حجم زیادی از پسماندها مربوط به نخاله‌های ساختمانی است

حمید جمالی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: حجم زیادی از پسماندها مربوط به نخاله‌های ساختمانی حاصل از ساخت و ساز و تعمیر ساختمان‌هاست و نیاز به مدیریت ویژه دارد.

وی افزود: این نخاله‌ها پس از تولید، توسط تولیدکنندگان به داخل کوچه، معبر، زمین‌های باز نزدیک محل پروژه تخلیه و سپس به‌وسیله خودروهای شخصی نظیر خاور، نیسان و کمپرسی بارگیری می‌شود و در مواردی نیز درصد بسیار ناچیزی از آن توسط پاکت بازوغلتان جمع‌آوری شده و گاهی نخاله‌ها به همان صورت باقی می‌ماند و بارگیری نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، بهترین روش جهت بارگیری این نوع نخاله‌ها قبل از تخلیه در اطراف ساختمان‌ها، روش استفاده از پاکت بازوغلتان است که می‌توان از توانایی بخش خصوصی استفاده کرد.

جمالی عنوان کرد: طبق ماده 9 آئین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به عملیات ساختمانی و عمرانی از هر قبیل در سطح شهر، روستا و بخش می‌نماید، باید مقررات و شیوه‌نامه‌های مربوط در خصوص جداسازی، ذخیره و انتقال نخاله‌های ساختمانی را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع نسبت به راه‌اندازی آژانس خاک و نخاله از طریق بخش خصوصی از تمامی افرادی که مبادرت به ساخت و ساز می‌کنند درخواست می‌شود نسبت به تهیه و نصب باکس در محل احداث پروژه اقدام و در غیر این صورت بر حسب قانون مدیریت پسماند اقدام خواهد شد، لذا تمامی شهروندانی که مبادرت به ساخت و ساز می‌کنند بایستی نسبت به رعایت این مهم اقدام نمایند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: سرعت عمل بالا، مقرون به صرفه بودن، حفظ پاکیزگی محیط، افزایش ایمنی کار و جلوگیری از سد معبر از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

جمالی تصریح کرد: طبق ماده 16 قانون مدیریت پسماند، نگهداری، مخلوط کردن، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آئین‌نامه اجرایی آن خواهد بود در غیر اینصورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از 500 هزار ریال تا 100 میلیون ریال و در صورت تکرار هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید