویدادهای بزرگ ورزشی را داراست چرا که در بخش پذیرایی، اسکان، نیروی انسانی و خدماتی حرفه‌ای گردشگری و سایر مباحث از توسعه‌یافتگی بالایی برخوردار است که جا دارد مسئولان مربوطه در وزارت ورزش و وزارت خارجه و سایر بخش‌های مربوطه از الان در پی رایزنی‌های کلان برای گرفتن بخشی از خدمات جام‌جهانی به شکل اردوهای تیم‌های حاضر در جام و … باشند.

انتهای پیام/88060

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید