خبر فوری

۱۱۰۰ نفر از فرهنگیان قزوین در برنامه معلم پژوهنده شرکت کردند

سالار قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شیوه نامه بیستمین برنامه معلم پژوهنده و تشکیل هسته های پژوهشی به مدارس استان برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: اهمیت و ضرورت تحقیق و پژوهش در دنیای امروزی بر کسی پوشیده نیست، در نظام تعلیم و تربیت این مهم بیشتر احساس می شود، اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل یکی از کاربردی ترین روش های پژوهشی است که موجب می شود معلمین نسبت به اقدامات و  فعالیت های خود منتقدتر، فکورتر و با بصیرت تر باشند.

قاسمی بیان کرد: تشکیل هسته های پژوهشی در راستای اجرای بندهای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور انجام می گیرد و هدف از تشکیل آن ترویج فرهنگ پژوهش در میان فرهنگیان و دانش آموزان، فراهم کردن زمینه شکوفایی استعدادهای بالقوه و خلاقیت های معلمان در رفع نیازها و حل مسایل آموزشی و پرورشی و فراهم ساختن زمینه‌ ارتقاء دانش، مهارت و امکان بازآموزی فرهنگیان از طریق درگیر کردن آنان با «پژوهش در عمل» است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین خاطر نشان کرد: علاوه بر تشکیل هسته های پژوهشی، بیستمین برنامه معلم پژوهنده نیز در مدارس استان نیز اجرا می شود.

وی اضافه کرد: هدف اساسی اقدام پژوهی یا برنامه ‌معلم پژوهنده، بررسی، شناسایی، رفع مشکل در کار و فعالیت در کلاس درس، مدرسه و ادارات آموزش و پرورش‌ است، در اقدام پژوهی، معلم پژوهنده، پژوهش خود را شخصا به مرحله اجرا در ‌می آورد و از نتایج آن در بهبود شرایط کاری خود بهره می‌برد.

قاسمی خاطر نشان کرد: برخی از مهمترین زمینه‌ های اقدام پژوهی در برنامه بیستم شامل مسایل مربوط به فرآیند یاددهی- یادگیری، مسایل مربوط به فرایند شناسایی، اصلاح و بهبود مشکلات عاطفی و رفتاری دانش آموزان، موضوعات مربوط به با نشاط سازی مدارس و کلاس های درس، بهبود فرآیندهای مدیریتی و ارتقای مشارکت اولیا دانش آموزان در اداره امور مدرسه است.

وی تأکید کرد: معلمان پژوهنده و سایر همکاران فرهنگی علاقمند، می توانند گزارش‌ های اقدام پژوهی خود را از طریق مدیران محترم مدارس به دبیرخانه معلم پژوهنده ادارات آموزش و پرورش مناطق ارسال کنند، پس از بررسی و ارزیابی گزارش‌های واصله در مناطق استان، نتایج و نفرات برتر تا ۱۰ مرداد ۹۶ به دبیرخانه استان معرفی می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در ادامه گفت: گزارش‌های اقدام پژوهی واصله به دبیرخانه معلم پژوهنده استان، طبق فرآیند ارزشیابی بررسی شده و نتایج تا سی ام شهریور ۹۶ به دبیرخانه مرکزی معرفی خواهند شد و دبیرخانه مرکزی تا اواخر آبان ۱۳۹۶ نسبت به ارزیابی گزارش‌های واصله و معرفی آثار برتر اقدام خواهد کرد.

قاسمی تصریح کرد: نفرات برتر کشوری در هفته پژوهش سال ۱۳۹۶،   طی مراسمی مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۱۰۰ نفر از فرهنگیان استان در برنامه معلم پژوهنده شرکت کرده بودند.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید