عامل ریزش بورس چیست؟ / حقوقی‌ها مقصرند یا قضیه سیاسی است؟

در حالی که سهامداران خود را برای رسیدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی آماده می‌کردند، غافلگیر شدند. شاخص کل افت بی‌سابقه‌ای را طی دو روز گذشته تجربه کرد و شاخص به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید. اما دلیل این افت ناگهانی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، در هفته جاری حداقل دو خبر امیدبخش به بازار سرمایه رسید؛ یکی احتمال بررسی مجدد FATF و دیگری قطعی شدن نتیجه انتخابات آمریکا و نزدیک شدن زمان فعالیت دولت بایدن. اما در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند بودند شاخص کل روند صعودی خود را حفظ می‌کند، شاخص طی سه روز متوالی منفی شد. اما دلیل چیست؟

برخی معتقدند تصویب نشدن خبر بررسی مجدد FATF عامل ریزش بورس است، برخی دیگر تحریم دو فرد مرتبط با ایران را عامل این مساله می‌دانند، برخی معتقدند وعده مسئولان برای آینده بهتر عامل این افت است و برخی می‌گویند لغو عرضه اولیه اپال در ریزش شاخص موثر بوده.

در ادامه نظرات برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز در این باره را ببینید:

تقصیر حقوقی‌هاست

«اساسا بورس شده قمارخونه و محل درامدزایی و سودجویی بازارگردان و حقوقی از مردم. اگه خوب دقت کنید ارزش اکثر شاخص سازا از زمان مثبت شدن بازار خیلی کند و لاک پشتی بوده چون بازیگرسهم کاملا آگاهانه اجازه رشد قیمت نمیده تا اولا قیمت سهام همچنان ارزنده باقی بمونه و بتونه جیب سهامدار تازه وارد را خالی کن. دوما بتونه سهام عدالت را بارزان بخره.»

«تقصیر را گردن حقیقی خرد نندازید. فقط حقوقی‌ها می‌تونن از بورس نوسان بگیرن. مسئولان هم که مدام در حال آزمون و خطا هستند.»

«برای تنظیم بازار، الزام به معرفی بازارگردان کردن، همین بازارگردان داره از حقیقی خرد نوسان میگیره. اونم روزانه.دولت و ناظر بورس هم که هیچی به هیچی.»

«معلومه چرا بورس ریخته. عامل نوسانگیری حقوقی هاست. »

به خاطر FATF است

«بانکها و برخی بنگاه‌های مالی و طیف وسیعی از شرکت‌های حاضر در بورس، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به دلار و سکه و ملک تبدیل کرده بودند؛ حال با قوت گرفتن پیوستن به FATF، شاهد واکنش منفی حقوقی‌های فعال در بازار هستیم.»

«علت اصلی افت شاخص گرو‌کشی دولت برای تصویب لوایح FATF است. دولت می‌خواهد این لوایح را تصویب کند.»

«قضیه سیاسی است. این وسط هم مردم باید هزینه بدهند.»

تقصیر دولت است

«متاسفیم از این دولت که برای دعوای جناحی و اختلافات بر سر بودجه بازار سرمایه رو به گروگان میگیره و ناگهان بدون هیچ دلیلی کل بازار به فنا میره. هیچگونه تحلیل منطقی برای این ریزش ناگهانی وجود نداره.»

«دولت کسری بودجه و منابع داره. این منابع را از جیب مردم میگیرد.»

«دلیل ریزش بورس فقط دعوای دولت و مجلسه دولت میخواد بگه تو این بازار نمیشه سهم فروخت برای تامین مالی طرح های مجلس , به نوعی بورس رو گروگان گرفتن که بودجه شون تصویب بشه و این سری با کدهای حقیقی میفروشن که قابل ردیابی نباشه»

«دلیل خاصی ندارد. دولت دارد نوسانگیری می‌کند. همین.»

«ریزش این بار هم دستوری است. باید دید دولت این بار میخواد چی کار کنه.»

«علت ریزش شاخص دلایل مختلف دارد. عدم اعتماد مردم به سود آوری بورس، اوراق مرابحه، کسری بودجه، عدم نظارت بر عملکرد حقوقی ها، نداشتن سازمان واحد برای سرمایه گذاران خرد و حقیقی ها برای حمایت از آنها و اطلاع رسانی به موقع به آنها و پیشگیری از ضررهای زیاد»

پای اپال در میان است

«دلیلش لغو عرضه اولیه اوپال است.»

«عرضه اولیه اپال ۴۰۰ میلیارد تومن جذب سرمایه داشت. مردم سهامشون را نقد کردن اونو بخرن. »

«وقتی بورس عرضه اولیه را باطل میکنه داره سیگنال میده به مردم دیگه. مردم هم که سریع آماده خروجن.»

«مردم توقع رشد شارپی دارند و چون رشد شارپی نبوده رسیدن! اونم که از وضعیت اپال!»

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید