خبر فوری

استاندار زنجان: اقتصاد مقاومتی نیازمند گفتمان اجتماعی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، اسدالله درویش امیری شامگاه روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه فرمانداران شهرستان ماهنشان، با تسلیت وفات پیامبر گرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام هشتم شیعیان افزود: باید اقتصادی بومی و مقاوم داشته تا بی نیاز از اجانب و بیگانگان در این حوزه باشیم و برای تحقق این مساله و ادامه راه و آینده باید منشور ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری که در دستور کار قرار دارد توسط همه ارکان نظام اجرایی شود و تحقق این مساله باهمدلی و همگامی همه مسئولان امکان پذیر است.
وی اظهارکرد: ما ملتی هستیم که پرچم استقلال طلبی ایران اسلامی را 37 سال برافراشته کرده ایم و تا روزی که این پرچم در اهتزاز است دشمن در کمین قرار دارد.
استاندار زنجان بر گفتمان فرهنگی اجتماعی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و از ائمه جمعه و جماعات خواست، در چارچوب معرفی اقتصاد مقاومتی، گفتمان اجتماعی و عمومی را رایج کنند.
درویش امیری تاکید کرد: یکی ازعلائم مهم اقتصاد مقاومتی استفاده از اجناس و تولیدات داخلی است.
وی یادآورشد: در چارچوب تعریف شده اقتصاد مقاومتی باید تلاش کنیم، گفتمان سازی کرده و به همه جامعه در سطوح مختلف پیامد بزرگ اقتصاد مقاومتی برای آینده کشور بیان شود.
استاندار زنجان، دومین چارچوب تعریف شده برای این اقتصاد را حکمفرمایی عدالت محوری برای آن دانست و افزود: در اقتصاد مقاومتی همه ظرفیت های مهم شهرستان ماهنشان، تبدیل به سرمایه شده و به کمبودها و کاستی هایی که مردم این شهرستان را می رنجاند، باید هم پای شهرهای برخوردار مناطق و شهرستان ها توجه شود.
دوریش امیری با بیان اینکه عملیاتی و اجرایی کردن اقتصاد دانش بنیان یکی دیگر از سیاست های اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: باید دانش را در معرض فروش قرار داده و آن را صادر کنیم، این توانایی را دانشمندان، حوزه های فکری، علمی و دانشگاه ها دارند و به آن دست پیدا کرده اند.
وی چهارمین چارچوب تعریف شده برای اقتصاد مقاومتی را تثبیت کردن شغل های موجود متزلزل در واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود: باید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی که بیمار هستند تامین و برای توسعه آنها کمک و از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی بهره ببریم.
استاندار زنجان گفت: همه تلاش بر این است تا در بخش خصوصی از ظرفیت همه سرمایه گذاری هایی که توسط مردم در این بخش انجام شده به طور کامل استفاده شود.
درویش امیری خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری انجام شده در واحدهای تولیدی نباید مختص به تولید یک محصول باشد اگر بازار فروش و رونق اقتصادی داشته باشیم و زمینه صادرات و حضور در بازارهای همسایه و بین المللی فراهم شود، کارخانه ها نباید یک نوبت فعال باشند.
وی ادامه داد: در استان زنجان به دنبال آن هستیم تا محصولات تولیدی استان در دست تولید کنندگان معطل و معلق نماند و باید زمینه صادرات محصولات تولیدی را برای تولید کنندگان استان فراهم کنیم.
استاندار زنجان با ابزار کرد: خوشبختانه شرایط خوبی در این استان داریم و امروزه بیشتر صادارت از این استان به بیش از 40 کشور را داریم و بیشتر واردات مواد اولیه است.
درویش امیری افزود: از تعداد قابل توجهی از کشورها مواد اولیه به منظور افزایش تولید و تبدیل آن به اجناس را داریم.
وی بر فعال شدن واحدهای تولیدی نیمه فعال و نیمه جان در استان زنجان تاکید کرد و یادآورشد: واحدهایی که طی سال های گذشته دچار رکود و یا تعطیلی شده اند باید فعال شود چرا که سرمایه ملی و مردم که در یک جا متمرکز بود یا دچار رکود و یا تعطیلی شد.
استاندار زنجان گفت: باید انگیزه برای سرمایه گذاران و کارآفرینان در این استان فراهم کنیم و این انگیزه در شرایطی محقق می شود که اخبار خوش، فضای آرام، همدلی، هماهنگی، هسمویی و همگرایی از استان به بیرون برود.
درویش امیری اظهارکرد: چنانچه سرمایه گذاری احساس کند که در استانی بوی اختلاف، درگیری و نا امنی وجود دارد امکان سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: مردم گرانقدر کشور و استان ها خواستار همدلی، هماهنگی و یکدلی مسئولان با یکدیگر هستند و این مردم سزاوار شنیدن درگیری و اختلاف نیستند چرا که در سایه همدلی و اتحاد است که استان توسعه یافته و پرچم آن نیز در همه شهرها و بخش ها بر افراشته می شود.
استاندار زنجان گفت: مردم گرانقدر کشور، امانتداری، وفاداری به نظام و قانون اساسی و اجرای کامل آن، صداقت و مردم داری، امنیت و آسایش، راستگویی، حفظ آرامش جامعه و رعایت حقوق آحاد جامعه را از مسئولان می خواهند.
دوریش امیری افزود: این خواسته های بحق مردم است چرا که وقتی از رسانه های جمعی، شبکه های اجتماعی، مطبوعات و سایر رسانه ها اخبار اختلاف برانگیز نشر می شود مردم رنج می برند و می دانند این ضربه مهلکی به روند توسعه و پیشرفت می زند.
وی یادآورشد: مردم آنچه را که می بینند با خویشتن داری می گذرند و گاهی نیز تحمل آنان از مسئولان بیشتر است.
استاندار زنجان گفت: مردم ما آنچنان به رشد و بلوغ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و توسعه ای دست پیدا کرده اند که هم منابع و ظرفیت های موجود کشور را به درستی می شناسند و می دانند منابع عظیم و ظرفیت های بزرک جمهوری اسلامی برای توسعه و پیشرفت چه بوده و از طرفی دیگر نیز محدودیت ها و مشلات دولت و نظام را می شناسند.
درویش امیری تاکید کرد: مردم به دقت نظاره گر مشکلات نظام و دولت هستند، ضعف و کاستی های ناشی از بی تدبیریها را رصد می کنند، ما هم ظرفیت ها و منابع خوبی داریم و هم موانع و مشکلات و بی تدبیری هایی داریم که اجازه نمی دهد از ظرفیت های بالا و منابع غنی کشور به درستی بهره ببریم.
وی با بیان اینکه امروزه مهمترین مسائل پیش روی مردم، دولت و نظام توجه به حل مسائل اجتماعی است، یادآورشد: این آسیب ها مردم و مسئولان را رنج می دهد چرا که اصالت اصیل و عمیق جامعه را تهدید می کند.
استاندار زنجان گفت: مهمترین وظیفه ای را که مردم از دولت و نظام انتظار دارند که باید انجام دهد، توجه به مسائل اجتماعی، اشتغال، تامین نیازهای عمرانی و توسعه در زمینه ها و ابعاد مختلف است.
درویش امیری خاطرنشان کرد: مردم می دانند که اقتصاد ما به دلیل تحریم های ظالمانه ای که بیش از 10 سال است به طور مستقیم برما وارد شده آسیب جدی دیده و بخشی از درآمدهای خارجی بلوکه شده توسط آمریکا و ایادی آن اجازه بازگشت این سرمایه ها به کشور داده نمی شود.
وی با بیان اینکه تحریم ها مانع تجارت خارجی ایران شده و هنوز برای انجام تجارت خارجی و داد و ستد دچار مشکل هستیم، افزود: تحریم ها مانع داد و ستد بازرگانی شده و تاثیر آن بر اقتصاد مشاهده می شود و اقتصاد ما به دلیل تحریم های ظالمانه آسیب دید و مبادلات بازرگانی ایران با سایر کشورها بسته شد و به سختی انجام می شود.
استاندار زنجان با تاکید بر اینکه تجارت به معنی وارد کردن اشیای مصرفی نیست، خاطرنشان کرد: وارد کردن بخشی از قطعات، لوازم و سرمایه گذاری در زیرساخت های صنعتی است.
درویش امیری ادامه داد: تجارت با سایر کشورها وارد کردن دانش به نتیجه رسیده، پیشرفته نرم افزار امروز جهان برای بالا بردن سبک تولید است که امروزه با مشکل مواجه هستیم این تجربه تلخ آزار دهنده که بر اقتصاد سایه افکنده مردم را در پاره ای از موارد دچار مشکل کرد، موجب شد رهبر معظم انقلاب با هوشمندی منشور اقتصاد مقاومتی را در دستور کار کشور قرار دهد.
وی با بیان اینکه مردم شهرستان ماهنشان 131 شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده اند، افزود: این مساله نشات گرفته از روح معنویت و علاقه مندی مردم این شهرستان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
استاندار زنجان با بیان اینکه در آستانه جشن 38 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، گفت: باید این جشن به ملت به نسل های دوم، سوم و چهارم با سربلندی بیان شود که این انقلاب 38 ساله شد و مسئولان نیز باید کارنامه این انقلاب را در زمینه های مختلف بیان کنند.
درویش امیری یکی از مهمترین دستاوردهای به دست آمده در طول 38 سال را رشد و بلوغ سیاسی ملت بیان کرد و افزود: این ملت در زمنیه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رشد قابل توجهی داشته اند و در همه صحنه ها به دقت و به موقع در این حوزه ها حاضر می شوند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی و تحولات حوزه رسانه و اطلاع رسانی و گسترش حوزه های علمی، فرهنگی و آموزشی بدست آمده موجب شده جامعه ما به بلوغ لازم برسد و همین رشد موجب رشد در زمینه های علمی و پژوهشی، دانشمندان، پژوهشگران، اساتید دست به کارهای بزرگ علمی می زنند.
استاندار زنجان با بیان اینکه امروزه در حوزه طبابت و دانش پزشکی در سطح دنیا نخبگان فراوانی داریم، گفت: در بسیاری از کرسی های پژوهشی و علمی در حوزه پزشکی مقالات معتبر و موثری را پزشکان ایرانی ارائه می دهند.
درویش امیری ادامه داد: در حوزه دانش هسته ای و شهادت شهید شهریاری موجب شد تا دانشمندان در دامن جمهوری اسلامی پرورش یابند.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه شیمی، فیزیک و معدنی سرمایه های ارزشمندی داریم که می توانیم به دیگر کشورها کمک کرده و موجب سرافرازی جمهوری اسلامی ایران باشیم.
استاندار زنجان گفت: خوشحال هستیم که مردم تحولات کشور و منطقه را به خوبی و شایستگی رصد می کنند.
دوریش امیری افزود: دانشجویان و جوانان به دقت نظاره گر تحولات داخلی و خارجی هستند و این اقدام موجب شده تا به درستی تشخیص دهند که در کجا باید از نظام و مسئولان حمایت و آنان را همراهی کنند.
وی با بیان اینکه در پایان ماه صفر قرار داریم، اظهارکرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) پیام آور اخلاق و معنویت بود.
استاندار زنجان با بیان اینکه امام حسین(ع)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) سه نوع بصیرت را برای امت اسلامی به ارمغان آوردند، تاکید کرد: یکی قیام را، دیگری بصیرت در قالب صلح در پیش گرفت و امام هستم هم با بصیرت خود ولی عهدی کسی را پذیرفت که قاتلش شد.
دوریش امیری تاکید کرد: این سه نوع بصیرت سه الگویی برای امت بزرگ اسلامی به خصوص شیعیان است که با حوادث پیرامون خود عمل کردن و تصمیم گیری را بیاموزیم.
وی با تبریک هفته بسیج یادآورشد: بسیج در هشت سال جنگ تحمیلی نقش و تاثیر از مجموعه نیروهیا مسلح موثرتر، کارآمدتر و کارسازتر بود.
استاندار زنجان گفت: بسیج درخت تنومندی است که طی 37 سالی که از عمر انقلاب می گذرد آنچنان در عمق روح و جسم جامعه ریشه دوانده که هیچ نسیمی نمی تواند آن را به لرزه درآورد.
در پایان این مراسم مجتبی نوری به عنوان فرماندار جدید شهرستان ماهنشان معرفی شد.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید