شیراز، به روی نخستین جشنواره ملی معلمان هنرمند کشور آغوش گشود

شیراز-هرمزبان – نخستین جشنواره فرهنگی‌هنری “معلمان هنرمند” با دعوت از آموزگاران سراسر کشور، در شیراز و در جوار مقبره حافظ، به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از گزارش ایرنا، رییس ستاد کشوری نخستین جشنواره فرهنگی هنری ” معلمان هنرمند” دوشنبه از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در آیینی که به همین مناسبت برگزار شد، با بیان اینکه فارس و شیراز شایسته‌ترین نقطه ایران برای برگزاری این فعالیت بزرگ فرهنگی در جامعه معلمان کشور است، اظهار داشت: می‌پذیریم که اندکی دیر به موضوع هنر و شناسایی معلمان هنرمند پرداخته‌ایم.

علیرضا کاظمی افزود: آموزش و پرورش وظیفه دارد هم در خلق زیبایی و هم در آموزش هنر براساس سند تحول بنیادین، زمینه رشد دانش‌آموزان و معلمان را فراهم سازد.

با بهره گرفتن از هنر، دانش‌آموزانی برخوردار از حیات طیبه پرورش می‌دهیم

وی، با بیان اینکه دانش‌آموز هنرشناس، زیباشناس و هنرمند در دامان معلمانی اینچنینی پرورش می‌یابد، گفت: بدون بهره‌گیری از وجود معلمان هنرمند نمی‌توانیم انسان‌هایی شایسته و برخوردار از حیات طیبه تربیت کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره قرآن و عترت، بیان داشت: این جشنواره فرهنگی درسال‌هایی که برگزار شد، اثرات و خیرات بسیاری برای جامعه دانش‌آموزی کشور داشت و باعث الگوسازی در ضمیر دانش‌آموزان شد.

کاظمی افزود: همین موضوع، درباره معلمان هنرمند هم صادق است و دلیل اینکه در حوزه‌های تربیتی نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم، این است که معلمان هنر تمام‌وقت نداریم تا با استفاده از این ابزار، جاذبه، عشق، علاقه و محبت را در دل دانش‌آموزان بکارند.

وی ادامه داد: هنر، نشاط و امیدواری، آینده زندگی دانش‌آموزان را تضمین می‌کند و زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و اشتغال را فراهم می‌سازد.

غفلت از هنر در آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست

مدیر اداره فرهنگی‌هنری وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین، با بیان اینکه جشنواره معلمان هنرمند، جدی‌ترین فعالیتی است که توانایی آموزگاران را نشان می‌دهد، اظهار داشت: برگزاری این رویداد برای نخستین بار، زمینه شناسایی معلمان و نیز استفاده از ظرفیت‌های آنان را برای اجرایی‌کردن سند تحول بنیادین فراهم می‌سازد.

علی رمضانی، برخورداری از معلم هنر را به‌صورت تخصصی، در رشد استعدادهای دانش‌آموزان مهم دانست و گفت: در این زمینه، معاونت متوسطه و سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش آماده‌اند که با استفاده از ظرفیت معلمان شاغل در کاردانش و هنرستان‌ها، این فعالیت‌ها را در دیگر مدارس نیز گسترش دهند.

وی، به ایجاد سرفصل‌هایی برای جذب مربیان هنر در دانشگاه فرهنگیان اشاره و بیان کرد: در هیچ سازمانی به اندازه ‌آموزش و پرورش از گنجینه انسان‌های هنرمند برخوردار نیستیم و غفلت از آنها موضوع پذیرفتنی نیست.

معلمان فارس، نگین انگشتری این جشنواره ملی هستند

استاندار فارس نیز با ارسال پیامی به این جشنواره، با بیان اینکه میزبانی از این رویداد، فرصتی ارزشمند برای ارج نهادن به جایگاه هنرمندان است، گفت: هنرمندان زبردست ایرانی در سده‌های مختلف، جوهره اصیل فرهنگ و هنر ایرانی‌اسلامی را در هنرهای مختلف به مردم دنیا اهدا کردند و فارس به عنوان آیینه‌ای تمام‌نما از این جامعه، کام مشتاقان را شیرین کرده است.

عنایت‌الله رحیمی بیان کرد: معلمان هنرمند فارس، نگین انگشتری این جشنواره ملی محسوب می‌شوند و در تلخ‌کامی ناشی از شیوع ویروس کرونا، جام لبریز از مهر آراسته به هنر را تقدیم میهمانان می‌دارند.

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم که این معلمان‌ هستند که می‌توانند طرحی نو دراندازند و گُل وجود آنان را سرشار از آب حیات معرفت سازند.

هنر می‌تواند ابزاری موثر برای حل مشکلات تربیتی در مدارس باشد

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم در این آیین، معلمان را از ارکان مهم ارتقای هنر دانست و گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود نیروی هنر به ویژه در مقطع متوسطه اول، نیاز است اقدامات موثری برای شناسایی معلمان هنرمند در تمام رشته‌ها صورت پذیرد.

فرهاد اسماعیلی اضافه کرد: با وجود اقدامات مهم و موثری که برای جذب دبیر هنر در دانشگاه فرهنگیان انجام شده، این جشنواره درصدد است با ایجاد سازوکارهای قانونی، به معلمان برگزیده این رویداد فرهنگی، مجوز تدریس هنر اعطا کند که مهم‌ترین دستاورد آن و گامی بزرگ به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر این نکته واقفیم که قوی بودن هنر در مدرسه، مشکلات تربیتی را حل خواهد کرد و استعداد دانش‌آموزان را در عرصه‌های مختلف شکوفا می‌سازد.

اصغر همت، بازیگر شیرازی سینما و تئاتر نیز که میهمان این آیین بود، بیان داشت: هم‌نسلان ما در شیراز، بدون تردید محصول معلمان هنرمندی هستند که در مقاطع مختلف ما را یاری کرده‌اند.

او افزود: هرچند این حرکت هنری، کمی دیر آغاز شده؛ اما ستودنی است و جای شادمانی دارد و امیدواریم برخی مسائل باعث نشود کار افرادی با ایده‌های خوب با تغییر در ارکان مدیریتی، ابتر بماند.

در ادامه این مراسم از پوستر نخستین جشنواره ملی معلمان هنرمند، سی‌ و نهمین جشنواره فرهنگی‌هنری فردا و یادبود رونمایی شد.

جشنواره ملی معلمان هنرمند در ۲ محور فرهنگی و هنری و با هدف جریان‌سازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ اسلامی، انقلابی، ملی و بومی آغاز به کار کرد.

محورهای این جشنواره، آفرینش‌های ادبی، نقد ادبی و هنری، رسانه و فضای مجازی، هنرهای آوایی، هنرهای نمایشی و فیلم کوتاه و هنرهای تجسمی است.

زمان ارسال آثار از بیست و دوم دی‌ماه تا دهم اسفندماه ۱۳۹۹ اعلام شده است و اختتامیه و اعلام نتایج جشنواره اردیبهشت ۱۴۰۰ خواهد بود.

معلمان هنرمند سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به وبسایت  www.artistteachers.ir  در این جشنواره شرکت کنند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید