ماجرای حواشی پیش آمده در مرمت قلعه پرتغالی های جزیره هرمز چیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، رضا برومند صبح امروز(۱۱ مردادماه) ضمن تقدیر و تشکر از تمام دلواپسان میراث فرهنگی کشور به خصوص استان هرمزگان در حمایت و یاری این اداره کل در حراست، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی در خصوص حواشی به وجود آمده پیرامون مرمت قلعه هرمز، گفت: قلعه هرمز دارای چند ورودی است اما به علت عدم کاربردی بودن سایر ورودی ها، حجم تردد گردشگران از درب شمالی قلعه انجام می شود که به علت سست بودن قطعات سنگ و معلق بودن سنگ های بالادست دیوار و همچنین نبود دیوار نگهدارنده در قسمت زیرین و ریزش ضلع شمالی در بارندگی های اسفند ۹۷ و همچنین فروردین ۹۸ مرمت اضطراری و ساماندهی این بخش از قلعه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی ادامه داد: مرمت اضطراری ضلع شمالی قلعه هرمز سال گذشته از مرداد آغاز شد که اسفند ماه به پایان رسید.

برومند در خصوص مصالح به کار رفته در مرمت اضطراری قلعه هرمز خاطرنشان کرد: قلعه هرمز دارای ساختاری سنگی با ملات شفته آهکی است که نمونه های زیادی از انواع مصالح در قسمت های مختلف بنا نمونه گیری، آزمایش و مطالعه شده که در مرمت اضطرای نمای شمالی از سنگ های معدنی و محلی که غالب آنها از قلعه استخراج می شود، استفاده شده است.

وی افزود: نمای قبلی قلعه به دلیل فرایند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است از این رو تغییرات محیطی و زمان لازم است تا سطح ظاهری نمای اصلاح شده در مرمت اضطراری به سطح قبلی بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان عنوان کرد: مرمت اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل نشده و شکل نهایی کار بر اساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا در سال جاری تکمیل خواهد شد.

برومند در مورد ادامه روند مرمت قلعه هرمز اظهار کرد: برنده نهایی مناقصه مرمت قلعه هرمز در اواخر مرداد ماه مشخص می شود که مرمت آن طبق طرح مطالعات، پژوهش مرمت و مستندنگاری خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این فاز از مرمت، قسمت های داخلی، سازه های مهم و در خطر قلعه پرتغالی های هرمز مرمت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، قلعه پرتغالی های جزیره هرمز مهم‌ترین قلعه باقی‌مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه در سال ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۹۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید