خبر فوری

افزون بر پنج هزارحلقه چاه غیرمجاز درهرمزگان حفر شده است

هرمزبان:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت:درخلال سال های 85 تا 92 تعداد 338 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور حفر شده که از این تعداد پنج هزارو 751 حلقه در هرمزگان حفر شده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، علی اصغر رضایی در روز پنجشنبه اظهار داشت: علاوه بر این تعداد زیادی چاه در حیاط خانه ها در این مدت حفر شده که از دید آمار دور مانده و این از نظر ما نوعی بی مسئولیتی دست اندرکاران مربوطه در زمان تصدی مسئولیت است.
وی با بیان اینکه چاه های غیرمجاز موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی می شوند، تصریح کرد: در حال حاضر حفر چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه های دارای پروانه ازمعضل های اصلی منابع آب زیرزمینی استان به شمار می رود که آسیب های جدی به منابع زیرزمینی وارد کرده است.
رضایی با اشاره به اینکه زنگ خطر بحران کم آبی به صدا درآمده، گفت: با شرایطی که در بیشتر استان های کشور در مناطق جنوب، جنوب شرق و مرکز کشور بوجود آمده در آینده باید نزدیک به 59 میلیون نفر از این مناطق مهاجرت کنند.
این مقام مسوول ضمن تاکید به شهروندان در خصوص جدی گرفتن هشدارهای بحران کم آبی در هرمزگان ، ابراز داشت: شهروندان باید به منظور پیشگیری از هر گونه جیره بندی آب، تمام تلاش خویش را در صرفه جویی مصرف آب داشته باشند.
رضایی با اشاره به تاثیرهای سوء برداشت از منابع آبهای زیرزمینی هرمزگان، ابراز داشت: شور شدن ، تغییر کیفیت آب ، فرونشست زمین و تحمیل خسارت های جبران ناپذیر به زیرساخت ها و در نهایت تخلیه مناطق روستایی و مهاجرت به سوی شهرها به دلیل کمبود آب از جمله مهمترین پیامدهای برداشت های بی رویه است.
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به وضعیت دشتهای استان گفت : دشتهای استان متأثر از تداوم دوره خشکسالی حاکم بر استان در وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند.
به گفته رضایی از مجموع 84 دشت موجود در هرمزگان، 35 دشت ممنوعه و چهار دشت نیز ممنوعه بحرانی هستند.
وی بیان داشت: شرکت آب منطقه ای هرمزگان راهکارهایی برای مدیریت امورمنابع آب در دستور کار قرار داده تا بتوان با سرعت ، روند اصلاح برداشت بی رویه و بی ضابطه از منابع آب زیرزمینی را پیگیری و ساماندهی کند.
رضایی کنترل برداشت از چاهها از طریق نصب کنتور هوشمند و همچنین جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز،پر و مسلوب المنفعه کردن جاه غیرمجاز موجود واصلاح الگوی کشت و آبیاری توسط کشاورزان را از جمله راهکارهای در دست اجرا برای صیانت از منابع آب زیرزمینی عنوان کرد.
لازم به ذکر است، پارسال با انسداد 74حلقه چاه غیر مجاز در هرمزگان، چهار میلیون و 42 هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.
16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
400روستای هرمزگان بکلی آب شرب ندارند و 400 روستا نیز به صورت سیار آبرسانی می شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
همچنین ذخیره سد استقلال میناب که تامین کننده آب شرب بندرعباس و بندرخمیر می باشد نیز به رو اتمام بوده و در بحرانی ترین شرایط قرار دارد.
استان هرمزگان با 65درصد کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور ،ردیف آخر را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
(لینک)
کد خبر: 394897

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید