خبر فوری

جشنواره تئاتر هرمزگان در پلاتو آفتاب و نارضایتی‌ها

هرمزبان:برگزاری بیست و هفتمین دوره تئاتر استانی هرمزگان در پلاتو آفتاب بافضایی کوچک و غیراستاندارد نشان داد، مسئولان فرهنگ و هنر هرمزگان کماکان کیلومترها از درک سطح علاقه‌مندی مردم این استان به هنر تئاتر فاصله دارند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،تعدد گروه‌های هنری فعال در حوزه نمایش و تئاتر هرمزگان، سال‌هاست که نشان داده که این استان چه در بعد تعدد هنرمندان علاقه‌مند به کار در حوزه تئاتر و چه در بعد دوست‌داران و تماشاگران، از استان‌های منحصر به‌فرد است.

موید این ادعا را نیز می‌توان در کارنامه درخشان هنرمندان تئاتر و تماشاگران آن در شهرهای مخلتف استان به ویژه بندرعباس، میناب و بستک جستجو کرد.

هنرمندانی که به واسطه همت و تلاش خود بارها در حوزه ملی و حتی بین‌المللی نه تنها نام هرمزگان بلکه نام ایران را برجسته کرده‌اند، اما در بعد حمایتی و مدیریتی در باب پشتیبانی گویا در این استان، مشکلات کماکان باید ادامه داشته باشد.

در تازه‌ترین رویداد هنری و مهم تئاتری در هرمزگان، می‌توان به برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی هرمزگان در بندرعباس اشاره کرد که با اجرای 6 گروه نمایشی از سراسر استان به پایان رسید.

جشنواره‌ای که با خیل عظیم تماشاگران رو به رو بود و شاید خود مسئولان نیز بر این باور نبودند که حضور چشمگیر تماشاگران، آنها را با چالش‌های جدی مواجه کند، اجراهایی که در دو نوبت صبح و عصر در پلاتو آفتاب در چندین سانس به اجرا درآمدند.

نمایش‌هایی که به گفته برخی از منتقدان تئاتر، برخی از آنها در سطحی بسیار خوب و برخی دیگر اجرای چندان موفقی را نداشتند.

اجرای نمایش‌های این جشنواره در پلاتو آفتاب که دارای سالنی کوچک و گنجایش کمتر از 100 نفر به طور استاندارد است، سبب نارضایتی و تعجب بسیاری شده است، و برخی‌ها معتقدند که مسئولان مربوطه در فرهنگ و ارشاد هرمزگان، کماکان نسبت به اهمیت موضوع تئاتر و علاقه‌مندان متعدد آن به درک لازم نرسیده‌اند.

اما آنچه بیش از هر چیزی توجه و نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشید ازدحام جمعیت و بی‌نظمی بود که مسئولان کنترل سالن (پلاتو آفتاب) را دچار مشکل کرده بود، تماشاگرانی که تعداد زیادی از آنها روی زمین نشسته و نمایش را با سختی تماشا می‌کردند.

تجربه 26 سال برپایی جشنواره تئاتر استانی و چندین جشنواره ملی تئاتر در استان نباید مشکلاتی از این قبیل را برای این دوره به وجود می‌آورد.

شرایطی که می‌شد با انتقال برخی از اجراها به مکان دیگری از مشکلاتی مانند ازدحام جمعیت، کمبود فضای مناسب برای انتظار تماشاگران و … کاست؛ برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح با استفاده از تجربیات گذشته از ابزارهای تحقق این امر است.

عدم حضور رسانه‌ها به صورت مستمر و عدم تبلیغات کافی از کمبودهایی بود که باید به آن توجه می‌شد.

بسیاری از مخاطبان نبود امکانات کافی برای رفاه حاضران و کمبودهایی ا از جمله فضای نامناسب و تهویه هوا با توجه به شرایط  بندرعباس را از عمده این مشکلات می‌دانستند.

*ترس ارشاد یا مرگ مخاطب؟

مرتضی نیک‌نهاد یکی از کارگردانان و فعالان عرصه هنری در بندرعباس گفت: جشنواره استانی تئاتر به اتمام رسید، فستیوالی که سنش کمی کوچک‌تر از سن انقلاب است یعنی بیست و هفت سال اما آنچه در این چند روز مشاهده شد ردی از یک رویداد ربع قرنی نداشت، چرا اداره ارشاد و مشاوران و تشکیلات جشنواره چند 100 میلیونی حتی در تشکیل یک صف عاجز بودند، حالا انتخاب سالن، توزیع بلیط، تکریم مخاطب و نظام برگزاری اطلاع‌رسانی تبلیغات یک به یک پیشکش.

وی ادامه داد: آیا این قمر در عقربی که عنوان جشنواره را یدک می‌کشد محصول یک اتاق فکر و شورای تصمیم‌گیری است؟

نیک‌نهاد افزود: مصیبت جانسوزیست اینکه می‌شنوی مدیران در راس غالبا کارشناس و زبده از هراس عدم استقبال به الونک استادیومی پلاتو آفتاب تن داده‌اند که مبدا سالن طوبی خلوت به نظر آید و یحتمل تراز مدیریت آقایان لو برود آن هم در حالی که سابقه نشان داده سالن‌های تئاتر در بندرعباس، حتی بدون مخاطب غیرتخصصی هم کیپ تا کیپ پر می‌شود و این خاصیت هنر پر جمعیت تئاتر است.

وی با انتقاد از انتخاب پلاتو آفتاب برای این جشنواره استانی گفت: ممکن است بگویند آثار اساسا ماهیت پلاتویی داشته و برای آن فضا طراحی شده‌اند، اما جا دارد دوستان کارشناس نظر دهند آیا این 6 اثر حقیقتا ماهیت پلاتویی داشتند یا در هر سالن دیگری هم قابلیت اجرا را داشتند.

نیک‌نهاد افزود: آقایان با کمی تفکر یک آدم کف جامعه هم می‌تواند متوجه شوند که مخاطب سرمایه هنر است و بدون مخاطب اساسا مدیریتشان از حیث اعتبار خارج است اما این چیزی که در این سه روز حادث شد کجای تکریم مخاطب جا دارد؟ چرا اقایان نمی‌توانند یک رویداد را با ضریب اشتباهات کمتری به سر انجام برسانند، این تکه پلاستیکی که تحت عنوان صندلی به پلاتو اضافه کرده‌اند (با نظارت هر کسی که معلوم نیست کیست) نخستین ضربه برای پراندن مخاطب است چون اساسا این صندلی مناسب یک مسابقه فوتبال هم نیست.

وی با بیان اینکه، نباید اینگونه کلاه را سر مخاطب گذاشت، افزود: لایه “کارشناسی سالن دیده مجرب” کجاست؟ چرا هیچ‌کس مسئولیت هیچ یک از این اشتباهات مهلک را به جان نمی‌خرد؟

*حضور بسیار زیاد تماشاگران و کمبود صندلی جای خوشحالی است

مجید جمشیدی کارگردان، بازیگر تئاتر و عکاس که در این جشنواره برای دیدن نمایش‌ها هر روز خود را به پلاتو آفتاب می‌رساند نیز در اینباره اما نظر دیگری داشت و عنوان کرد: حضور این جمعیت زیاد برای تئاتر یک مژده بسیار خوب برای هنر نمایش استان است.

وی افزود: این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که تئاتر جایگاه خود را در میان تمامی اقشار جامعه پیدا کرده است.

جمشیدی گفت: یکی از دلایلی که باعث این هرج و مرج در میان جمعیت برای نشستن بر روی صندلی‌ها شد عدم آشنایی حاضران با سالن و شرایط ایجاد شده بود که تقریبا در همه جا یک مسئله بسیار عادی است.

به گفته وی، شاید خود مسئولان نیز پیش‌بینی نمی‌کردند که با این استقبال در خور توجه روبه رو شوند در غیر این‌صورت مطمئنا پیش‌بینی‌های لازم را به وجود می‌آوردند البته این را هم باید متذکر شوم که تغییر هر ساله کادر اجرایی و مدیریت جشنواره مسبب بسیاری از مشکلات و کمبودهای پیش آمده است زیرا عدم استفاده از تجربیات گذشته هر سال پیش‌آمدهای زیاد غیر پیش‌بینی شده، را به همراه دارد.

*مسئولان باید پیش‌بینی ‌های لازم را داشته باشند

جشنواره تئاتر استانی هرمزگان در 27 امین دور خود به پایان رسید اما خالی که نه پر از اشکال‌ها و ایراداتی بود که هر ساله در جشنواره تئاتر استان در حال تکرار است.

قریب به 30 سال برگزاری جشنواره و  تجربه آن آیا نمی‌طلبد که در سال‌های آتی این جشنواره‌ها با کیفیت و شکل بهتری برگزار شود.

استفاده از متخصصان و فراهم کردن امکانات بهتر می‌تواند در این زمینه کمک زیادی کند همچنین باید این را نیز متذکر شد که عدم وجود سالن و مکان مناسب برای اجرای تئاتر در استان و در واقع شهر بندرعباس است که این مشکلات را به وجود آورده و این نبود را باید جزو لیست نداشته‌های بندرعباس و استان قرار داد.

به گزارش فارس، نمایش “کی گفت آری کی گفت نه” اثر مهران محمود‌زاده رتبه نخست و “من انجا نیستم” رضا غریب‌زاده به عنوان رتبه دوم در اختتامیه جشنواره تئاتر استانی هرمزگان اعلام شد.

انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس
(لینک)
کد خبر: 394800

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید