خبر فوری

تلاش برای رفع تحریم بجای خنثی‌سازی آن؛ خطای راهبردی دولت

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: خطای راهبردی دولت در این موضوع این بود که در این سال‌ها به جای آنکه به دنبال بی اثر کردن تحریم‌ها باشند به دنبال رفع تحریم‌ها بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، مهدی فضائلی، در خصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر خنثی کردن تحریم‌ها از بُعد سیاست خارجی و اقدامات دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: نمی‌توان با قطعیت گفت که علت عدم رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به اقدامات سیاست خارجی ما برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:
انگیزه جریان تحریف از دروغ گفتن درباره FATF چیست؟

وی گفت: خصومت و دشمنی اروپا و آمریکا با ایران یک امر قطعی و روشن است و نمی‌توان اینطور گفت که اگر سیاست خارجی ما به نحو دیگری بود حتماً تحریم‌ها لغو می‌شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: خطای راهبردی دولت در این موضوع این بود که در این سال‌ها به جای آنکه به دنبال بی اثر کردن تحریم‌ها باشند به دنبال رفع تحریم‌ها بودند و این خطای راهبردی دولت علی رغم تذکرات، هشدارها و نقدهای مختلفی که هم رهبری انقلاب بیان کردند و هم برخی از دلسوزان کشور مکرراً مطرح می‌کردند مبنی بر اینکه ما نباید منتظر باشیم که دشمن خیری را برای ما رقم بزند، صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:
نبویان: جریان تحریف همه مشکلات را به تحریم ربط می‌دهد

فضائلی بیان کرد: اگر ما این فرصت را در سال‌های اخیر صرف تقویت ساختارهای درونی کرده بودیم و ساز و کارهای اقتصادی خود را سازماندهی کرده بودیم ناخودآگاه تحریم‌ها کم اثر یا بی اثر می‌شد و بخش زیادی از فشاری که در این سال‌ها به مردم وارد شده، خنثی می‌شد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید که در مواجهه با دشمن نیز صلابت لازم را در سال‌های اخیر و نداشتیم تصریح کرد: به جای آنکه در مواجهه با دشمن با قتدار برخورد کنیم به نوعی رفتار شد و اظهاراتی مطرح شد که دشمن بیشتر به فشارهای خود امیدوار شد و احساس کرد هرچه فشار را افزایش بدهد امکان دستیابی به اهداف مدنظرش بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید:
واکنش محسن رضایی به تحریف سخنان رهبر انقلاب

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر مواجهه ما با دشمن در سیاست خارجی به نحوی باشد که آن‌ها احساس کنند که سیاست فشار علیه ایران موثر واقع شده یا می‌تواند موثر باشد، قطعاً منجر به افزایش فشارها خواهد شد.

فضائلی تصریح کرد: ما باید به میزان تعلل طرف‌های مقابل در انجام ندادن تعهدات برجامی خود، تعهدات خود را به تدریج کاهش می‌دادیم و اجازه نمی‌دادیم که کفه ترازو به سمت انجام تعهداتمان سنگینی کند. بنابراین، در این حوزه به نظر می‌آید که هم دیر تصمیم گرفته شد و هم پنج گام کاهش تعهدات خود را قاطع و محکم بر نداشتیم.

بیشتر بخوانید:
واکنش توییتری‌ها به فرصت‌طلبی جریان تحریف

وی بیان کرد: باید طوری عمل می‌کردیم که پیام جدی و قاطعی را به طرف مقابل ارسال می‌کردیم مبنی بر اینکه اگر تعهدات خود را انجام ندهید ما نیز تعهداتمان را انجام نخواهیم داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که ما در یک مقابله و جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم برخی از مسئولین دولتی اظهارات نسنجیده‌ای را مطرح می‌کنند و می‌گویند خزانه کشور خالی شده است و این به وضوح مشخص است که عزم و اراده طرف مقابل را برای افزایش فشارها علیه ما بیشتر خواهد کرد که این نیز جزو خطاهای بسیار مهمی است که دولتمردان ما در این سال‌ها مرتکب شدند.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید