خبر فوری

امید ذاکری : تامین آب ۴۰ روستای بشاگرد از سازه آبخیزداری کاهکن

امید ذاکری بیان داشت: ساخت سیل بند وسدهای خاکی در نقاط مختلف استان آنقدر برای مردم اهمیت دارد که با احداث آنها و جمع شدن آب در پشت این سدهای کوچک کشاورزی و دامداری در مناطق روستایی شکل می‌گیرد و از مهاجرت بی رویه به شهرها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: هر چند آب پشت این سدهای کوچک کم بود ولی رونق کار و تلاش در پایین دست هر منطقه‌ای را شکل می‌دهد، بطوری‌که برخی از مناطق مانند بشاگرد از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری اقدام به کشت محصولاتی با ارزش از جمله سیر می‌کنند که به عنوان یک محصول در بازار عرضه و تقاضا جا افتاده است.

امید ذاکری تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان هرمزگان ۸ هزار و ۶۵۱ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۴۹۰ میلیون متر مکعب استحصال رواناب وجود دارد، این سدهای کوچک موجب تأمین آب شرب اهالی و حتی احشام که سال‌ها در رنج خشکسالی بوده‌اند شده است و دیگر کمتر شاهد مرگ و میر و از بین رفتن نسل آنها خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان درادامه افزود: بخش عمده‌ای از اراضی کشور تحت تأثیر فرسایش بادی است و بسیاری از سکونت‌گاه‌ها، اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های کشور تحت تأثیر هجوم شن‌های روان قرار دارد که به معیشت و اقتصاد مردم لطمه وارد می‌کند. هرمزگان با دارا بودن ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی یکی از استان‌های حساس و درمعرض شن‌های روانی است که مشکلات عدیده ای برای ساکنان شرق هرمزگان خصوصاً جاسک، سیریک ایجاد کرده است.

ذاکری گفت: اجرای فعالیت‌های آبخیزداری را برای جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی و احیای قنات‌ها اثربخش و کارساز است و۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تأثیر فرسایش آبی است و ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و اندی آبادی در معرض سیل قرار دارند.

آبخیزداری امید به زندگی در روستاها را افزایش داده است

ذاکری بیان داشت: هر هکتار اقدامات آبخیزداری در عرصه می‌تواند ۵۳۰ مترمکعب آب را استحصال نماید و ۱۰۰۰ متر مکعب آب را به سفره‌های زیرزمینی هدایت کند. آبخیزداری امید به زندگی در روستا را افزایش داده است تا جایی که بسیاری از روستاها که دچار مهاجرت منفی شده بودند و ازسکنه فعال خالی بودند این روزها با احداث سازه‌های ابخیزداری و رونق آبی برای کشاورزی و دامداری و … شاهد مهاجرت معکوس روستاییان هستیم امری که موجب رضایت و خوشحالی آنان شده است.

وی گفت: این روزها حتی در خشک‌ترین مناطق که در معرض سیلاب‌های فصلی و باران‌های شدیدهستند با ساخت سازه‌های ابخوانداری و ذخیره اب در سفره‌های زیرزمینی شاهد سبز شدن زمین‌ها و پرابی سازه‌ها حتی در گرمای ۵۰ درجه هرمزگان هستیم. در بسیاری از نقاط روستایی خصوصاً حاجی آباد و سیاهو شاهد پرورش ماهیان در حوضچه‌ها بوده و حتی ماهیان خاویاری هم به در شهرستان حاجی آباد پرورش داده می‌شود که موجب اشتغالزایی بسیاری از اهالی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مساحت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری استان هرمزگان، شش میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جزو عرصه‌های منابع طبیعی است که یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید