خبر فوری

سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن از امروز شروع می شود

هرمزبان:مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران از شروع سرشماری آزمایشی عمومی نفوس و مسکن سال 95 از روز جاری (سه شنبه) تا چهارم آذر ماه سال جاری در حوزه های نمونه، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، فریبا سادات بنی هاشمی در گفت و گو با ایرنا، افزود: این آزمایش در همه استان ها اما به شکل محدود و به دو شیوه اینترنتی و همچنین از طریق مراجعه حضوری و با استفاده از تبلت انجام خواهد شد.

وی هدف اصلی آزمایش سرشماری را کاهش خطا و شناخت مشکلات احتمالی در سرشماری اصلی و پیدا کردن نقاط ضعف و شناخت مشکلات اجرایی و فنی و رفع نواقص احتمالی موجود در سرشماری اصلی عنوان کرد و اظهار داشت: هرگونه خطا در سرشماری با ابعاد وسیعی که در بر دارد غیرقابل جبران است و به همین دلیل باید آزمایش سرشماری انجام شود.

وی توضیح داد: در آزمایش سرشماری به طور معمول مناطق محدودی در کشور انتخاب می‏شود تا با اجرای آن در فضای واقعی و عینی بتوان به مشکلات اجرایی و فنی پی برد و نواقص موجود را برطرف کرد.

وی درباره حوزه های سرشماری، گفت: حوزه های آزمایشی این سرشماری عبارتند از شهرستان میناب در استان هرمزگان، شهرستان دهلران در استان ایلام، شهرستان بندر ترکمن در استان گلستان، شهرستان آبیک در استان قزوین و یک حوزه یکهزار و 200 خانواری در سایر استان های کشور است.

بنی هاشمی اظهار داشت: در شهر تهران نیز آزمایش سرشماری به روش اینترنتی فقط در منطقه سه شهرداری، اجرا خواهد شد.

وی گفت: در شهرستان های میناب، دهلران، بندر ترکمن و آبیک و منطقه سه شهرداری تهران، سرشماری آزمایشی به روش اینترنتی از امروز تا چهارم آذرماه و حضوری از چهارم آبان تا چهارم آذرماه اجرا می شود.

بنی هاشمی در تشریح روش اینترنتی گفت: در شیوه یادشده، سرپرست یا مطلع ترین عضو خانوار با مراجعه به اینترنت فرم سرشماری را باید تکمیل کند. تکمیل فرم های سرشماری از طریق اینترنت و بدون مراجعه مامور سرشماری، گامی بزرگ در راه کاهش هزینه های کشور است چرا که نیازی به مراجعه مامور سرشماری به خانوار نیست و خانوارها خود اقدام به پر کردن فرم ها می کنند.

مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار و سرشماری، تصریح کرد: مرکز آمار ایران نیز به منظور قدردانی از همکاری کسانی که اطلاعات خانوار خود را به صورت اینترنتی در سامانه سرشماری ثبت می کنند، جوایز ارزنده ای در نظر گرفته که به قید قرعه اهدا خواهد کرد.

وی در خصوص تجربه دیگر کشورها در اجرای سرشماری از طریق اینترنت، گفت: کشورهای کانادا، کره جنوبی، ژاپن، امریکا و جنوب شرق آسیا از روش اینترنتی در جمع آوری اطلاعات سرشماری استفاده کرده اند. کانادا 50 درصد و کره جنوبی 49 درصد خانوارهایشان از این طریق اطلاعات خود را برای سرشماری ارائه داده اند.

وی اظهار امیدواری کرد که این شیوه در ایران بتواند به نتایج مطلوبی برسد زیرا مردم چه به لحاظ سواد آماری و استفاده از اینترنت در شرایط خوبی هستند. هم اکنون در ایران حتی مناطق روستایی به اینترنت دسترسی دارند و در صورتی که بتوانیم از این شیوه در جمع آوری اطلاعات یاری بگیریم صرفه جویی زیادی در این خصوص انجام داده ایم.

وی اظهار داشت: خانوارها می توانند با مراجعه به سامانه sarshomari94.ir اطلاعات خود را به این سامانه وارد کنند که پس از تکمیل، یک کد به آنها داده خواهد شد که می توانند این کد را در اختیار مامور سرشماری که به منازل آنها مراجعه می کنند، قرار دهند، این کد به منزله آن است که خانوار سرشماری شده است.

وی همچنین افزود: در زمان سرشماری در صورتی که خانواری غایب بود اطلاعیه ‘خانوار غایب’ در منزل آنها نهاده می شود که حاوی شماره تلفن و آدرس سامانه سرشماری است. خانوار می تواند از طریق سامانه با کد خانوار غایب اطلاعات را وارد کند و یا از طریق شماره تلفن اطلاعات خود را در اختیار ماموران سرشماری قرار دهد.

به گفته وی، مراجعه حضوری نیز به این معنی است که ماموران سرشماری به جای استفاده از فرم های کاغذی، با استفاده از تبلت به خانوارها مراجعه و به جمع آوری اطلاعات خواهند پرداخت. استفاده از تبلت به جای فرم های کاغذی وسرشماری اینترنتی برای اولین بار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، هشتمین سرشماری نفوس و مسکن کشور است که سال آینده در کشور اجرا خواهد شد و اجرای آزمایشی آن از امروز اجرا می شود.

بنی هاشمی تعداد آمارگیران در سطح استان را 478 نفر ذکر کرد و گفت: همچنین 170نفر به شکل ستادی در آزمایش سرشماری مشارکت دارند اما با توجه به همکاری های غیرمستقیم حدود 700 نفر انجام آزمایش سرشماری را برعهده خواهند داشت.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی پارسینه
(لینک)
کد خبر: 394838

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید