حکایت پلنگ ایرانی گرفتار در تله آهنی/ دست چپ حیوان از شانه قطع شد+فیلم و عکس

گزارشی مبنی بر به‌ دام افتادن یک گونه پلنگ ایرانی در تله‌ سیمی نه آهنی در ارتفاعات شهرستان بشاگرد هرمزگان، نیروهای محیط زیست این استان را روانه منطقه ساخت. برای نجات این پلنگ نیازمند امکاناتی از جمله «دارت»، «داروی بیهوشی» و «نیروی متخصص» بود اما محیط‌بانان هرمزگانی نتوانستند برای رهایی حیوان اقدامی انجام دهند.

 خبرگزاری فارس، بندرعباس، حسن عباسی| گزارشی مبنی بر به‌ دام افتادن یک گونه پلنگ ایرانی در تله‌ سیمی نه آهنی در ارتفاعات شهرستان بشاگرد هرمزگان، نیروهای محیط زیست این استان را روانه منطقه ساخت. برای نجات این پلنگ نیازمند امکاناتی از جمله «دارت»، «داروی بیهوشی» و «نیروی متخصص» بود اما محیط‌بانان هرمزگانی نتوانستند برای رهایی حیوان اقدامی انجام دهند.

اکیپی متشکل از دامپزشک و امکانات بیهوشی و درمانی عازم منطقه بشاگرد می‌شود، این گروه دقیقاً دو روز پس از اسارت پلنگ ایرانی در دام که بیم از دست رفتن جان این گونه باارزش می‌رفت برای نجات حیوان اقدام می‌کنند.

 

 

با توجه به اینکه پلنگ سه شبانه‌روز در تله گرفتار بود از ناحیه دست دچار جراحت شدیدی می‌گردد.

البته برخلاف آنچه که در رسانه‌ها اعلام شد که دست پلنگ بشاگرد در تله سیمی گرفتار شده است، همانگونه که تصاویر نشان می‌دهد دست پلنگ در تله آهنی گرفتار شده بود که با هر دفعه دیدن محیط‌بانان که برای تصویربرداری به حیوان نزدیک می‌شدند، تکان‌های شدیدتری می‌خورد و آسیب‌ها جدی‌تر می‌شد.

تله‌های سیمی فقط دور پنجه یا دست حیوان افتاده و سفت می‌شود و امکان رهایی را از جانور می‌گیرد اما تله‌های آهنی با فشار بسیار زیاد بسته شده و اندام گرفتار در تله را له می‌کند.

سؤوال اینجاست که چرا با توجه به اینکه این پلنگ بیش از چند روز در تله گرفتار بود و اداره‌کل حفاظت محیط زیست هرمزگان هم سه روز از این واقعه باخبر بود اما با تأخیر ۷۲ ‌ساعته نسبت به رهایی این گونه ارزشمند اقدام می‌شود؟.

سرانجام؛ بهبودی و درمان دست چپ این حیوان در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و پلنگ را پس از زنده‌گیری، برای درمان به بندرعباس منتقل می‌کنند که باز هم اقدام مؤثری جهت مداوای حیوان انجام نشد.

متأسفانه دست پلنگی که در ارتفاعات بشاگرد در تله‌ آهنی گرفتار شده بود به‌ دلیل نکروز (بافت‌مردگی) شدن بافت و با تشخیص دامپزشکان طی عمل جراحی در تهران قطع شد.

این پلنگ ماده و نسبتاً جوان بیش از چندین روز در تله‌ فلزی گرفتار شده بود که همین عامل منجر به نکروز بافت و نهایتاً قطع دست می‌گردد.

این پلنگ هرگز قادر به ادامه زندگی در زیستگاه طبیعی نیست. امید نسبت به مراقبت از این حیوان اقداماتی در جهت بهبود آن صورت پذیرد.

انتهای پیام/۳۲۶۴/و

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید