خبر فوری
صفر تا صد برگزاری اولین یادواره حاج قاسم/ ارسال آثار به جشنواره «علمدار» آغاز شد

صفر تا صد برگزاری اولین یادواره حاج قاسم/ ارسال آثار به جشنواره «علمدار» آغاز شد

هنوز با یادآوری آن روز، اشک مهمان چشمانش می‌شود و در حالی که تلاش می‌کند، بغضش را فرو بخورد، آهی از سردلتنگی می‌کشد؛ هنوز هم رفتن حاج قاسم برایش درد عظیمی است اما آنچه او را سرپا نگه می‌دارد، این است که راهش را ادامه خواهد داد؛ سال دوم متوسطه است و از روزی که مدارس کشور باز شده است، او و تعدادی از دوستانش برای سالگرد حاج قاسم در حال برنامه‌ریزی هستند.

۱۸ شهریور امسال آیین افتتاحیه اولین جشنواره فرهنگی هنری علمدار، یادواره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد؛ سردار بهمن کارگر رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور در این مراسم گفت: «امروز حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز از سراسر کشور و معلمان نیز در خط مقدم و در تعلیم و تربیت هستند هرچه در فرهنگ و ارزش‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از معلمان نشأت گرفته و حاج قاسم هم تربیت شده همین معلمان بود, ما در بنیاد که امسال چهلمین سالگرد دفاع مقدس است این حرکت آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم امیدوارم آموزش و پرورش نیز در نشر و ترویج مکتب شهید سلیمانی نیز موفق باشد».

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور ادامه داد: «یکی از قرارگاه‌های فعال ما در بحث اردوهای راهیان نور نیز با مشارکت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند. از ۷ میلیون زائر فعال در اردوها بیش از ۷۰ درصد جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند که از جبهه‌ها بازدید می‌کنند».

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم، اظهار کرد: «آموزش و پرورش از اولین روزهای شهادت سردار سلیمانی بعد از فرمایشات مقام ‌معظم رهبری که از شهادت ایشان و حضور باشکوه مردم به یوم الله یاد کردند، کارهای خوبی انجام داد و سیاست‌های توسعه و ترویج فرهنگ سردار را به استان‌ها ابلاغ کرد؛ در این راستا پویش‌ها، دلنوشته‌ها، خاطرات و تولید محتواهای مختلفی ارائه شد».

با علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش درباره یادواره شهید آسمانی حاج قاسم سلیمانی با عنوان علمدار به گفت‌وگو نشستیم.

*چه شد که تصمیم گرفتید جشنواره فرهنگی و هنری «علمدار» را برگزار کنید؟

این جشنواره با استناد به فعالیت ۲ـ۸ ذیل برنامه شماره ۳۲ از برنامه‌های ابلاغی سال ۱۳۹۹ به ابتکار اداره‌کل فرهنگی، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود تا ذوق، ارادت و هنر فرهنگیان و دانش‌آموزان عاشق سرباز فداکار وطن شهید آسمانی سپهبد حاج قاسم سلیمانی را برانگیزاند و به نمایش درآورد.

معتقدیم نشر اندیشه‌های زلال و بها دادن به قلم‌هایی که حماسه عشق و سرافرازی یک ملت نستوه را رقم می‌زنند و آن را برای آیندگان به یادگار می‌گذارند، اقدامی است که همواره با باوری تمام به آن نگریسته‌ایم

وظیفه ما در آموزش و پرورش در این مقطع حساس و تاریخی، بیشتر از همیشه است و با هدف ایجاد امید، انگیزه و پرورش نسلی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، پرورش یافته مکتب امام و مقاومت بود، برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معتقدیم نشر اندیشه‌های زلال و بها دادن به قلم‌هایی که حماسه عشق و سرافرازی یک ملت نستوه را رقم می‌زنند و آن را برای آیندگان به یادگار می‌گذارند، اقدامی است که همواره با باوری تمام به آن نگریسته‌ایم ولذا خالصانه و صادقانه پیشاپیش تلاش و پویایی هنرمندانی را که با این باور، قلم به دست گرفته‌اند، ارج می‌نهیم تا این عزیزان در ادامه آن، همه ایثار و از خودگذشتگی سردار شهید سلیمانی، بتوانند رسالت تاریخی و فرهنگی خود را هنرمندانه و هرچه بهتر شکوفا‌تر ارائه کنند.

این جشنواره با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان برگزار می‌شود.

*هدف از برگزاری یادواره علمدار چیست؟

هدف از برگزاری این یادواره «گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت»، «معرفی اسوه ایثار، اخلاص و عمل برای نسل جوان و نوجوان کشور»، «صیانت از میراث ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان مکتب درس آموز»، «بازنمایی حقیقی از تصویر آن شهید آسمانی به مثابه نمادی از هم پیوستگب و همدلی آحاد جامعه ایرانی و امت اسلامی با هر سلیقه و گرایشی» و «معرفی آثار فرهنگی و هنری دانش‌آموزان و فرهنگیان مستعد و علاقه‌مند و تقدیر از آنها» است.

* درباره محورها و موضوعات جشنواره توضیح دهید؟

۱۲ محور داریم که از جمله می‌توان به محورهای «شهید سلیمانی: رفتار و سبک تربیتی و برخورد ملاطفت‌آمیز با کودکان و نوجوانا و یاران خویش»، «شهید سلیمانی: ساده‌زیستی، اخلاص در عمل، کارآمدی، مردم دوستی و خدمت به مردم»، «شهید سلیمانی: وفاداری به رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی»، «شهید سلیمانی و فرزندان شهدا» و «شهید سلیمانی و احترام به پدر و مادر» اشاره کرد.

از دیگر محورها شامل «شهادت سردارشهید حاج قاسم سلیمانی و اتحاد ملی»، « شهید سلیمانی، شجاعت و مقاومت»، «شهید سلیمانی، مدرسته و مکتب درس آموز»، «ابعاد جهانی وداع باشکوه و تاریخی با شهید سلیمانی در جهان(بزرگترین تشییع پیکر در جهان)»، «نقش شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان فرماندهان ارشد و موفق مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی و ایجاد امنیت برای مردم عراق و سوریه»، «راز محبوبیت شهید سلیمانی» و «نگاه شهید سلیمانی به حجاب و عفاف» است.

** همه دانش‌آموزان و فرهنگیان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند

 *چه گروهی از دانش‌آموزان و فرهنگیان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند؟

در این جشنواره محدودیتی برای شرکت افراد قائل نشدیم. همه دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی و حتی دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند؛ برای فرهنگیان هم تمام فرهنگی چه اداری و چه آموزشی امکان شرکت در این جشنواره را دارند.

*فرهنگیان و دانش‌آموزان در چه قالب و رشته‌هایی در این جشنواره می‌توانند شرکت کنند و قانون شرکت آثار چگونه است؟

فرهنگیان در بخش شعر، داستان کوتاه، مقاله، بیان خاطره، خوشنویسی و نقاشی خط می‌توانند شرکت کنند؛ امکان شرکت دانش‌آموزان دوره ابتدایی در بخش نقاشی، نامه‌ای به سردار سلیمانی و دکلمه‌خوانی و امکان شرکت دانش‌آموزان دوره متوسطه اول ودوم در بخش نقاشی، خاطره نویسی و دل‌نوشته، نامه‌ای به سردار سلیمانی و داستان کوتاه و داستانک فراهم است.

** ارسال آثار تا اول آذر ادامه دارد

*دانش‌آموزان از چه زمانی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و آثار خود را ارسال کنند؟

از دیروز ارسال آثار آغاز شده است و تا اول آذر امسال ادامه دارد.

*نحوه ارسال آثار چگونه است؟

شرک کنندگان با مراجعه به شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) و کانال اختصاصی جشنواره فرهنگی و هنری علمدار به آدرس @Alamdar99 و کسب اطلاع از شیوه‌نامه و جزئیات می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

* آیا ارسال آثار شرایطی دارد؟

بله ابتدا بخش فرهنگیان را اشاره می‌کنم؛ در بخش شعر، موضوع و محتوای شعر متناسب و مطابق با موضوعات دوازده‌گانه جشنواره باید باشد. فرهنگیان مجاز هستند تا دو اثر در قالب کلاسیک یا نو ارائه کنند. اشعار ارسالی هم باید به صورت تایپ شده با قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد.

در بخش داستان هم باید محتوا و موضوع داستان با موضوعات دوازده‌گانه جشنواره مطابقت داشته باشد. از میان قالب‌های داستان‌نویسی فقط قالب داستان کوتاه و داستانک پذیرفته می‌شود. اثر ارسالی هم باید به صورت تایپ شده با قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد.

در بخش مقاله، ارتباط و تناسب موضوع مقاله با موضوعات دوازده‌گانه جشنواره باید حفظ شود. متن کامل مقاله حداقل در ۷ و حداکثر ۱۰ صفحه A4 در قلم B نازنین و فونت ۱۴ غیر از صفحات عنوان، فهرست مطالب، منابع و … در قالب ورد و pdf باید ارسال شود. البته درج مشخصات کامل فردی بر روی جلد مقاله شامل عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی، شماره پرسنلی، مدرک و رشته تحصیلی، دوره تحصیلی، سابقه خدمت، سمت فعلی، استان، شهرستان و ناحیه محل خدمت، نشانی دقیق پستی، تلفن ثابت و همراه باید ذکر شود.

* یعنی اگر این موارد رعایت نشود از داوری خارج می‌شود؟

بله، آثاری که خارج از موضوعات و چارچوب تعیین شده باشد، داوری نمی‌شود.

بخش فرهنگیان دو قسمت دیگر به نام بیان خاطره و خوشنویسی دارد؛ در بخش بیان خاطره مانند بخش‌های قبلی باید ارتباط و تناسب موضوعی با موضوعات دوازده‌گانه جشنواره داشته باشد، حداکثر نوشتار خاطره در ۳ صفحه A4 قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد.

در بخش خوشنویسی هم همان موضوع ارتباط موضوعی آثار ارسالی با موضوعات دوازده‌گانه جشنواره مطرح است. خلق اثر در کاغذ گلاسه ساده و از مرکب مشکی باید صورت گیرد همچنین کاغذ تذهیب و فرم‌دار نباشد. خوشنویسی می‌تواند به شکل نستعلیق، شکسته نستعلیق، نقاشی خط، ثلت، نسخ و … باشد. همچنین اثر خوشنویسی باید اصل بوده و فایل دیجیتالی آن با فرمت JPG به آدرس کانال جشنواره ارسال شود.

* بخش دانش‌آموزان به چه شکل است؟ 

بخش دانش‌آموزان به دو گروه متوسطه اول و دوم و گروه دانش‌آموزان ابتدایی تقسیم می‌شود؛ ابتدا بخش دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم را توضیح می‌دهم؛ در بخش نقاشی، ارتباط موضوعی با محورها و عناوین جشنواره باید رعایت شود و تکنیک نقاشی آزاد است و باید در اندازه A3 باشد. در بخش خاطره نویسی ضمن رعایت ارتباط و تناسب موضوعی، ‌حداکثر نوشتار خاطره در ۳ صفحه A4 در قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد.

در بخش «نامه به سردار سلیمانی» باید ارتباط موضوعی با محورها و عناوین جشنواره باشد و حداکثر در ۳ صفحه A4 قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد. در بخش داستان هم ضمن رعایت ارتباط موضوع و محتوا با موضوعات دوازده‌گانه جشنواره، از میان قالب‌های داستان‌نویسی فقط قالب داستان کوتاه و داستانک پذیرفته می‌شود و. اثر ارسالی هم باید به صورت تایپ شده با قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد.

بخش دانش‌آموزان ابتدایی هم  قالب نقاشی، نامه‌ای به سردار سلیمانی و دکلمه‌خوانی است؛ در بخش نقاشی، ارتباط موضوعی با محورها و عناوین جشنواره باید رعایت شود و تکنیک نقاشی آزاد است و باید در اندازه A3 باشد. در بخش «نامه به سردار سلیمانی» باید ارتباط موضوعی با محورها و عناوین جشنواره باشد و حداکثر در ۳ صفحه A4 قلم B نازنین و فونت ۱۴ باشد.

در بخش دکلمه‌خوانی، ارتباط موضوعی با عناوین و محورهای دوازده‌گانه جشنواره باید حفظ شود و دکلمه‌خوانی ۲ تا ۵ دقیقه و ارسال فایل صوتی به کانال جشنواره از طریق شبکه «شاد» میسر است.

*اختتامیه جشنواره چه زمانی خواهد بود؟

ان‌شاءالله در دی ماه اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از فارس، به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، جشنواره علمدار مهم‌ترین اقدام آموزش و پرورش بود که با همت اداره کل آموزش و پرورش کرمان برگزار می‌شود؛ وی معتقد است با برگزاری این جشنواره می‌توانیم مکتب شهید سلیمانی را به دل خانواده‌ها و دانش‌ آموزان ببریم و گام‌های موثری در ایجاد پیوند عمیق دانش‌آموزان با همه شهدا برقرار کنیم.

به اعتقاد کاظمی، یکی از بهترین الگوهای تربیتی زنده جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از اسناد، رفتارها، مکاتبات و دست نوشته‌هاست که می‌تواند این مکتب را بسط و نشر دهد. شهید سلیمانی یک انسان موفق در عرصه مبارزه با اسکتبار و پرچم دار آزادی بود مجاهدی به معنای واقعی یک مجاهد همه جانبه.

مسؤولان آموزش و پرورش امیدوارند بتوانند با برگزاری این جشنواره و با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی هنری، جلوه‌ای ناب از سیره شهید سلیمانی و مکتب او را ترسیم و به جامعه عرضه کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید