خباز: اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ می‌آیند تا مشکلات مردم را حل کنند/ تحریم‌ها می‌ماند ولی ما باید برجام منطقه‌ای را کلید بزنیم

برجام امضا و اجرا شد. روزها و هفته‌ها و ماهها گذشت؛ آقای ظریف پشت تریبون آمد و بجای اعلام لغو تمامی تحریم ها در ازای برجام، گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با   «ویژه های مشرق»   همراه شوید.

*******

**خباز:اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ می آیند تا مشکلات مردم را حل کنند

«محمدرضا خباز» استاندار سابق سمنان در دولت روحانی و نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اصلاح‌طلبان در جلسات اخیر خود خوشبختانه در حال رسیدن به یک مانیفست هستند و برنامه‌های اصلاح‌طلبان در حال آماده شدن است… باید کاندیدایی را معرفی کنیم تا بتواند با کشورهای دنیا ارتباط برقرار کند. ما بدون ارتباط با دنیا کارمان سخت می‌شود و نمی‌توانیم برای حل مشکلات مردم تلاش کنیم. طبیعی است در صورتی که مانیفست داده شود و شرایط برای معرفی کاندیدا فراهم شود ما باید کاندیدایی را معرفی کنیم که اصلح باشد و شرایط را برای اداره کشور و حل مشکلات کشور داشته باشد».

خباز در ادامه گفت: «بهترین راه این است که کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان یک مانیفست داشته باشد و به مردم بگوید که اگر به من رای بدهید، به شما تعهد کتبی می‌دهم و با برنامه‌ریزی اعلام شده مشکلات کشور را حل خواهم کرد. اصلاح‌طلبان به مردم با مانیفستی که ارائه می‌کنند اعلام می‌کنند که در سیاست خارجی و داخلی و از همه مهمتر در بعد اقتصادی و حتی فرهنگی تعهد خواهند داد که در راستای حل مشکلات آنها تلاش خواهند کرد…اصلاح طلبان با مانیفست حل مشکلات می آیند».

اصلاح طلبان بجای پرداختن به مانیفست خود در ۱۴۰۰، باید به مردم درباره کارنامه خود از سال ۹۲ تاکنون جواب پس بدهند.

دولت در هفت سال و نیم اخیر دربست در اختیار این جریان سیاسی بوده است. اصلاح طلبان باید توضیح دهند که در این مدت طولانی برای مسکن مردم، اشتغال جوانان، رونق واحدهای تولیدی، مدیریت بازار خودرو، بازار دلار، سکه، ازدواج جوانان، دیپلماسی منطقه ای، مدیریت نقدینگی، مبارزه با فساد اقتصادی و برخورد با مدیران نجومی و… چه کرده اند.

«محمدرضا خاتمی» در اردیبهشت ۹۶ تاکید کرد که «ما اصلاح طلبان تضمین دولت روحانی هستیم»؛ برادر وی «محمد خاتمی» در سالهای ۹۲ و ۹۶ تاکید کرد که باید به روحانی رای بدهیم تا به عقب برنگردیم و…

اصلاح طلبان اگر توانایی حل مشکلات مردم را داشتند قیمت مرغ تا آستانه ۳۶ هزارتومان و قیمت هر شانه تخم مرغ تا حدود ۴۰ هزارتومان افزایش پیدا نمی کرد و مسکن و خودرو و دلار و سکه و…به این وضع دچار نمی شد.

**تحریم ها می ماند ولی ما باید برجام منطقه ای را کلید بزنیم

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: « هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان که پیشتر نیز اظهاراتش درباره برجام و اقدامات ایران به واکنش وزیر امورخارجه کشورمان منجر شده بود روز گذشته و دقایقی پس از نشست بدون اشاره به قصور طرف‌های اروپایی در پایبندی به تعهداتشان ذیل برجام بار دیگر اقدام ایران در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز را نمونه‌ای از عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش دانست و در ادامه گفت که ایران باید از هر گونه اقدام تاکتیکی که باعث می‌شود کار بایدن برای تغییر تصمیم دونالد ترامپ (رئیس‌جمهوری امریکا) برای خروج از برجام دشوار شود، پرهیز کند. به گزارش رویترز، وزیر امورخارجه آلمان افزود: برای اینکه دولت جو بایدن بتواند به برجام بازگردد، نباید هیچ اقدام تاکتیکی دیگری که تاکنون (از سوی ایران) شاهد آن بوده‌ایم، انجام شود. این فرصت که آخرین روزنه امید است، نباید از دست برود.»

همچنین «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «ایران قاطعانه گفته است که به صورت همزمان برجام و تحریم‌ها را قبول نمی‌کند. به نظر من، تحریم‌ها باقی خواهد ماند اما نسبت به دوران ترامپ ضعیف‌تر خواهند شد؛ زیرا سخت می‌شود این دو مقوله را با یکدیگر هماهنگ کرد. ایران باید مراقب باشد که ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار نگیرد. از سوی دیگر، باید بداند که جو بایدن دومرتبه به ایران تخفیف نخواهد داد و باید از فرصت استفاده کند. نشست کمیسیون مشترک برجام امروز این پیام را به ما داد که باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشیم، در غیر این صورت، همه‌چیز از بین خواهد رفت. اروپا به دنبال امنیت خود است و در این راستا کوتاه نمی‌آید و به همین علت به دنبال حفظ برجام است و در این راستا تلاش می‌کند».

مجلسی در ادامه گفت: «باید توجه داشت دیگر این فرصت پیش نخواهد آمد و شاید در آینده دیگر بایدن وجود نداشته باشد که به دنبال بازگشت به برجام باشد. از سوی دیگر، ایران باید به فکر حل مسائل منطقه‌ای خود نیز باشد».

پس از امضای برجام، دولتمردان و فعالین و رسانه های اصلاح طلب تاکید کردند که به واسطه برجام تحریم ها به تاریخ می پیوندد و یک گشایش عظیم اقتصادی برای مردم ایران رقم می خورد.

در نهایت برجام امضا و اجرا شد. روزها و هفته ها و ماهها گذشت؛ آقای ظریف پشت تریبون آمد و بجای اعلام لغو تمامی تحریم ها در ازای برجام، گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

آقای روحانی هم که در مقطع امضای برجام تاکید کرده بود که در دی ماه ۹۴- در دولت اوباما و به معاون اولی جو بایدن- تمامی تحریم ها یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق، بعدها گفت: «به گفته بسیاری از سیاستمداران جهان، برجام پیروزی بزرگ سیاسی و اخلاقی در تاریخ بود و اینکه ما قراردادی با دنیا بسته و پای آن ایستادیم و عهد خود را نشکستیم و متخلف نبودیم، از نظر اخلاقی برای ما بسیار مهم است».

دولتمردان تاکید کرده بودند که آنچنان رونقی ایجاد می شود که مردم دیگر به پول یارانه نیازی نخواهند داشت. اما حالا در پسابرجام گرانی اقلام به جایی رسیده است که مردم با پول یارانه می توانند در نهایت یک شانه تخم مرغ بخرند.

حالا علیرغم اینکه حدود ۵ سال و نیم از امضای برجام سپری شده است، حامیان توافق هسته ای مدعی شده اند که اینکه انتظار داشته باشیم که «به ازای اجرای برجام، تحریم ها لغو شود، انتظار بجایی نیست و ما باید در گام بعد برجام منطقه ای را کلید بزنیم»!

هدف اصلی آمریکا و تروئیکای اروپا این است که با وعده نسیه و به عبارتی «وعده سرخرمن» لغو تحریم ها، مولفه های قدرت ایران را یکی پس از دیگری از کار بیندازد. در این میان عده ای در داخل در نقش یار کمکی طرف غربی در پی تسهیل این طرح ضدایرانی هستند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از حامیان اصلی داعش، منافقین، گروهک ریگی، الاحوازیه و دیگر گروهک های تروریستی هستند؛ این دولت ها از آن سوی دنیا آمده اند و به ما می گویند که چرا شما در منطقه خودتان با تروریست ها مبارزه کرده و امنیت را برقرار کرده اید!؟ به نظر شما باید در مقابل این زیاده خواهی و گستاخی، کوتاه آمد!؟

** نپیوستن به FATF به نفع کاسبان تحریم است

«جاوید قربان اوغلی» فعال سیاسی اصلاح طلب و دیپلمات سابق در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «دوم اسفند سال قبل و پس از گذشت حدود سه‌ونیم سال از خروج مشروط و موقت ایران از لیست سیاه FATF و شش بار تمدید مهلت برای تصویب لوایح، دوباره ایران به لیست سیاه FATF بازگشت…طبیعی است که نتیجه ادامه چنین شرایطی چیزی جز استمرار مرارت مردم و فراهم‌شدن «بهشت مطلوب دلالان و کاسبان تحریم» نیست که مبالغ چندصدمیلیاردی از سفره فقیرانه مردم به جیب آنان واریز می‌شود».

قربان اوغلی در ادامه نوشت: «انتظار طبیعی از مجمع، بهادادن به نظر کارشناسی و پرهیز از تأثیرپذیری از غوغاسالاران، تصویب این لوایح و کوتاه‌کردن دست‌های زالوصفتان کاسب تحریم است. به بیان دیگر در شرایط دشوار کنونی انتظار مردم که بار سنگین تحریم‌ها را نجیبانه تحمل می‌کنند، از این گروه نخبه و افراد برجسته کشور این است که اجازه ندهند ارقام نجومی هزینه‌های تأمین مایحتاج ضروری کشور از سفره‌های کوچک آنها به جیب دلالان و کاسبان تحریم سرازیر شود».

حامیان برجام در سال ۹۴ و دقیقا در مقطعی که نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز مشغول بررسی مفاد برجام بودند، با شلوغ بازی و هیاهو مدعی شدند که هر روز تاخیر در اجرای برجام، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می کند.

در آن مقطع حامیان برجام مدعی بودند که کاسبان تحریم با اجرای برجام مخالف هستند و…اما در نهایت به واسطه برجام نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه افزایش پیدا کرد.

حالا همین طیف با تکرار این ترفند غیراخلاقی و غیرحرفه ای مدعی شده اند که مخالفان FATF کاسبان تحریم هستند. پیش از این نیز برخی دولتمردان بدون هیچ سندی مدعی شدند که مخالفان FATF کسانی هستند که پول شویی های گسترده انجام می دهند.

واقعیت این است که FATF نه در مقابله با پولشویی اقدامی انجام می دهد و نه در مبارزه با تروریسم؛ نشان به آن نشان که ۷۰ درصد پولشویی دنیا در آمریکا و اروپا رخ می دهد. این در حالی است که این کشورها اعضای اصلی FATF هستند.

علاوه بر این در سال گذشته علیرغم آنکه آمریکا به عنوان عضوی از FATF سردار حاج قاسم سلیمانی را در اقدامی جنایتکارانه و تروریستی به شهادت رساند، از FATF هیچ صدایی بلند نشد.

سازمان اف ای تی اف یکی از بازوهای وزارت خزانه داری آمریکا- اتاق جنگ اقتصادی آمریکا- با کارویژه «هوشمندسازی تحریم ها» است. به همین خاطر است که در زمستان سال گذشته «مایک پمپئو» با عصبانیت اعلا کرد که ایران باید «همین حالا» به FATF بپیوندد.

منتقدان FATF با دلایل فنی و کارشناسی و منطقی تاکید کرده اند که ایران نباید به این سازمان بپیوندد؛ در سوی مقابل حامیان FATF به این دلیل که هیچ مستند فنی و کارشناسی و منطقی ندارند، صرفا مشغول برچسب زنی به منتقدان هستند.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید