خبر فوری

عامل انسانی، علت اصلی حوادث ترافیکی در جزیره کیش است

هرمزبان – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کیش، سرعت غیر مجاز و عدم رعایت حق تقدم را به عنوان عوامل اصلی تصادف‌های رانندگی در جزیره عنوان کرد.

سرهنگ بهرام ایمانی‌نسب امروز در جمع خبرنگاران در خصوص حجم بالای حوادث رانندگی کیش در ۹ ماه اخیر گفت: بر اساس بحث مهندسی ترافیک ما یک مثلث ترافیکی داریم که مثلث حادثه‌ساز تعریف شده است. بر اساس آن انسان، وسیله نقلیه و راه، سه ضلع این مثلث هستند. در جزیره کیش بر اساس بررسی و تجزیه تحلیل کارشناسان حوزه پلیس راهور د در ۹ ماهه اخیر اصلی‌ترین عامل حوادث ترافیکی ما، انسانی است. البته شاید در سرزمین اصلی عامل راه یا وسیله نقلیه تأثیرگذار باشد ولی با توجه به شرایط و برند خودروهایی که از ایمنی خاصی در کیش برخوردار هستند، عامل انسانی، عامل موثر در تصادفات بوده که این مساله بسیار ناخوشایند و  نگران‌کننده است. 

وی در ادامه افزود: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به علت سرعت غیر مجاز به میزان ۴۵ درصد و عدم رعایت حق تقدم به میزان ۴۰ درصد، عوامل اصلی تصادف‌ها هستند. همچنین بیشتر تصادف‌ها در ساعت ۱۲ ساعت  و در روز های چهارشنبه و پنجشنبه به وقوع پیوسته است که این نشان دهنده  افزایش تعداد مسافران در انتهای هفته است. همچنین بیشتر تصادف‌ها در محله هایی دور از چشم پلیس و در حاشیه معابر به خصوص در شهرک‌ها و بلوار هایی که پلیس در آنجا گشت زنی کمتری دارد اتفاق می افتد .

ایمانی نسب با اشاره به راه اندازی سامانه پایش تصویری با هدف جلوگیری از این سوانح گفت: ایجاد مرکز مانیتورینگ در پلیس راهور با توجه به دوربین های ثابت و متحرک و دوربین های پلاک خوان که در معابر اصلی و کنترل شهرک ها نصب شده اند و گشت های پلیس راهور که به صورت نامحسوس و محسوس انجام می شود، می تواند در کاهش تصادف‌ها موثر باشند.

وی افراد فاقد گواهینامه که ماشین های اجاره می‌کنند را چالش اصلی جزیره در حوزه ترافیک دانست و افزود: خوشبختانه با راه‌اندازی سیستم صدور گواهینامه در مراکز فوریت‌های ۱۲۰ پلیس راهور  کد ملی رانندگان استعلام می‌شود و در صورتی که فرد گواهینامه نداشته باشد، ماشین به پارکینگ منتقل می شود.

ایمانی نسب رانندگی در حالت مستی را خط قرمز پلیس عنوان کرد و گفت: بخشی از تصادفات در جزیره کیش با مصرف مشروبات الکلی رخ می دهد.

وی در ادامه با استناد به برخی آمارها اعلام کرد: در ۹ ماهه سال‌جاری حدود ۱۱۸ هزار و ۹۴۸ فقره تخلف، اعمال قانون شده که از این تعداد ۸۲ هزار ۶۴۸  فقره توسط افسر جریمه شده و ۳۶ هزار و ۳۰۰ فقره توسط دوربین ثبت شده و یک هزار و ۷۰ خودرو توقیف شده است.

ایمانی نسب آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای مردم را از دیگر تخلف‌های جزیره عنوان کرد و گفت: در رابطه با موتورهای برقی حدود ۴۴۷ مورد تخلف داشته ایم که توسط شهروند خبرنگارها به پلیس اطلاع داده شده است. 

وی در ادامه افزود: بر اساس ماده ۲۲۷ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، هر نوع لایه و پلاک‌های متفرق و همچنین ارسال و یا نصب  هر نوع آگهی و عبارات و نقوش روی شیشه‌ها و یا بدنه درونی و بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارتِ تبلیغ و نمایش و مانند آن ممنوع است. مگر اینکه به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و لوگوی خود را ارائه دهند که بر طبق ساز و کار و دستورالعملی که از راهور ناجا در اختیار ما قرار گرفته عمل خواهیم کرد. 

رئیس پلیس راهور کیش همچنین به مشکلات ایجاد شوده توسط کامیون ها اشاره کرد و افزود: نباید به راننده های کامیونی که برگه باسکول ندارند اجازه خروج داده شود. همچنین شن هایی که از ماشین های آنها می ریزد برای کارگران فضای سبز مشکل ایجاد می‌کند؛ زیرا ممکن است در حین نظافت با وسایل نقلیه تصادف کرده و دچار حادثه شوند. همچنین وضعیت ظاهری برخی کامیون‌ها برای جزیره غیر قابل قبول است. نقص سیستم روشنایی آنها به دلیل شکسته شدن چراغ های حین حمل بار مصالح ساختمانی و  نبستن کمربند ایمنی و کشیدن پرده بر شیشه جلو  از تخلف‌هایی است که در رابطه با کامیون‌ها و کشنده هایی که در جزیره کیش در حال جابجایی مصالح ساختمانی هستند رقم می‌خورد. همچنین عاج و سایز لاستیکی که متناسب با خودرو نباشد،خود نقص فنی محسوب می‌شود و در صورت رویت برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.

ایمانی نسب در پایان اظهار داشت: دوچرخه سواران باید در مسیرهای ویژه دوچرخه تردد کنند و حضور آنها در معابر اصلی خلاف قوانین است. لازم است دوچرخه سواران برای عبور از معابر اصلی از دوچرخه پیاده شده و با در دست گرفتن دوچرخه از خیابان اصلی گذر کنند. در چنین شرایطی عابر پیاده محسوب شده و در صورت تصادف، وسیله نقلیه مقصر خواهد بود. 

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید