خبر فوری

مشاهدات عینی خبرنگارفارس از تولید مستمر کارخانه روغن خوراکی حیات هرمزگان/ تولید روزانه تا 110 تن+فیلم و عکس

بدنبال بروز کمبود روغن مایع در سطح استان هرمزگان، خبرنگار فارس به منظور یافتن چرایی این موضوع، راهی کارخانه روغن خوراکی حیات واقع در شهرک صنعتی بندرعباس شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، کمبود روغن خوراکی در روزهای اخیر در بندرعباس موجب گلایه وسیع شهروندان شده بود و البته در بخش «فارس من» در صفحه استانی خبرگزاری فارس نیز به عنوان مطالبه مردمی مطرح و از ما خواسته شده بود تا این موضوع را پیگیری کنیم.

به همین جهت راهی کارخانه روغن نباتی حیات واقع در شهرک صنعتی بندرعباس واقع در محور بندرعباس به حاجی آباد شدیم. جایی که یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانجات روغن نباتی کشور در آن مستقر است و با توان تولید روزانه 110 تن روغن مایع و نیمه جامد نه تنها نیاز هرمزگان را که روزانه 70 تا 80 تن است، برطرف می‌کند بلکه توانسته به بازارهای هدف در یمن، پاکستان، افغانستان و عراق و … نیز صادرات قابل توجهی داشته و در حوزه برند‌سازی در این کشورها نیز قدم‌های خوبی بردارد.

 

 

روند تولید روغن در جریان است و کارخانه فعال

مشاهدات عینی خبرنگار فارس نشان می‌دهد که کارخانه روغن نباتی حیات پس از چند هفته‌ای نبودن مواد اولیه وارداتی، حالا به گفته «مهدی میگلی» مدیر و مالک این کارخانه و به همت معاونت اقتصادی استانداری هرمزگان و اداره کل صنعت، معدن و تجارت در تأمین ماده اولیه، کار خود را با جدیت آغاز کرده و روزانه بالغ بر 110 تن روغن مایع و نیمه جامد (مخصوص سرخ‌ کردن) تولید و به بازار عرضه می‌کند.

خبرنگار فارس مشاهده کرد که در زمان تهیه گزارش، مستمرا هر آنچه در هر ساعت در این کارخانه تولید می‌شود، همزمان بارگیری و به مناطق مختلفی از استان از جمله به عمده فروشان بندرعباس تحویل می‌شود. در زمان تهیه گزارش، محموله‌ای 8 تنی نیز پس از بارگیری عازم شهرستان رودان شد.

 

کارخانه‌ای مجهز با کیفیتی در حد و اندازه‌های استاندارد بین‌المللی

کارخانه تولید روغن خوراکی «حیات» از جمله کارخانجات بزرگ تولید روغن در کشورمان است که محصولات داخلی خود را با عنوان حیات و تولیدات صادراتی خود را با عنوان «گلدن ممتاز» ارائه و عرضه می‌کند. این کارخانه دارای خط تولید ویژه‌ای برای تولید قوطی‌های حلبی و همین طور قوطی‌های پلاستیکی برای بسته‌بندی محصولات تولیدی خود است و با سرمایه اولیه‌ 20 میلیارد تومان در سال 89 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ظرفیت تولید 150 تن روغن خوراکی در این کارخانه نه تنها قادر است نیاز استان را که روزانه حدود 70 تا 80 تن است، برطرف کند بلکه قادر است به استان‌های همجوار نیز صادر و با توجه به کیفیت محصول تولیدی، به خارج از کشور نیز صادرات داشته باشد.

 

کارخانه حیات یکی از 39 کارخانه تولید روغن خوراکی است که پس از ورود محموله مواد اولیه به 4 منبع عظیم 1000 تنی در این کارخانه، فرآیند بوگیری، تصفیه و شفاف‌سازی به سرعت و با تکنولوژی بالایی انجام و در نهایت محصول آماده شده به واحد بسته‌بندی ارسال می‌شود تا قوطی‌های ساخته شده در همین مجتمع پر شده و روانه بازار شود.

اشتغال 100 نفری در کارخانه حیات

مهدی میگلی مالک این کارخانه می‌گوید: بیش از 100 نفر در کارخانه حیات هرمزگان مشغول کار هستند که بسیاری از آنها اهل روستاهای مجاور این کارخانه بوده و حتی متخصصان تعمیر و نگهداری بخش‌های صنعتی و رباتیک این کارخانه نیز همگی از بچه‌های استان هرمزگان هستند که چرخ این کارخانه را به حرکت درآورده و سبب تولید پایدار روغن خوراکی در بازار استان می‌شوند.

 

تولید مستمر در گروی تأمین مستمر مواد اولیه است

وی درباره علل توقف گاه و بیگاه تولید در این کارخانه نیز می‌گوید: ماده اولیه کارخانجات روغن نباتی در کشور از خارج تأمین می‌شود و در ماه‌های اخیر مشکلاتی در زمینه واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات روغن نباتی وجود داشت که اکنون برطرف شده و محموله وارداتی بزرگی که اخیرا وارد کشور شده، این مشکل را برطرف کرده است. از طرفی دولت خودش واردات مواد اولیه کارخانجات روغن را بر عهده گرفته و همین امر باعث شده تا سهمیه استان‌ها بهبود یابد و ما با تدابیر رییس کل دادگستری و دادستان بندرعباس و با اقدام جهادی که در این زمینه داشتند، توانستیم سهمیه 2600 تنی مواد اولیه را دریافت و با تولید روزانه 110 تا 120 تن نه تنها نیاز استان را برطرف می‌کنیم بلکه تقاضای بیشتری را نیز که متأثر از نبود این محصول در بازار بوده را نیز جبران می‌کنیم.

جهادی که جاری است…

مهدی میگلی مالک کارخانه روغن خوراکی حیات هرمزگان، سال‌ها در خارج از کشور و در حوزه حمل و نقل بین المللی مشغول کار بوده و روزی در امارات متحده عربی صاحب تشکیلات وسیعی در قالب شرکت حمل و نقل و کشتیرانی جهانی بوده است اما به گفته خودش، وطن حال و بوی دیگری دارد و هویت من این جاست. پس از دو دهه فعالیت در زمینه حمل و نقل جهانی تصمیم گرفتم تا خاک وطن خودم را سرمه چشمانم کنم و دارایی‌ام را صرف توسعه و پیشرفت کشور خودم کنم.

 

بنابراین تصمیم گرفتم به کشور خودم بیایم و زمینه کاری‌ام را نیز تولید روغن خوراکی قرار دادم چرا که سررشته‌ای نیز از آن داشتم.

کارخانه را با سرمایه اولیه 20 میلیارد تومان در سال 89 و با حضور وزیر صنعت وقت افتتاح کردم و اکنون این کارخانه با اشتغال بیش از 100 نفر در خدمت مردم هرمزگان و مردم عزیز کشورمان است.

تداوم تولید شبانه روزی تا رفع کامل نیاز بازار هرمزگان

مالک کارخانه روغن خوراکی حیات هرمزگان می‌گوید با تأکیدات اداره کل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان روند تولید را به صورت شبانه روزی برای رساندن وضعیت هرمزگان به حالت اشباع در زمینه روغن خوراکی ادامه خواهیم داد و بزودی نیاز مردم هرمزگان به طور کامل رفع می‌شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که هم مواد اولیه آن فراهم است و هم ما روزانه بیش از 100 تن تولید داریم که فراتر از نیاز روزانه استان است.

 

مداوما از محصولات تولیدی نمونه‌گیری و آزمایش می‌شود

«میگلی» که سال‌ها ریاست بیمارستانی در بوشهر را بر عهده داشته و خودش نیز در رشته طبقه‌بندی بیماری‌ها در خارج از کشور تحصیل کرده می‌گوید: تولیدات کارخانه به طور مستمر و روزانه از طریق معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آزمایش و رصد می‌شود و کیفیت تولید نیز در حد و اندازه‌های استاندارد بین المللی است و هرگز کیفیت قربانی تولید در این واحد صنعتی نشده و نخواهد شد. 

کمبود روغن به سرعت جبران می‌شود و مردم نگران نباشند

 

آنچه از کارکرد این کارخانه و سخنان نیکان معاون صنعتی اداره کل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان که در این بازدید ما را همراهی کردند، هویداست آنکه نگرانی از بابت تولید محصول روغن خوراکی با اقدامات اخیر صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مسؤول شامل استانداری، دستگاه قضایی و اداره کل صمت، وجود نداشته و بازار ملتهب شده روغن خوراکی که بدلیل نبود مواد اولیه دچار مشکل شده بود، بزودی در وضعیت اشباع قرار می‌گیرد و نزدیکی کارخانه حیات هرمزگان به کانون‌های عرضه در استان نیز در حل این مشکل یاریگر خواهد بود و نگرانی از بابت کمبود روغن وجود نخواهد داشت.

مشاهدات میدانی خبرنگار فارس نیز گواه آن بود که مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه برای تولید تا چندین هفته دیگر نیز کافی است و با تدابیر دادستان بندرعباس، مرتبا نیاز این واحد صنعتی شارژ خواهد شد تا بازار روغن خوراکی در هرمزگان دچار التهاب دوباره نشود.

گزارش: سعید پیشوایی – سمیرا محمدی

عکس: حسن عباسی

انتهای پیام/ 88055

 

 

 

 

 

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید