خبر فوری

راهی که با حججی آغاز و با حاج قاسم سلیمانی ادامه یافت + فیلم

گردآورنده کتاب «عقیق سلیمانی» در مراسم رونمایی از این اثر در ایکنا گفت: سخن از حاج قاسم در این کتاب سخن از یک ابرمرد است و با انتشار این اثر راهی که با شهید محسن حججی و کتاب «جون خادم‌المهدی» آغاز کرده بودیم، با شهید سلیمانی ادامه دادیم. برای سربازان سپاه قلم که با اندیشه سر و کار دارند، این راه ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، کتاب‌های «عقیق سلیمانی» با حضور سیدحسین متولیان، گردآورنده؛ محسن طهرانی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری کساء؛ مرتضی علایی، گرافیست و مدیر مجموعه هنری ماهد؛ محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و صابر ساده، شاعر و نویسنده؛ چهارشنبه، ۱۷ دی‌ماه، در ایکنا برگزار شد.
 
سیدحسین متولیان، متولی ادبی این اثر، در ابتدای مراسم رونمایی گفت: در جهانی زندگی می‌کنیم که دشمنی‌های متعددی را علیه کشورمان شاهدیم، گاهی باید جلوی در خانه‌مان بایستیم، تا جان عزیزانمان را در داخل خانه نگیرند. وقتی از جلوی خانه جنگیدن حرف می‌زنیم، یاد سخنی از امیرالمؤمنین علی(ع) می‌افتم که فرمودند: «اگر کسی در بیرون از خانه دشمن را دفع نکند، زندگی و ناموسش در معرض حمله و آسیب خواهد بود».
 
وی افزود: قبل از داعش، تکفیری‌ها، جبهه النصرة، طالبان و … منطقه خاورمیانه را ناامن کرده بودند و این منطقه به دلیل موقعیتش، همواره مورد سوءنظر و سوءنیت دشمنان بود. به ویژه که این منطقه گلوگاه انرژی جهان، ادیان و آیین‌هاست.  
 
متولیان با اشاره به تفاوت ادبیات غرب و شرق در جهان گفت: در اساطیر مغرب زمین، اسطوره‌ای به نام آشیل وجود دارد که رویین‌تن است و تنها نقطه آسیب‌پذیرش پاشنه وی است. در ادبیات شرق به ویژه شاهنامه فردوسی، اسطوره‌ای از همین دست را می‌بینیم، از جمله اسفندیار که او هم یک رویین‌تن است و از چشمش آسیب‌پذیر است. در میان مردمان مشرق‌زمین، فردوسی از مردمی حرف می‌زند که بینش نقطه اصلی آنهاست، اما مردمان مغرب زمین مردمانی روشمند هستند.  
 
راهی که با حججی آغاز شد با شهید سلیمانی ادامه یافت
 
وی ادامه داد: وقتی از منطقه خاورمیانه حرف می‌زنیم، این منطقه با آرش، اساطیر، بزرگان و جوانمردانی که هویتشان را حفظ کرده‌اند یا مردان و زنانی که در جنگ‌های این منطقه حضور داشتند، شناخته می‌شود.  
 
این شاعر و نویسنده در ادامه به شهید محسن حججی به عنوان یکی از قهرمانان ملی کشورمان اشاره کرد و گفت: شبی که محسن حججی به شهادت رسید، با دوستم محسن طهرانی بودم و سخن از نگاه آخر محسن حججی بود، زیرا که داعش و جهان را به هیچ انگاشت و این نگاه جهان را تکان داد. براساس تصویر‌هایی که از شهید حججی منتشر شده بود، از دوستم پرسیدم روی لباس شهید حججی چه چیزی نوشته شده است؟ گفت: احتمالاً اسمش را نوشته است. پس از بررسی دیدم نوشته است؛ «جون خادم‌المهدی». جون که غلام سیدالشهدا (ع) بود.

 

متولیان تصریح کرد: این عنوان زمینه‌ساز تدوین کتابی شد که به همت مؤسسه کساء منتشر شد که شامل شعر‌هایی از شاعران درباره شهید حججی بود که براساس فراخوانی که دریافت کردیم. نکته جالب درباره این کتاب این بود که از همه سلایق، طیف‌ها، گروه‌ها و .. شعر فرستاده بودند. حتی شاعرانی بودند که تعلق خاطری نسبت به ارزش‌های انقلاب نداشتند، اما درباره این شهید شعر فرستادند. حتی یکی از کسانی که اکنون در بی‌بی‌سی برنامه دارد، برای این شهید شعر گفته بود. اتفاقاً ما مقاومت کردیم که این شعر‌ها باشد، زیرا معتقد بودیم شهید حججی جان خود را در خارج از مرز‌های فیزیکی فدا کرده و به نوعی مرز‌های سیاسی، علایق، سلایق، گروه‌ها و … را درنوردیده است.
 
وی ادامه داد: بعد از شهید حججی گفتمان مقاومت و ایستادگی وارد فاز جدیدی شد و پرچمدار همه این جریانات حاج قاسم سلیمانی بود. شبی که حاج قاسم به شهادت رسید، من و محسن طهرانی، زائر حرم حضرت عبدالکریم حسنی(ع) بودیم و خبر شهادت را در ساعت سه صبح از یکی از بچه‌های سپاه قدس شنیدیم. این خبر شوک عجیبی در ما ایجاد کرد و قابل باور نبود.  
 
راهی که با حججی آغاز شد با شهید سلیمانی ادامه یافت
 
این شاعر در ادامه گفت: سخن از حاج قاسم سخن از یک ابرمرد است. راهی که با محسن حججی آغاز کردیم، برای ما که سربازان سپاه قلم هستیم و با اندیشه سر و کار داریم، باید راه را ادامه می‌دادیم؛ از این رو فراخوانی به منظور ارسال شعر‌هایی درباره شهید سلیمانی منتشر کردیم. مزیت این کتاب این بود که یک پیش رونمایی برای آن در همایش «عقیق سلیمانی» برگزار شد. در حالی که بنا داشتیم این اثر را تا چهلم شهادت حاج قاسم منتشر کنیم، اما پس از شهادت حاج قاسم، شیوع ویروس کرونا باعث شد، بسیاری از چاپخانه‌ها تعطیل شود و عملاً کار با قدری تأخیر همراه شد.  
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
وی ادامه داد: خانواده شهید سلیمانی با وجود تألم شدیدی که داشتند، در همایش «عقیق سلیمانی» حضور یافتند و از انتشار این کتاب‌ها استقبال کردند؛ زیرا حاج قاسم به شعر علاقه داشت و کلیپ‌هایی که از او منتشر می‌شود نشان می‌دهد که چه مقدار از شعر در بیان خود استفاده می‌کند.  
 
متولیان افزود: در کتاب «جون خادم‌المهدی» تأکیدم بر این بود که نامم به عنوان گردآورنده روی کتاب درج نشود، اما به دلیل شرایط قانونی نشر کتاب باید اسم نویسنده یا گردآورنده ذکر شود. از این رو پیشنهاد کردم عنوان به اهتمام محسن حججی بر اثر قید و منتشر شود. بسیاری از افراد تهمت‌هایی مبنی بر سوءاستفاده از نام شهید حججی را مطرح کردند. در حالی که ما دنبال نام نبودیم و از مکتب سلیمانی آموختیم که نباید دنبال دیده شدن باشیم. با همین نگاه در کتاب «عقیق سلیمانی» عنوان کردیم؛ به اهتمام ملت شریف ایران. اتفاقی رقم خورده، به نفس قدسی شهید سلیمانی، شهدای اسلام و ملت شریف ایران بوده است. 
 
راهی که با حججی آغاز شد با شهید سلیمانی ادامه یافت
 
محسن طهرانی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری کساء، با اشاره به روند چاپ این کتاب گفت: روزی که برای انتشار دعوتنامه همایش «عقیق سلیمانی» به چاپخانه‌ای در غرب تهران رفتم، صاحب چاپخانه آدمی بود که به ظاهر هیچ نسبتی با نظام جمهوری اسلامی، دین و … نداشت، اما وقتی فایل را باز کرد و درباره آن پرسید و من توضیح دادم که به مناسبت چهلم شهید سلیمانی است. گفت: ما چاپ نمی‌کنیم. چرا دروغ می‌گویید. امکان ندارد که سردار سلیمانی به شهادت رسیده باشد، مگر آمریکا احمق است که او را از بین ببرد. او را دزدیده‌اند. اما وقتی با او درباره این مسئله صحبت کردم،‌ های‌های گریه کرد.  
 
وی با بیان اینکه شعر شعور آینده فرزندان آینده ما را در پی خواهد داشت، افزود: مؤسسه کساء از معدود مؤسساتی است که بدون هیچ وابستگی به نهاد و سازمانی فعالیت می‌کند و هدفمان این است که از چیزی حرف بزنیم که درباره آن کمتر حرف زده می‌شود. اولین اثر مؤسسه در سال ۹۳ به عنوان «فاتح خیبر» درباره شهدای مدافع حرم، زمانی منتشر شد که هنوز تکلیف بسیاری با این شهدا مشخص نبود. به نظر ما اینها همه اسطوره بودند. از این رو آثار متعددی از جمله درباره ۱۷۰ شهید غواص، شهدای منا با عنوان «مسافران خدا» و سپس «جون خادم‌المهدی» و «عقیق سلیمانی» منتشر شد.
 
طهرانی ادامه داد: کتاب‌هایی که مؤسسه کساء منتشر می‌کند توزیع سازمانی ندارد و به اعتبار آدم‌هایی که در این آثار مشارکت داشته‌اند، «عقیق سلیمانی» به چاپ چهارم رسیده است. هنرمندان و شاعرانی که نخواستند عکسشان در کنار شعرشان چاپ شود و به جای عکس آن‌ها عکس شهید سلیمانی درج شد و این نشانگر طبع بلند هنرمندان و شاعران است.
 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مدیر مؤسسه کساء گفت: کنگره سربداران دو که بسیاری از هنرمندان، شاعران و … آثار خود را قالب فیلمنامه، نمایشنامه، موسیقی، شعر و … ارسال کردند، بدون کمک هیچ نهاد و سازمانی برگزار شد و مردم نقش اصلی را در برگزاری آن داشتند. از جمله آن‌ها راننده تاکسی اینترنتی بود که با خبردار شدن از برگزاری این کنگره، می‌خواست به نحوی در برگزاری آن مشارکت داشته باشد.  
 
طهرانی در ادامه درباره تعداد آثار رسیده در بخش گرافیک گفت: با انتشار فراخوان ۶۵۰ اثر گرافیکی از هنرمندان رسید که از میان آن‌ها ۳۰ اثر در قالب سرود، ۱۲ قطعه موسیقی و ۲۳ اثر فیلمنامه بود. بخشی از این فیلمنامه‌ها در دست تولید است و بهترین آثار از میان مجموع آثار اجرا شده است. 
 
سیدحسین متولیان در بخش دیگری از این نشست رونمایی گفت: در رابطه با فراخوان شعر، حدود هزار اثر به دستمان رسید و این شعر‌ها فقط مربوط با شاعران ایرانی نبود، بلکه شعر‌هایی از شاعران کشور‌های هندوستان، پاکستان، افغانستان و … ارسال شده بود. البته تعداد زیادی دل‌نوشته هم ارسال شده بود که از دایره شعر‌ها خارج شد و با وجود اینکه می‌خواستیم این آثار را هم منتشر کنیم، اما هزینه آن بسیار گزاف می‌شد. تعدادی از آثار هم با اجازه شاعر از نظر فنی اصلاح شد.  
 
راهی که با حججی آغاز شد با شهید سلیمانی ادامه یافت
 
در ادامه این نشست، مرتضی علایی در ارتباط اینترنتی با اشاره به کتاب گرافیکی «عقیق سلیمانی» گفت: محتوای جمع‌آوری شده در این اثر به صورت خودجوش و برآمده از دل هنرمندان است. از این رو سعی کردیم سخت‌گیرانه عمل نکنیم و هر اثری را که از نظر معیار‌های فنی و زیبایی‌شناسی توانسته بود مفهوم و پیام را به درستی انتقال دهد، پذیرفتیم.
 
وی افزود: آثاری که پس از اینها، منتشر شده آثار دقیق‌تر و قویتری هستند، زیرا بیانات رهبری درباره شهید سلیمانی و موضع ایران نسبت به این اتفاق و … باعث شده آثار خوب، پخته و قوی‌تری خلق شود. 
 
پایان‌بخش این نشست، شعرخوانی حسین متولیان، صابر ساده و محسن طهرانی به نیابت از بهنام فرشی بود. در انتهای مراسم نیز کتاب‌های «عقیق سلیمانی» رونمایی شد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید