خبر فوری

چه کسانی برای تست کووید ۱۹ ‌باید مراجعه کنند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ،  بسیاری از مردم هرمزگان در این روزهای سیاه کرونایی، به مراکز تست سراپایی کووید مراجعه می‌کنند که بهتر است قبل از مراجعه به این مراکز از شرایط لزوم تست و چگونگی انجام آن مطلع شد.

در این ایام شاهد افزایش هرچه بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا در استان هرمزگان می‌باشیم که تاکنون این ویروس جان ۸۹ نفر از مردم استان را گرفته است.

طبق آخرین آمار گفته شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ۲۵ هزار و ۱۲۱ نفر به‌صورت سرپایی به‌دلیل مشکوک بودن به کرونا نمونه‌گیری شده‌اند که ۶۶۲۵ مورد مثبت بوده است.

چهار مرکز ۱۶ ساعته تست سرپایی کووید ۱۹ بندرعباس در دو شیفت صبح و عصر در حال فعالیت هستند که مردم می‌توانند به این مراکز جهت معاینه مراجعه کرده تا در صورت نیاز از آن‌ها تست گرفته شود.

اما بسیاری از مردم استان نیز با این باور که تست دادن در روند بیماری آن‌ها تاثیرگذار است، حتی بدون داشتن هیچ علائمی به مراکز تست سرپایی مراجعه می‌کنند.

شرایط و چگونگی انجام تست مولکولی کووید ۱۹

در این رابطه یکی از پزشکان مراکز تست سرپایی کووید ۱۹ بندرعباس اظهار کرد: روزانه در هر شیفت میانگین ۳۰ تا ۵۰ نفر برای انجام معاینه و تست مولکولی مراجعه می‌کنند که برخی از آن‌ها هیچ علامتی ندارند.

دکتر سلطانی افزود: افرادی که دارای علائم بیماری نظیر تب، سرفه، گلودرد، لرز، علائم گوارشی و غیره نیستند، نیازی به انجام این تست ندارند و فقط باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: اگر افراد دارای علائم گفته شده بیشتر از ٢٤ساعت و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای باشند، باید با اخذ نوبت به مراکز مراجعه کرده تا تست PCR از آن‌ها گرفته شود.

دکتر سلطانی اظهار کرد: بیماری‌های زمینه‌ای گفته شده شامل فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی بیش از حد، بیماری کلیوی و ریوی، سرطان، پیوند و مصرف کورتون است.

وی در خصوص نحوه انجام تست مولکولی تصریح کرد: در این تست نمونه سوآب از ترشحات حلق و بینی می‌باشد که از جایی در حلق که پشت بینی است برداشته می‌شود و به آزمایشگاه برای بررسی وجود مواد ژنتیکی ویروس در آن، فرستاده می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه تا آمدن جواب تست، فرد باید تا ۴۸ ساعت در خانه قرنطینه شود، تاکید کرد: اگر جواب تست مثبت شود بیمار ۱۴ تا ۲۱ روز باید قرنطینه شده و دارو تجویز شده را استفاده کند.

دکتر سلطانی تاکید کرد: در صورت وجود عضوی از خانواده‌ی فرد بیمار که دارای بیماری زمینه‌ای می‌باشد، باید جداسازی و رعایت اصول بهداشتی بطور کامل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی مراجعان ۳۰ تا ۵۰ سال است و بیشتر افراد مرد هستند، اضافه کرد: در حال حاضر به افرادی که دارای علائم خفیف بیماری و همچنین بدون بیماری زمینه‌ای هستند، توصیه می‌شود بدون انجام تست، مراحل درمان و بهبود خود را در خانه بگذرانند.

وی افزود: افرادی که دارای علائم شدید بیماری نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه و ضعف و بی‌حالی شدید هستند، به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند.

تست سرولوژی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

این نوع تست که آزمایش خون است، آنتی‌بادی‌هایی را تشخیص می‌دهند که بدن برای مقابله با ویروس تولید می‌کند؛ این آنتی‌بادی‌ها در هرکسی که از کووید ۱۹ بهبود یافته باشد وجود دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه اظهار کرد: این آزمایش برای تشخیص موارد مبتلا با علائم خفیف یا بدون علائم که تست مولکولی نداده‌اند، مفید است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: البته بهتر است برای تشخیص بهتر وجود پادتن در خون، ۱۰ روز تا ۲ هفته از بروز علائم گذشته باشد.

وی تاکید کرد: در صورت بالا بودن پادتن در آزمایش، بازهم به صورت قطعی نمی‌توان گفت بخاطر ورود ویروس کرونا به بدن بوده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن اشاره به ناشناخته بودن رفتار ویروس کرونا ادامه داد: حتی اگر بالا رفتن پادتن در خون بدلیل ویروس کرونا باشد، نمی‌شود از وجود ایمنی بدن فرد در برابر این ویروس اطمینان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از تسنیم، با توجه به محدود بودن کیت تشخیص در تست مولکولی، بهتر است افراد بدون علائم به این مراکز مراجعه نکنند.

افراد با رعایت اصول بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی، می‌توانند در برابر ابتلا به ویروس کرونا مصون باشند و در این صورت نیازی به انجام تست نیز نیست.

در صورت نیاز به انجام تست بزاق، چهار مرکز تست سرپایی کووید ١٩ شامل مرکز سید مظفر جنب بیمارستان امام رضا، مرکز پیامبر اعظم واقع در بلوار هرمز سایت درخت سبز، مرکز رسالت واقع در بلوار مهرگان جنب مدرسه پایاهور و مرکز سیدجمال‌الدین اسدآبادی واقع در ضلع جنوبی چهارراه مرادی، هرروزه در دو شیفت صبح از ساعت ۹ لغایت ۱۳ و عصر ۱۷ لغایت ۲۲ فعال هستند.

همچنین افرادی که تمایل به انجام آزمایش سرولوژی نیز دارند، می‌توانند به آزمایشگاه‌های خصوصی سطح شهر مراجعه کنند.

منبع: خبرآنلاین

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید