خبر فوری

نجفی: نمایش راستین زندگی ایرانی بهترین راه دوری از تجملات کاذب است

فریدون نجفی عقیده دارد: در اقوام ایرانی، زیبایی‌های فراوانی وجود دارد که در صورت توجه به آن دیگر لازم نیست تنها به ظواهری بها بدهیم که ریشه در سبک زندگی غربی دارد.

فریدون نجفی، کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: بیشتر فیلم‌هایی که می‌سازم درباره ایل بختیاری است، چون خود زاده آنجا هستم و جوانب آن را به‌خوبی می‌شناسم. در اقوام ایرانی، زیبایی‌های فراوانی وجود دارد که در صورت توجه به آن دیگر لازم نیست تنها به ظواهری بها بدهیم که ریشه در سبک زندگی غربی دارد. در این راستا نگاهی به فیلم‌ها و سریال‌های بیندازید. آیا در پوشش و وسایل خانه نمود فرهنگ ایرانی را مشاهده می‌کنید؟ متأسفانه جواب خیر است! چون فکر می‌کنیم تجملات ظاهری قادر است برای کارمان موفقیت کسب کند.

جدابیت‌های فرهنگ بومی برای فیلمسازی

دارنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه از بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، تصریح کرد: زیبایی بصری، خواسته‌ای ضروری در تولیدات نمایشی است، اما از این نکته غافل نشویم که می‌شود به‌واسطه فرهنگ بومی نیز به جذابیت تصویری دست یافت. برای مثال رنگ‌آمیزی در پوشش بختیاری به‌اندازه‌ای زیباست که اگر آن را در فیلم‌هایمان نشان دهیم به موفقیت‌‌های خوبی دست خواهیم یافت. من این اتفاق را در فیلم «بچه‌گرگ‌های دره سیب» رقم زده‌ام و خوشحالم این کارم مورد پسند مردم و داوران جشنواره قرار گرفت.

وی ادامه داد: همراه فیلم‌هایم در جشنواره‌های متعدد خارجی حضور پیدا کرده‌ام. وقتی تماشاگران پوشش رنگی اقوام ایرانی را می‌بینند، بسیار شگفت‌زده می‌شوند که چرا این زیبایی بصری را در دیگر فیلم‌های ایرانی مشاهده نمی‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد اگر ما خواهان موفقیت بین‌المللی هستیم، لازم نیست با تصویرسازی زشت از کشورمان جایزه به دست آوریم، بلکه قادریم با پرداختن به اقوام ایرانی به موفقیت برسیم.

تسلیمی: تلویزیون به مثابه دانشگاه، سبک زندگی درست را الگوسازی نکرده است

سبط‌‌‌احمدی: مردم به الگوهای بومی و دینی علاقه دارند

شاه‌حسینی: سیما در تشییع شهدا هم تبلیغ اشرافی‌گری می‌کند

دارنده تندیس جشنواره و جایزه بهترین فیلم از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکانیای ایتالیا با اشاره به اینکه چرا فانتزی‌های کودکان ما باید افسانه‌های غربی باشد، گفت: بارها گفته‌ام در شرایط فعلی، فانتزی کودکان ایرانی، افسانه‌های غربی است، زیرا قهرمانانشان نیز همگی غربی هستند. این در حالیست که افسانه‌های ایرانی به لحاظ درام و خیلی مسائل دیگر، بهتر از غربی‌‌ها هستند، اما نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم به این موضوعات توجه کنیم. بگذارید قصه منطق‌الطیر عطار را مثال بزنم. در این داستان قصه سفر پرندگانی را می‌‌خوانیم که به دنبال رسیدن به سیمرغ هستند. در این مسیر نیز  سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کنند. شاهنامه فردوسی که دیگر نیازی به گفتن ندارد. در این شاهکار ادبی قصه‌ها و افسانه‌های بسیار زیبایی وجود دارد، اما متأسفانه بسیاری از کودکان به‌واسطه کم‌کاری‌ها نسبت به این موضوعات بی‌اطلاع هستند.

دارنده تندیس جشنواره و جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم سوئیف لندن متذکر شد: دائماً در تلویزیون از ساده‌زیستی حرف زده می‌شود یا این‌که سخنرانی‌هایی در مذمت اشرافی‌گری پخش می‌شود، اما همان رسانه در برنامه‌های خود مروج سبک زندگی غربی است. به‌شخصه این معضل را در برنامه‌سازی کودک به شکل جدی می‌بینم. نکته تأسف‌آور این‌که وقتی می‌خواهیم برای کودک تصویرسازی اسلامی کنیم به سمت الگوهایی می‌رویم که سال‌هاست تکرار شده و دیگر جذابیتی برای مخاطبان ندارد، وگرنه کارکرد آن را در سطح جامعه شاهد بودیم.

جذب گردشگر و بازخوردهای اقتصادی آن

نجفی یادآور شد: نشان دادن اقوام ایرانی در آثار سینمایی، تبعات بسیاری مثبتی دارد که تنها در یک یا دو مورد خلاصه نمی‌شود. وقتی در آثار سینمایی نشان می‌دهیم مردم ایران دارای چه زیبایی‌های جغرافیایی هستند در حقیقت توریست را به‌سوی خود کشانده‌ایم. این اتفاق به‌صورت مستقیم زندگی مردم را تحت تأثیر قرار خواهد داد، چون آمدن گردشگر خارجی درنهایت، درآمد اقتصادی هم به همراه خواهد داشت.

دارنده جایزه بهترین فیلم سینمایی از بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم المپیا ۲۰۱۹ یونان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ساده‌زیستی به معنای فقر نیست، تصریح کرد: بسیاری از اقوام ایرانی آدم‌های غنی و بی‌‌نیازی هستند، اما شکلی که زندگی می‌کنند، متکی بر ارزش‌های بومی و ایرانی است. سادگی‌ای که در زندگی آنها وجود دارد روی روابط خانوادگی آنها نیز تأثیر گذاشته، بنابراین، اکثر آنها به لحاظ زندگی خانوادگی بسیار منسجم و نزدیک به هم هستند. برای همین هم توصیه من این است ساده‌زیستی را در فرهنگ ایرانی جست‌وجو کنیم نه اینکه بخواهیم در آموزه‌های غربی دنبال آن بگردیم.

نجفی با بیان اینکه فیلم‌ «بچه‌گرگ‌های دره سیب» رجعتی به‌سوی ارزش‌های بومی است، اظهار کرد: این فیلم سینمایی توانست در حضور فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی  عنوان بهترین فیلم جشنواره کودک را به خود اختصاص دهد. در این جشنواره بارها فیلم‌هایم به موفقیت رسیده، اما ارزش جایزه اخیر برایم قابل‌مقایسه با جوایز قبل نیست، زیرا با «خورشید» مجیدی رقابت داشتم که در جشنواره فیلم فجر توانسته بود سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کند.

وی در پایان افزود: در این فیلم از آموزه‌های قرآنی استفاده فراوان شده است. قصه درباره پدری است که به او اتهام قتل می‌زنند. پسر او در تلاش است تا بی‌گناهی پدر را ثابت کند و او را از قصاص برهاند. این داستان، جدا از موضوعاتی چون؛ قصاص، بخشش و امانت‌داری، دروغ را نیز مذمت می‌کند. در ضمن تمام تلاشم این بود حرف‌هایم در سریال به شکلی معماگونه بیان شود تا تماشاگر به‌واسطه ساده‌انگاری از آن دور نشود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید