خبر فوری

طرح جامع محدودیت های کرونایی و تغییر رنگ هرمزگان از قرمز به نارنجی

هرمزبان – استان هرمزگان که پیش از آغاز طرح جامع محدودیت های کرونایی در وضعیت قرمز قرار داشت، امروز با اجرای موفق این طرح و همکاری خوب مردم و اصناف از قرمز به نارنجی تغییر رنگ داده است.

طرح جامع محدودیت های کرونایی به صورت سراسری از شنبه اول آذرماه آغاز و به مدت دو هفته ادامه داشت که خوشبختانه مردم هرمزگان با وجود مشکلات اقتصادی بسیاری که کرونا برای آنها داشته، عملکرد  بسیار خوبی در اجرای آن داشته و حائز رتبه نخست در این زمینه شدند.

در این طرح مناطق مختلف براساس شمار بیماران مبتلا و بستری در مراکز درمانی به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شدند که سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را داشت و سطح دو یا نارنجی محدودیت های کمتر و میزان اعمال محدویت ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر از بقیه بود.

از هفته های قبل از آغاز اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی چندین شهرستان هرمزگان از جمله بندرعباس، کیش، قشم، بندرلنگه، میناب و رودان در شرایط قرمز و کاملا پرخطر قرار داشتند، اما امروز در نتیجه توجه بیشتر مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجرای صحیح محدودیت های کرونایی، هیچ منطقه ای در این استان قرمز نمی باشد و هرمزگان وارد مرحله نارنجی شده است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با پایان طرح جامع محدودیت های کرونایی سه شهرستان بندرعباس، حاجی آباد و بستک در این استان در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

البته کارشناسان بهداشتی بر این نکته تاکید دارند که وضعیت حال حاضر هرمزگان بسیار شکننده می باشد و مردم باید در نظر داشته باشند که در صورت بی توجهی و سهل انگاری در رعایت پروتکلهای بهداشتی شاهد افزایش شمار مبتلایان و قرمز شدن دوباره استان و اجرای مجدد محدودیت های کرونایی خواهیم بود.

اعلام آخرین تغییرات هرمزگان با پایان محدودیت های کرونایی

جانشین و سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان در خصوص نحوه فعالیت دستگاه های دولتی و اصناف استان با پایان طرح جامع محدودیت های کرونایی، گفت: از روز شنبه ادارات عمومی در شهرستان های نارنجی شامل بندرعباس، حاجی‌آباد و بستک با حضور ۵۰ درصد کارکنان و در دیگر شهرستان‌های استان که در وضعیت زرد هستند با حضور دو سوم کارکنان فعالیت می‌کنند.

 سعید ناجی بیان داشت: مشاغل سطح سه و چهار در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی از روز شنبه تعطیل خواهند بود و سایر مشاغل سطح یک و دو باید با رعایت دقیق تمامی پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند و در سایر شهرستان‌ها که در وضعیت زرد قرار دارند فقط مشاغل سطح چهار تعطیل است.

وی افزود: ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی، به سه شهرستان بندرعباس حاجی‌آباد و بستک و همچنین ورود خودروهای شخصیِ پلاک بومیِ این شهرستان‌ها به سایر شهرها ممنوع است.

به گفته ناجی ممنوعیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ الی ۴ بامداد در شهرستان‌های با وضعیت نارنجی و بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استمرار دارد و شهرستان بندرعباس مشمول این مصوبه می باشد.

وی تاکید کرد: همه مراکز آموزشی در تمامی شهرستان‌های استان هرمزگان، به‌طور کامل تعطیل هستند و تنها کارکنانی که حضور آنان برای حفاظت فیزیکی و حفاظت تأسیسات و سامانه‌های الکترونیکی ضروری باشد، در محل کار خود حضور خواهند یافت.

این مقام مسوول تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید طبق بخشنامه اعلامی نسبت به کاهش حضور کارکنان خود برنامه‌ریزی و اقدام کنند و سایر کارکنان به صورت دورکاری فعالیت خود را انجام دهند.

هرمزگان در شرایط بسیار حساسی قرار دارد

همانگونه که در ابتدای گزارش عنوان شد، شرایط استان هرمزگان که با پایان محدودیت های کرونایی از وضعیت قرمز به نارنجی تغییر یافته بسیار شکننده و حساس می باشد و مردم باید بیش از گذشته به رعایت پروتکلهای بهداشتی توجه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن تشکر از مشارکت خوب مردم در اجرای محدودیت های کرونایی، گفت: اگرچه شرایط استان اندکی بهبود یافته، اما همچنان در شرایط حساسی هستیم و بیش از گذشته نیازمند مشارکت و توجه مردم در رعایت شیوه های نامه های بهداشتی می باشیم.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: مردم باید همچنان از حضور در دورهمی های خانوادگی و هر گونه تجمع اجتناب کنند زیرا بیشترین احتمال ابتلا به کرونا در همین تجمع ها است.

وی با بیان اینکه کرونا آسیب بسیاری بر همه جوانب زندگی بشر وارد کرده، افزود:  تا زمانی که همه مردم به اهمیت اجرای پروتکلهای بهداشتی واقف نشوند و رعایت آن را جدی نگیرند، نمی توان چندان به ریشه کنی کرونا و بازگشت شرایط به حالت عادی امیدوار بود.

دکتر فرشیدی هشدار داد: به طور یقین اگر پروتکلهای اعلامی از سوی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا رعایت نشود، محدودیت های جدی تری اعمال خواهد شد و مردم باید هشدارها را کاملا جدی بگیرند.

شمار قربانیان کرونا در هرمزگان همچنان صعودی است

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به فوت چهار نفر در استان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: متاسفانه با فوت این چهار نفر، آمار جانباختگان کرونا در استان به ۹۲۱ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دو نفر از جان باختگان از بندرعباس و دو نفر دیگر از بندرخمیر با بازه سنی ۶۱ تا ۸۲ سال بودند.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۲۰۸ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار حال ۱۸ نفر بسیار وخیم گزارش شده است.

دکتر نوروزیان ابراز داشت: مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که با پایان یافتن طرح جامع محدودیت های کرونایی، شرایط به حالت عادی بازنگشته و باید همچنان خود را ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی بدانند.

وی تصریح کرد: طی دو هفته گذشته شمار بیماران مبتلا در هرمزگان اندکی روند نزولی داشته اما در خصوص بیماران بستری و فوتی های کرونا، روند همچنان صعودی بوده است.

نگاهی به تقسیم بندی مشاغل در ستاد مقابله با کرونا

در طرح جامع محدودیت های کرونایی شهرستانهای کشور بر اساس میزان بار بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شدند که سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت های کمتر و میزان اعمال محدویت ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است و فعالیت مشاغل در هر کدام از این سطوح متفاوت می باشد.

طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا مشاغل گروه یک و ضروری که در هیچ یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند، شامل کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته، مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت، حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برونشهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی، حمل و نقل عمومی درون‌شهری، ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی‌فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته، مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی آماده و برون‌بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی، شرکت‌های خدمات اینترنتی ( اعم از تامین کننده اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)، رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه، مراکز نهگداری و خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توانبخشی و مراقبتی و آسایشگاه‌ها، تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی، فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، کارگاه‌های صنعتی مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه، چاپخانه‌ها، خشکشویی‌ها و آرامستان‌ها است.

مشاغل گروه ۲ شامل: بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزگ در غیر مواد غذایی و بازارهای موقت، بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو و مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های بدنسازی، آرایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزییات داخلی ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی و خیاطی، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاوره املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، قنادی و شیرینی‌پزی تر و خسک، آب میوه و بستنی‌فروشی و مشاغل مشابه.

مشاغل گروه سه شامل، شرکت‌های خصوصی، بوستان‌ها و مراکز تفریخی و مشاغل مشابه، مهدهای کودک، تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها ( شامل بیرون بر نمی‌شود)، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، موزه‌ها، سینماها و تئاترها، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی پربرخورد، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی.

مشاغل گروه چهار نیز شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی و مشاغل مشابه، باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پربرخورد از جمله کاراته و جودو، باغ وحش‌ها و شهرهای بازی، مراکز ورزش‌های آبی و استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی سالنی است.

کلام آخر

مقام معظم رهبری همواره تاکید بسیاری بر رعایت پروتکلهای بهداشتی صادره از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا دارند که تاکید ایشان نشان‌دهنده اهمیت موضوع بوده و همه جامعه از مردم و مسوولان باید خودشان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی متعهد بدانند.

نگاهی به آمارها ، نشان می دهد که کرونا همچنان جان مردم را هدف گرفته و هر روز شمار قربانیان افزایش می یابد و هیچ کس مصون از ابتلا به این ویروس نمی باشد و تنها می توان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ضریب ابتلا به آن را کاهش داد.

بارها و بارها از سوی کارشناسان بهداشتی اعلام شده که هر وقت میزان استفاده عموم از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشت روند افزایشی بوده، روند ابتلا و بستری و حتی فوتی های کرونا کاهش یافته و بالعکس بی توجهی ها به این موارد گسترش آن را موجب شده است.

حال در این شرایط که رعایت پروتکلهای بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است ، همه ما باید نسبت به سلامت یکدیگراحساس مسوولیت کرده و با جدیت بیشتری پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید