خبر فوری

مصاحبه اختصاصی با رئیس دادگستری شهرستان بستک / برخورد قاطع با اخلال گران انتخابات

هرمزبان:رئیس دادگستری شهرستان بستک گفت : کلیه جرائم انتخاباتی از طریق ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی رصد خواهد شد و با مجرمان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت .

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،حاجی زاده رئیس دادگستری شهرستان بستک در پاسخ به این سوال که ساز و کار ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی چگونه است گفت : با توجه به وظیفه قوه قضائیه در قانون اساسی و قوانین عادی از جمله ماده 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیشگیری از وقوع جرائم بالاخص تخلفات و جرائم انتخاباتی و بر اساس بخشنامه ریاست قوه قضائیه و فرمایش ایشان راجع به تشکیل ستاد پیشگیری و پیگیری تخلفات و جرائم انتخاباتی ، دادگستری شهرستان بستک با تشکیل اولین جلسه ستاد مذکور و با حضور کلیه اعضای ستاد به بررسی راهکارها و پیشنهادات در خصوص برخورد با تخلفات و جرائم انتخاباتی در این شهرستان پرداختند .

رئیس دادگستری شهرستان بستک افزود : این ستاد در هر حوزه انتخابیه با ریاست ، رئیس دادگستری و عضویت دادستان ، معاون سیاسی فرماندار ، رئیس اداره اطلاعات ، فرمانده نیروی انتظامی ، فرمانده سپاه و رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان تشکیل می شود و کلیه تخلفات و جرائم قبل ، حین و بعد از انتخابات مورد پایش و بررسی قرار می گیرد .

ایشان همچنین در مورد پاسخ به سوال اینکه با توجه به اینکه شش ماه به برگزاری انتخابات مانده است ضرورت تشکیل ستاد پیشگیری تخلفات انتخاباتی چیست گفت : با توجه به تبلیغات زود هنگام و تخلفات احتمالی که در این حوزه صورت می پذیرد و با توجه به دستور ریاست قوه قضائیه و رئیس کل محترم دادگستری استان ستاد پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی در این شهرستان کار خود را شروع کرده و جلسات به صورت ماهیانه جهت بررسی گزارشات و پایش اطلاعات واصله و عندالزوم برخورد به موقع و موثر با متخلفین تشکیل شده است .

رئیس دستگاه قضا شهرستان بستک همچنین در مورد جرائم انتخاباتی در فضای مجازی گفت : هر گونه تخلفی در فضای مجازی اعم از سایت ها ، وبلاگها  ، نرم افزارهای اجتماعی همچون واتساپ ، تلگرام ، وایبر ، اینستاگرام و امثال آن اتفاق بیفتد و از مصادیق محتوای مجرمانه تلقی شود قابل پیگیری می باشد . ایشان در این زمینه یادآورشد : محتوی مجرمانه مرتبط با انتخابات ممکن است دارای جنبه عمومی باشد که پالایش آن در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مدعی العموم می باشد و ممکن است دارای جنبه خصوصی باشد که در این صورت با شکایت شخص متضرر از جرم قابل پیگیری خواهد بود . فلذا آنچه قابل ذکر است ظرفیت قانونی برخورد با اینگونه جرائم در فضای مجازی می باشد که این موضوع در قوانین مختلف از جمله قانون آیین نامه انتخابات مجلس شورای اسلامی ، قانون مجازات اسلامی ، قانون جرائم رایانه ای ، قانون مطبوعات و دیگر قوانین و مقررات ذیربط جرم انگاری شده است و در این مورد دستگاه قضا هیچگونه محدودیت قانونی از حیث وجود عنصر قانونی برخورد با جرائم انتخاباتی در فضای مجازی ندارد .

رئیس دادگستری شهرستان بستک ضمن تاکید بر آموزش همگانی و آگاه سازی مردم از طریق آموزشهای تخصصی گفت : باید برای هیات های نظارت و اجرایی ، نمایندگان فرماندار و ضابطان قضایی که در روند انتخابات دخیل هستند آموزش های لازم و تخصصی صورت گیرد . وی همچنین از برخورد قاطع ، بی طرفانه ، قوی و موثر دادگستری شهرستان بستک با اخلال گران در روند انتخابات خبر داد و گفت : دادگستری شهرستان بستک با اخلال گران انتخابات اعم از اینکه قبل ، حین و یا بعد از انتخابات باشد برخورد خواهد کرد و بدون اغماض و با همکاری کلیه اعضای ستاد برخورد با تخلفات و جرائم انتخاباتی چه در محیط اجتماعی و چه در فضای مجازی در دستور کار خود قرار خواهد داد .

حاجی زاده در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن تذکر به کلیه کارمندان و مسوولین ادارات گفت : کلیه کارمندان و مسوولین ادارت ، سازمانها ، نهادهای دولتی و موسسات عمومی ، شهرداری و شرکت های دولتی باید بدانند که استفاده از هرگونه امکانات دولتی به هر نحو در روند انتخابات جرم محسوب می شود که با توجه به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مجازات آن حبس ، جزای نقدی و انفصال می باشد .

خبرنگار : سید ابراهیم کوخردی – بستک

مصاحبه اختصاصی با رئیس دادگستری شهرستان بستک / برخورد قاطع با اخلال گران انتخابات

کد خبر: 394856

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید