«کُمیز» سند تاریخ رودان/ از تارومار اجنبی‌ها توسط رودانی‌ها تا بازپس‌گیری قلعه کُمیز از بیگانگان+عکس

«قلعه کُمیز» بر بلندای تاریخ و صخره‌های ستبر شرق هرمزگان استوار است تا سندی محکم  از قدمت باستانی رودان باشد. بخوانید از دلاوری‌های زنان و مردان بهشت جنوب ایران در بازپس‌گیری کُمیز از دستان بیگانه. با این گزارش همراه شوید.

خبرگزاری فارس – رودان، حامد آزادی: رودان با دارا بودن رودخانه‌های فراوان و درختان سر به فلک کشیده‌اش هرساله در زمستان و بهار جنوب، پای جمع کثیری از گردشگران را به بهشت جنوب ایران باز می‌کند.

«قلعه کمیز» در فاصله ۱۲ کیلومتری شرق رودان واقع شده است که نشانه هویت و پایمردی مردم این منطقه در برابر نبرد‌هایی در طول تاریخ بوده است.

این قلعه تاریخی که از آثار دوره میانه اسلامی است بر فراز صخره‌ای با قلوه‌سنگ و خشت‌های قالبی ساخته شده و دارای حصار بیرونی و چهار برج است.

ساختمان قلعه دو هزار متر و وسعت آن با احتساب حصار دور، ۱۸ هکتار است، این قلعه در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۷۶۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تاریخ دقیق ساخت این بنا به روشنی مشخص نیست ولی آنچه که متون تاریخ شهادت می‌دهند، این قلعه از زمان ایلخانیان وجود داشته است. هرچند مردمان این دیار به تاریخی بیش از این باور داشته و عقیده دارند بانویی به نام «کُمَیِز» که به‌دلیل لیاقت، گوی سبقت را از برادران خود ربوده بود این بنا را ساخته و سال‌ها در آن حکمرانی کرده است، اما اگر بخواهیم بر اساس متون ثبت شده صحبت کنیم عمر این قلعه بیش ۶۰۰ سال  است.

قلعه کمیز که مرکز حکمرانی شهرستان رودان در صده‌های گذشته محسوب می‌شده است به جز مقر حکومت، کارکرد دفاع از مردم را نیز داشته است، در زمان‌هایی که اشرار و راهزنان در منطقه جولان می‌دادند، مردم، شب‌ها را از بیم غارتگران به قلعه پناه می‌بردند و شب را در آنجا سپری می‌کردند و این را می‌توان راز محوطه بسیار بزرگ و دیوارهای بلند آن دانست که تقریبا تمام مردم را در زمان غارتگری‌های راهزنان یا فاتحان نجات می‌داد.

این سند تاریخ بهشت جنوب بر روی صخره‌ای بنا شده و ارتفاع زیادی گرفته است به گونه‌ای که تمام دشت رودان را به نظاره ایستاده است و در قسمت شرقی در فاصله حدود ۴ کیلومتری آن کوه‌های بلندی وجود دارد که به نوعی حصاری طبیعی برای قلعه لحاظ می‌شده است، بجز ارتفاع، چهار برج بلند و دیواره قلعه بی‌شک مهمترین ویژگی قلعه، چاهی است که در وسط آن قرار دارد، این چاه به جز تامین آب شرب مردم در زمان‌هایی که در محاصره طولانی‌مدت قرار داشت نقش دیگری هم داشته است، از پایین این چاه، کانال افقی به سمت کوه‌ها حفر شده است و در زمانی که قلعه در حال سقوط بوده است مردم و مبارزان از این کانال مخفیانه به بیرون قلعه می‌رفتند و غارتگران پس از فتح، با قلعه خالی از سکنه مواجه می‌شدند.

در زمان آقامحمدخان قاجار وقتی دولت مرکزی سرگرم فتوحات در قفقاز بود، شیوخ عمان موقعیت را مغتنم شمرده و به مرزهای جنوبی کشور یورش می‌برند و طی قراردادی ننگین میان شاه قاجار و شیوخ عرب، منطقه جنوب ایران شامل؛ جنوب استان فارس، استان بوشهر، استان هرمزگان و جنوب استان کرمان به این شیوخ اجاره داده می‌شود که یکی از این شیوخ در قلعه کمیز مستقر بوده است.

پس از قیام مردم جنوب که مردم رودان نیز نقش پررنگی داشته‌اند و علیه این حکام ظالم به رهبری شیرعلی قیام می‌کنند به گفته منابع تاریخی بزرگترین کشاکش در پشت حصار‌های این قلعه شکل می‌گیرد و مجاهدان که از راز کانال مخفی قلعه و بی‌اطلاعی اجنبی‌ها آگاه بودند، شبانه به قلعه وارد می‌شوند و دشمن را تارومار می‌کنند.

مرمت اصولی قلعه کُمیز در دستور کار است

عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص وضعیت این قلعه تاریخی گفت: طی دو مرحله  تا سال ۹۷ برای عملیات ترمیم این بنای تاریخی تخصیص اعتبار شده است.

وی ادامه داد: تا کنون بیش از یک میلیارد ریال اعتبار به جهت عملیات ترمیم این بنای تاریخی هزینه شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: در آخرین مرحله آن عملیات حفاظتی، دیوارکشی، پاک‌سازی و  آواربرداری در جهت ترمیم و بهسازی این بنای تاریخی انجام شد.

نوروزی با بیان اینکه طرح مطالعاتی قلعه کُمیز انجام شده است، گفت: به‌دنبال جذب اعتبارات به جهت ادامه عملیات ترمیم این بنای تاریخی مهم در شهرستان رودان هستیم.

وی با اشاره به بارندگی‌های شدید اخیر در رودان  آسیب‌هایی نیز به این قلعه تاریخی وارده شده است که تلاش خواهیم کرد با جذب اعتبار با استحکام‌سازی و مرمت اصولی از این بنای تاریخی حفاظت کنیم.

عکاس: هادی پورحسن‌زاده

انتهای پیام/۸۸۰۵۹/ر

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید