خبر فوری

آموزش و پرورش به ناچار برای آموزش به فضای مجازی وارد شد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: استفاده از فضای مجازی برای آموزش، انتخاب ما در آموزش و پرورش نبود. اصولا خاستگاه فضای مجازی در همه کشورهای دنیا برای کودکان نبوده و نیست اما با توجه به شرایط ایجاد شده و تعطیلی مدارس آموزش و پرورش نمی توانست ۱۵ میلیون دانش آموز را که سرمایه های عظیمی از کشور عزیزمان هستند را بدون برنامه رها کند و به ناچار از این بستر برای تعاملی کردن آموزش استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در نشستی که با  حضور روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه« به وقت ایران» صورت گرفت، به گفتگو پیرامون سواد رسانه ای پرداخت. 

حکیم زاده در خصوص اینکه آموزش و پرورش در طول روز چه مدت زمانی برای آموزش های مجازی دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته است؛ گفت: طبق دستورالعمل های ابلاغ شده تاکید ما بر آموزش ترکیبی است و دانش آموزان به صورت همزمان از بسترهای متنوع مدرسه تلویزیونی و شبکه مجازی و تعاملی شاد جریان آموزش را دنبال می کنند.

وی زمان مورد نظر برای آموزش از طریق شبکه شاد را برای دانش آموزان ابتدایی ۲۵ الی ۳۰ دقیقه اعلام کرد و افزود: با توجه به حساسیت سنی دانش آموزان در مقطع ابتدایی، توصیه ما به آموزگاران و معلمان این است که فرایند تدریس را طوری برنامه ریزی نمایند که دانش آموزان از همه بسترها بهره ببرند تا زمانی که به آموزش در فضای مجازی اختصاص می یابد،  در حداقل ممکن باشد.

معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به اینکه دلیل انتخاب فضای مجازی به عنوان یک مجرای آموزشی علی رغم آسیب های استفاده از گوشی همراه و ورود کودکان به فضای مجازی چیست؛ اظهارکرد: استفاده از فضای مجازی برای آموزش، انتخاب ما در آموزش و پرورش نبود. اصولا خاستگاه فضای مجازی در همه کشورهای دنیا برای کودکان نبوده و نیست اما با توجه به شرایط ایجاد شده و تعطیلی مدارس آموزش و پرورش نمی توانست ۱۵ میلیون دانش آموز را که سرمایه های عظیمی از کشور عزیزمان هستند را بدون برنامه رها کند و به ناچار از این بستر برای تعاملی کردن آموزش استفاده کرد.

وی گفت: آموزش و پرورش در اقدامی سریع و با فاصله کمتر از ۱۰ روز پس از شیوع این بیماری و تعطیلی مدارس، جریان آموزش از طریق شبکه تلویزیونی را به مرحله اجرا درآورد. اما این کافی نبود و ما می بایست از فضایی برای تعاملی کردن فرایند آموزش بهره می بردیم. ازین رو شبکه ملی شاد در کوتاهترین زمان ممکن با حمایت همه ارکان حاکمیتی و هم افزایی سازمان های مختلف برای اولین بار به صورت بومی تهیه و اجرایی شد.

حکیم زاده به ویژگی های اختصاصی شبکه شاد که آن را از سایر پیام رسان ها و بسترهای فضای مجازی متمایز می نماید اشاره کرد و گفت: این پیام رسان علاوه بر آنکه کاملا محتوایی آموزشی دارد، از قابلیت ساخت آزمون، وجود فضایی مجزا برای بارگذاری تکالیف دانش آموزان ، امکان نظارت بر عملکرد دانش آموز  و معلم و کانال های حاوی محتواهای متنوع آموزشی برای والدین و معلمان برخوردار است.

وی با ذکر این نکته که کارکردهای شبکه شاد به آنچه مورد نظرما است نزدیک می باشد؛ تصریح داشت: تهیه و تولید محتواهای آموزشی و ارتقاء کیفیت آن بر عهده آموزش و پرورش است ولی برای ارائه مطلوب این آموزش ها نیازمند ارتقاء زیرساخت های فناوری در اقصی نقاط کشور هستیم که امیدواریم با تلاش هایی که مراجع ذیربط انجام می دهند و حمایت مجلس شورای اسلامی این مشکل  نیز مرتفع گردد.

حکیم زاده با اشاره به اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش که در سرفصل های انجمن اولیا و مربیان نیز گنجانده شده است، ارتقاء سواد رسانه ای والدین و آموزگاران می باشد. بر لزوم برخورداری همه افراد از سواد رسانه ای تاکید و ابراز کرد: سواد رسانه ای محدود به شرایط فعلی نیست و آموزش آن باید از دوران پیش از مدرسه آغاز گردد تا فرد در مواجهه با انبوه خوراک اطلاعاتی بتواند انتخاب درست داشته باشد، از روشهای درستی بهره ببرد و زمان مناسبی را به آن اختصاص دهد.

معاون آموزش ابتدایی در رابطه با آموزش سواد رسانه  به عنوان یک مهارت به دانش آموزان گفت: به طور کلی در دانش برنامه درسی، آموزش مهارتها از راه کتاب نبوده و بهترین روش ارائه آن به صورت تلفیقی است. که آموزش و پرورش برای توانمند سازی معلمان در چگونگی استفاده از روشهای تلفیقی،  اقدامات خود را از سال۹۷ با همکاری انجمن سواد رسانه ای با برگزاری کارگاه هایی برای معلمان شهر تهران آغاز کرد که این اقدامات با قرار گرفتن در بحران ناشی از بیماری کرونا شتاب بیشتری به خود گرفته است و آموزش ها برای معلمان همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، وی در پایان ضمن تصریح بر این اصل که در سنین کودکی تمرکز ما در آموزش سواد رسانه ای بر روی معلمان و والدین است. از والدین خواست از محتواهای آموزشی و متنوع که با موضوعات مختلف به ویژه سواد رسانه ای در شبکه شاد برای والدین بارگذاری شده است استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید