خبر فوری

می‌خواهیم هویت را به داستان‌نویسی جنوب برگردانیم

هرمزبان – یکی از داوران جشنواره داستان کوتاه جنوب،‌ برگرداندن هویت به جریان داستان‌نویسی جنوب را هدف اصلی این جشنواره اعلام کرد.

ابراهیم حسن بیگی روز دوشنبه در گفت‌وگو با  ایرنا در خصوص جشنواره داستان کوتاه جنوب گفت: ما در اولین دوره این جشنواره سعی کردیم جوان‌های های مستعد دانستان نویسی که علاقمند به نوشتن درباره جنوب و خلیج فارس هستند را شناسایی کنیم و بعدا در قالب یک دبیرخانه‌ از طریق برگزاری کلاس‌های آنلاین و حضوری بتوانیم با آنها ارتباط داشته باشیم. حدود ۴۰۰ نفر از سراسر کشور در این جشنواره شرکت کردند. جشنواره هم در دو سطح منطقه‌ای و ملی برگزار شد. سعی کردیم علاقمندان ساکن در استان‌های همجوار را از ملی جدا کنیم تا در رقابت با خودشان بتوانند امتیازاتی را کسب کنند که نتایج خوبی هم به دنبال داشت. خوشبختانه نزدیک به ۱۰۰ نفر  از این ۴ استان در جشنواره شرکت کردند.

وی هدف اصلی جشنواره را احیای داستان‌نویسی جنوب دانست و اضافه کرد: متاسفانه ۳۰،۴۰ سالی است که شیوه نگارش درباره جنوب به صورت جدی پیگیری نشده است. بعد از این که نویسندگان شاخص جنوب از قید حیات رفتند یا از ایران مهاجرت کردند، این شکل داستان‌نویسی افت شدیدی داشته است. ما توانستیم با کمک سازمان منطقه آزاد اولین دوره را برگزار کنیم و خود من با دیدن این داستان‌ها به شروع این کار امیدوار شدم و انشاالله بتوانیم دومین جشنواره را هم سال آینده برگزار کنیم و جوان‌های مستعد را گرد هم آوریم.

نویسنده کتاب « اشکانه» رشد داستان‌نویسان در کشور را از نظر کمی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در میان نسل جوان علاقه به نوشتن و خواندن رمان و دسترسی به کارگاه آموزشی داستان زیاد شده است و علاقمندان با اساتید ارتباط دارند. در مجموع در سراسر کشور رشد خوبی را شاهد هستیم اما به این میزان عمق خوبی را شاهد نیستیم و این جریان می‌توانسته پربارتر باشد. اما من امیدوارم از دل این کمیت، کیفیت هم بهتر شود. داستان جنوب هم به همین نسبت می تواند هویت خود را آشکار کند. چرا که داستان جنوب از هر منطقه یا اقلیم دیگری مطرح‌تر بوده است. ما در کشور داستان لر، کرد، شرق یا غرب نداریم. به همین دلیل است که ما هم می‌خواهیم این هویت دوباره به جنوب بازگردد.

عضو هیات موسس انجمن قلم ایران در خصوص وضعیت داستان‌نویسی در کیش گفت: با توجه به کوچکی و کم جمعیتی کیش انتظار این نیست که مثلا ده نویسنده صاحب اثر داشته باشیم ولی خوشبختانه از نظر تعداد زیاد هنرمند نسبت به جمعیت، کیش یک استثناست. ده سالی است که جریان داستان‌نویسی در جزیره راه افتاده است. البته به این معنا نیست که فقط راجع به کیش بنویسند، اما این انتظار وجود دارد که راجع به جنوب بنویسند. ما هم تلاش می‌کنیم این علاقمندی را به جود آوریم تا نگاه عمیق تری به جنوب داشته باشند. این جشنواره آزمونی هم برای نویسندگان کیش بود. وقتی به نتایج نگاه می‌کنیم از ۱۲ نفر برگزیده ۴ نفر از کیش هستند. شاید این تلقی به وجود آید که ما می‌خواستیم امتیاز برای آنها قائل شویم. در حالی که خود من در داوری مرحله نهایی حضور پیدا نکردم و تمام آثار هم بدون اسم و مشخصات و کاملا در یک فضای بی طرفانه به داوران ارائه شد.  ولی خوشبختانه آثار داستان‌نویسان جزیره مورد توجه داوران قرار گرفت. حتی آن‌هایی که برگزیده نشدند، باز در زمره کارهای خوب جشنواره بودند و این نشان می دهد یک جریان مناسب و خوبی در کیش اتفاق می افتد و این راضی کننده است.

جشنواره داستان کوتاه جنوب روز شنبه با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد.  

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید