خبر فوری

شیرین سازی آب دریا بهترین منبع آبی پایدار برای هرمزگان است

هرمزبان – مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان گفت: باتوجه به وضعیت خشکسالی و بحران کم آبی، شیرین سازی آب دریا و افزایش ظرفیت منابع آبی ازطریق احداث آب شیرین کن‌ها می‌تواند بهترین اقدام برتاثیرگذاری منابع آبی پایدار استان داشته باشد.

امین قصمی روز یکشنبه دریک نشست خبری با رسانه‌ها افزود: استان هرمزگان باتوجه به دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان بیشترین استفاده از شیرین سازی آب دریا را دارد و در این راستا ۴۰ سایت آب شیرین کن با ظرفیت ۶۲ میلیون مترمکعب درسال راه اندازی شده است.

وی بیان داشت: همچنین از سال ۹۵ موضوع احداث آب شیرین کن‌ها (یکصد هزار مترمکعبی و یک میلیون مترمکعبی) دربندرعباس در دستورکار قرارگرفت که این اقدام جهت تامین آب پایدار از محل شیرین سازی آب دریا و کاهش آب این کلان شهر از سدهای میناب و شمیل ونیان صورت گرفت. 

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان بااشاره به اینکه در آینده از شیرین سازی آب دریا به عنوان یک مساله ساده و بومی به آن نگاه خواهدشد، اظهارداشت: این شرکت هم اکنون۶۰ میلیون مترمکعب از حجم آبی استان را از محل آب‌های سطحی و زیرزمینی کاهش داده است.

تامین۵۰ میلیون مترمکعبی آب بندرعباس ازخط محل آب شیرین کن

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان با اشاره به احداث ۲ پروژه آب شیرین کن ۱۰۰ هزار و یک میلیون مترمکعبی دراین استان گفت: تا پایان امسال ۵۲ میلیون مترمکعب از نیاز آبی شهر بندرعباس از این محل تامین می‌شود.

قصمی با اشاره به اینکه نیاز آبی شهر بندرعباس درسال ۱۰۰ میلیون مترمکعب است، بیان داشت: این درحالی است که۷۰ میلیون مترمکعب آب این شهر فراهم بود و ۳۰ میلیون مترمکعب دیگر کمبود داشتیم.

وی بیان داشت: با تامین ۵۲ میلیون مترمکعب آب بندرعباس از محل آب شیرین یک میلیون مترمکعبی، علاوه بر جبران کمبود ۳۰ میلیون مترمکعب، ۲۲ میلیون مترمکعب آب نیز ذخیره مازاد داریم.

این مسوول یادآورشد: بدنبال این هستیم که برداشت آب از منابع شرق هرمزگان را به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش دهیم که در این زمینه تقریبا از سد استقلال و دشت‌های میناب بی نیاز می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان ابرازداشت: همچنین با استفاده از ظرفیت موجود خط انتقال آب شیرین ‌کن یک میلیون مترمکعبی به کرمان، علاوه بر تامین آب شرب شهر بندرعباس و روستاهای بخش مرکزی، آب شرب مردم خمیر و بخشی از نیاز آبی صنایع، بخش کشاورزی و آب شرب روستاهای در مسیر این خط همچون شهرستان حاجی آباد نیز تامین خواهد شد که در پایداری منابع آبی استان اثر چشم‌گیری خواهد داشت.

طرح تامین آب میناب از سد سرنی تا سال آینده

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان در ادامه از تامین آب میناب از محل سد سرنی میناب درشرق استان به عنوان خبری خوش به مردم این منطقه خبر داد و گفت: این پروژه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

قصمی بیان داشت: بناداریم علاوه بر قطع آب شرب بندرعباس از محل سد استقلال میناب، چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی این شهرستان را نیز خاموش کرده تا نیاز آبی خود را از محل تصفیه خانه سد سرنی تامین کند.

«سد سرنی متشکل از سه بخش سد، خط انتقال و تصفیه‌خانه است که تصفیه‌خانه این پروژه توانایی تصفیه ۲ مترمکعب آب درهر ثانیه را دارد.»

وی بیان داشت: آب سد استقلال میناب نیز جهت کمک به احیای دشت‌های میناب و همچنین توسعه کشاوزی، اشتغال و توسعه صنعت دراین شهرستان اختصاص می‌یابد.

قصمی ادامه داد: نیاز آبی شهرستان میناب ۱۵ میلیون مترمکعب درسال است که درحال حاضر بیشتر از محل چاه‌ها تامین می‌شود.

وارد مدارشدن۱۰ پروژه آب شیرین کن جدیدهرمزگان تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان همچنین از وارد مدارشدن ۱۰ آب شیرین کن جدید تا پایان سالجاری در استان خبرداد وگفت: ظرفیت این آب شیرین‌ها ۳۰ میلیون مترمعکب درسال است.

قصمی ادامه داد: این پروژه ها شامل آب شیرین کن رمچاه و باسعیدو قشم، بمانی وزیارت سیریک، کرگان میناب، نانگ وسرخون بندرعباس و حمران، ناهنگ ومهدی آباد درغرب هرمزگان است.

وی بیان داشت: بهره برداری از این این پروژه‌ها درتامین و پایداری نیاز آبی مناطق کوچک ومحلی استان به ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان اظهارداشت: ۲ پروژه آبی نیز در شهرستان بشاگرد شامل مرحله نخست آب رسانی به سردشت از سد جگین و همچنیننن آبرسانی به گوهران از سد سهران است.

قصمی یادآورشد: سه پروژه بزرگ شیرین سازی درهرمزگان نیز با ظرفیت هشت میلیون مترمکعب درحال برگزاری مناقصه است.

وی گفت:در همه شهرستان‌های هرمزگان پروژه‌های آبی در دست اجرا می‌باشد که هدف حل مساله تامین آب پایداردربلند مدت است.

بهره برداری از چهار مجتمع روستایی هرمزگان تا پایان بهمن امسال

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان گفت: چهار مجتمع بزرگ روستایی را تا پایان بهمن ماه امسال وارد مدار بهره برداری خواهیم کرد که با افتتاح آن ۴۷ روستا در استان از نعمت آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار می‌شوند.

قصمی افزود: این مجتمع های آبرسانی هشت هزار و ۳۰۰ خانوار روستایی در هرمزگان را با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر پوشش خواهد داد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در شهریور سال آینده نیز ۶۱ روستای دیگر با ۱۰ هزار و ۳۰۰ خانوار و حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت نیاز آبی آن‌ها را تامین خواهیم کرد.

این مسوول ادامه داد: طرح‌های آبرسانی بزرگی درغرب هرمزگان نیز در دست اجراست که می‌توان به تامین آب بستک از چارک، آبرسانی به شهر رویدر خمیر و آبرسانی به روستای کوهین در بندرلنگه و بهره برداری از سه مجتمع بزرگ در این شهرستان تاپایان امسال اشاره کرد.

وی گفت: باور داریم که مردم ما امروز نباید نگران بحث کمی آب باشند بلکه توسعه کیفی آب در استان هرمزگان مطرح باشد.

قرارداد آب شیرین کن هرمز ۱۰ ساله شد

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان همچنین بااشاره به وضعیت بحران آبی جزیره هرمز نیز گفت: آب این جزیره از محل آب شیرین کن تامین می شد که زمان آن به پایان رسیده و اکنون قرارداد جدید آن به مدت ۱۰ سال تمدید شد.

قصمی با اشاره به اینکه مشکل اصلی کم آبی در جزیره هرمز خاموشی آب شیرین کن به خاطر قطعی مکرر برق بود، بیان داشت: برای جبران این موضوع افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی مخزن در این جزیره درحال اجرا بوده و تا ۲ ماه آینده وارد مدارشده که ظرفیت ذخیره سازی آب هرمز را تا سه روز افزایش می‌دهد.

وی گفت: همچنین آبرسانی به مجتمع‌های گردشگری هرمز نیز درحال اجراست و بدنبال ایجاد ظرفیت جدید ۵۰۰ مترمکعبی آب در این جزیره هستیم که دراین راستا برای گذر از مشکلات آبی این جزیره بنیاد برکت و مردم نیز همراهی خوبی دارند.

یکسان سازی توزیع آب درشهرها و روستاهای هرمزگان

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان گفت: مهم ترین رسالت این شرکت طرح یکسان سازی توزیع آب در شهرها و روستاهای استان است که مدیران شهرستان ها نباید هیچ تفاوتی میان شهر و روستا در ارایه خدمات قائل شوند.

قصمی ادامه داد: طرح یکپارچه سازی شرکت‌های آب وفاضلاب شهری و روستایی که وزارت نیرو آن را بزرگترین کوچک سازی دربدنه دولت می‌داند، یکی از برنامه‌های مهم صنعت آب وفاضلاب درسال‌های اخیر بوده که اجرای آن از سال گذشته آغاز شده و امروز این موضوع به مرحله کاملا اجرایی رسیده است.

وی هدف این طرح را ارتقا و تسهیل خدمات رسانی و پاسخگویی به مشترکان، هم افزایی ظرفیت‌های فنی، اجتماعی و اقتصادی آبفای شهری و روستایی، کاهش هزینه‌های اداری و مدیریتی، کوچک سازی ساختار دولت، حل مسایل مشترک و موضوع‌های بین آب وفاضلاب شهری و روستایی، تسهیل درامر مدیریت و نظارت عالی شرکت مهندسی آبفای کشور و وزارت نیرو و یکپارچگی در مدیریت آب شرب مردم شهری و روستایی عنوان کرد.

این مسوول ابرازامیدواری کرد: با اجرای این طرح درمدت یک تا ۲ سال گذشته به طور قطع کیفیت خدمات به روستاها نیز همچون شهرها به نقطه مطلوب و ایده آل برسد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید