خبر فوری

ورزشکار هرمزگانی قهرمان پیکارهای جهانی «پارکور» بانوان شد

سمیه مالکی بانوی پارکورکار هرمزگانی در مسابقات آنلاین قهرمانی جهان در جایگاه نخست ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، سمیه مالکی بانوی پارکورکار هرمزگانی در مسابقات آنلاین قهرمانی جهان در جایگاه نخست ایستاد.

این رشته ورزشی نیز در سال ۹۷ با دستور محمدرضا داورزنی معاون وقت ورزش قهرمانی و حرفه‌ای از فدراسیون انجمن‌های ورزشی جدا شد و به فدراسیون ژیمناستیک پیوست اما خیلی زود و پس از یک دوران کوتاه یک‌ساله مجددأ به فدراسیون انجمن‌های ورزشی بازگشت چراکه علی‌پور رئیس این فدراسیون معتقد است تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین فدراسیون بین‌المللی پارکور با فدراسیون انجمن‌های ورزشی منعقد است و این رشته مهیج متعلق به این فدراسیون است.

پارکور چیست؟

پارکور یعنی عبور از موانع در سریع‌ترین زمان ممکن با استفاده از روان‌ترین و کارآمدترین و کاربردی‌ترین و آسان‌ترین و ساده‌ترین شیوهٔ حرکتی با کمترین انرژی مصرفی بدن از یک مبدأ به مقصد.

البته در پارکور اصلاً نباید مسیر (مبدأ و مقصد) مشخص باشد یعنی که موانع و مسیر از قبل تعریف شده نیستند و این فرد است که تصمیم می‌گیرد با استفاده از توانایی‌های خود از کدام مسیر برود و از کدام شیوهٔ حرکتی برای عبور از موانع استفاده کند.

در پارکور، فرد به هیچ وجه دنبال موانع نمی‌گردد، این مسیر است که موانع را در مقابل راه فرد می‌گذارد. به کسانی که از اصول پارکور در زندگی خود بهره می‌برند «تراسور» «traceur» گفته می‌شود.

تاریخچه پارکور

پارکور از زمانی که انسان نیاز به شکار کردن و شکار نشدن داشته؛ وجود داشته‌ است. انسان‌ها به‌طور طبیعی گستره‌ای قابل توجه از حرکات و حالات ممکن را برای گذشتن از موانع به‌وجود می‌آورد.

از آن گذشته، کودکان به سهولت و صورت بدیع و با نشاط حرکت می‌کنند، ولی ما هنگامی که شروع به حرکت آگاهانه می‌کنیم، آن ویژگی را از دست می‌دهیم. افراد زیادی در طول تاریخ بر روی حرکت انسان و بهبود آن کار کرده‌اند.

اما پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل (Raymond Belle) که یک سرباز فرانسوی در جنگ ویتنام بود پایه‌گذاری شد. او و همراهانش به‌دنبال به وجود آوردن یک روش کارا و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش دیوید بل (David Belle) به‌صورت مدوّن درآمد. دیوید بیشتر عمر خود را صرف سامان‌دهی این ورزش کرد و نام «پارکور» را بر آن نهاد. او و دوستانش، از جمله سباستین فوکو (Sebastien Foucan) که مشهورترین آن‌هاست، با آموزش‌های ریموند بل این ورزش را کامل کردند.

قابل توجه‌ است که برای بسیاری از این حرکت‌ها در فارسی نیز از کلمه فرانسوی آن استفاده می‌شود هم چنین تمامی این حرکت‌ها به صورت تنها یک تکنیک خاص نیستند بلکه زیر مجموعه یک تکنیک می‌باشند که در شرایط متفاوت اجرا می‌شوند.

این مقدمه بهانه‌ای است تا با سمیه مالکی که اخیرا در مسابقات مجازی پارکور قهرمانی جهان به‌عنوان اولی دست یافته است به گپ‌وگفت بنشینیم.

سمیه مالکی بانوی پارکورکار هرمزگانی به خبرنگار فارس در بندرعباس در این باره گفت: بنده سه سال است که پارکور کار می‌کنم و برای نخستین بار در مسابقات پارکور ۲۰۲۰ زیر نظر فدراسیون جهانی شرکت کردم  و خوشبختانه چند رو گذشته ایمیلی را مبنی بر پذیرفته شدن بنده به‌عنوان ورزشکار برتر انتخابی از ایران، دریافت کردم.

وی افزود: مسابقات به‌صورت کاملا آنلاین برگزار شد و من در پارک الهیه به‌مدت ۴۴ دقیقه با انجام حرکات معین و رعایت قوانینی مانند پیوستگی حرکت کار و حذف گام اضافه و قوانینی اینچنین به انجام رقابت پرداختم، البته از راه دور که در نهایت توسط داوران برگزیده شدم.

این قهرمان هرمزگانی اظهار داشت: تاکنون این ورزش در کشور ما غریب بوده اما به تازگی شرایط بهتر شده است. البته عدم برنامه‌ریزی دقیق در این رشته به‌دلیل پاس‌کاری در فدراسیون‌های مختلف بوده است.

مالکی در ادامه تصریح کرد: بنده قبل از شرکت در مسابقات آنلاین جهانی به اردوی تیم ملی دعوت شدم و ان‌شاءالله طی روزهای آتی مرحله دوم انتخابی تیم ملی آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان به این ورزش مهیج و جذاب می‌توانند روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه ساعت ۱۸ با مراجعه به سالن تختی نرسیده به هتل هرمز ثبت نام و در دوره‌ها شرکت کنند.

این ورزشکار هرمزگانی افزود: سالن ورزشی تختی مکانی برای تمرین است اما به‌علت اینکه این ورزش به‌طور کل در فضای آزاد انجام می‌شود، ورزشکاران ابتدا در سالن تمرین می‌کنند و بعد به تمرین در فضای باز می‌پردازند.

مالکی در ادامه عنوان داشت: اصولا در ورزش‌ها چه در پارکور چه در باقی رشته‌ها، ورزشکارن باید بیمه شوند خصوصا ورزش پارکور زیرا ممکن است یک دویدن ساده آسیب به وجود بیاورد.

وی در پایان گفت: پارکور دو بخش است. یک بخش آن عبور از موانع، یعنی اینکه از یک مکان به مکان دیگر بروید و بخش دوم فیرامینگ است که حرکت‌های متنوع و جذابی دارد.

انتهای پیام/۳۲۶۴

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید