خبر فوری

پیام‌های روشن صادرات بنزین به ونزوئلا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از بندرعباس، نوید نقدی دانشجوی دکترای نفت در یادداشتی آورده است:

همکاری جدید شکل‌گرفته میان ایران و ونزوئلا در جریان انتقال ۵ نفت‌کش عظیم ایرانی حامل بنزین برای این کشور، رخداد منحصربفردی در حوزه روابط تجاری کشورمان با شرکای سیاسی خویش به شمار می‌رود که پرداختن به ابعاد مختلف آن می‌تواند ابعاد هرچه بیشتری از این رخداد را نمایان سازد و تأثیر آن را بر دیگر حوزه‌های روابط بین‌الملل برجای گذارد.

در پرونده همکاری‌های کشورمان با ونزوئلا شاهد تعاملات خوبی در سطح بین المللی با این کشور هستیم. دامنه همکاری‌های فنی و دانش‌محور ایران با ونزوئلا نیز زمانی کلید خود که در یک دهه قبل کارمندان شرکت نفت ونزوئلا با تحریم آمریکا علیه چاوز رئیس جمهور این کشور، دست به اعتصاب زده و عملا صنعت نفت این کشور قفل شد.

  چاوز، ۱۴ هزار نفر از این کارمندان را اخراج کرد.

در واکنش به این اقدام، آمریکا برای فلج کردن اقتصاد ونزوئلا ۶ هزار نفر از نیروهای کلیدی صنعت نفت این کشور را در داخل خاک خود استخدام کرد و مابقی را به عنوان گروه ناراضی در ونزوئلا نگه‌ داشت.

با این اقدام نیروی مهندسی و طراحی وزارت نفت ونزوئلا تخلیه شد.

در همان دوران در کشورما تصمیم گرفته شد که در قالب دو پروژه یکی در بخش بالادستی و دیگری در بخش پتروشیمی در این کشور سرمایه­‌گذاری‌هایی انجام شود و نیروهای صنعت نفت کشور اعم از بازنشسته، غیربازنشسته و بخش خصوصی راهی ونزوئلا شوند و از این طریق سرمایه به دست آمده از این مشارکت اقتصادی صرف توسعه پروژه‌های عسلویه شود.

با اجرای این قراردادها عملا کشورمان، قرارگاه مهمی در ونزوئلا به دست می­‌آورد و نیروهای مهندسی و اجرایی زیادی از ایران در این کشور حضور پیدا می‌کردند.

در نتیجه این همکاری استراتژیک، مشکل ونزوئلا در حوزه خلاء نیروی انسانی در صنعت که آمریکا برایش ایجاد کرده بود، حل می‌­شد و هم در اشتغال زایی در کشورمان قدم خوبی برداشته می‌شد.

این تصمیم راهبردی با ارسال دکل حفاری و حفر اولین چاه در ونزوئلا آغاز شد اما دولت یازدهم در همان ابتدا همه اقدامات خوبی که دولت نهم و دهم انجام شده بود را تعطیل کرد.

در ماجرای اخیر نیز که ایران با اقتداری مثال زدنی، ۵ نفت عظیم خود را عازم ونزوئلا کرد، اراده و تصمیم خطیری نهفته بود که ضمن اثبات پیوستن ایران به باشگاه کشورهای صادرکننده بنزین، قدرت و عزم سیاسی خود در حمایت از مردم ونزوئلا و ارتباط و دوستی دو ملت را نیز به نمایش گذارد.

در بحث صادرات اخیر به کشور ونزوئلا، عبور نفتکش‌های کشورمان از دریای کارائیب و اقیانوس اطلس و حرکت آنها به سمت آب‌های آزاد ونزوئلا نشان از اقتدار ایران اسلامی و قدرت بازدارندگی کشور ما دارد که علی رغم تهدیدهای سران ایالات متحده آمریکا، نفت و بنزین خود را به سراسر جهان صادر می‌کنیم.

پنج نفتکش به نام‌های فورچون، پتیونیا، فارست، فاکسون و کلیول از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده و به سوی دریای کارائیب ادامه مسیر دادند تا به مقصدرسیدند.

این پنج نفتکش مجموعاً حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه گازوئیل، آلکیلات و دیگر مواد سوختی ایران به مقصد ونزوئلا بودند و باید گفت حرکت آنان سران کشور آمریکا را متحیر کرد.

با این کار به دنیا ثابت کردیم که جمهوری اسلامی با هر کشوری که بخواهد مبادلات تجاری خواهد داشت و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری توان مقابله با اراده ایران اسلامی را نخواهند داشت چرا که اراده و عزم ایران اسلامی بر اساس ایمان و اتکای به خداوند و اراده ملی خویش است.

عبور نفتکش‌های ارسالی ایران به ونزوئلا از کنار ناوهای آمریکایی نشان از قدرت ایمان و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی علیه استکبار است.

سخنان مقام معظم رهبری، حکیم دنیای اسلام  نیز بیانگر قدرت و اقتدار ایران اسلامی بود که جهان را در شرایطی که نفتکش‌های ایرانی در حال حرکت به سمت ونزوئلا بودند نسبت به این اقتدار آگاه‌تر کرد که ایران اسلامی از هیچ قدرتی هراس ندارد و چنین حرکتی را در برابر دیدگان سردمداران آمریکایی صورت می دهد.

یقینا هر نوع حرکت احمقانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها با پاسخی پشیمان کننده همراه می‌بود و پیام رهبر معظم انقلاب در روز قدس اقتدار ایرانیان در آبراه‌های بین المللی را به رخ دشمن کشید و قدرت پوشالی آنان را بیش از پیش نمایان کرد هر چند که در این راه از دست وپازدن‌های بی حاصل آمریکا برای توقف ماموریت نفتکش‌های ایرانی نباید غافل شد که می‌توان از نطق اخیر «الیوت آبرامز» نماینده ویژه واشنگتن در امور ونزوئلا به اهمیت این موضوع اشاره کرد.

آمریکا به کشورها، بنادر، شرکت‌های حمل و نقل و بیمه گذاران خارجی هشدار داد در صورت ارائه خدمات به نفتکش‌های ایرانی حامل مواد نفتی به ونزوئلا با تحریم‌ رو به‌رو خواهند شد. این اقدامات منفعلانه آمریکا در حالی انجام شد که ۵ نفتکش ایرانی با طی مسیر حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتری یکی پس از دیگری وارد بنادر ونزوئلا می شدند و در حال تخلیه و تحویل محموله‌های خود بودند.

آمریکاکه نتوانست با تحرکات نظامی و رسانه‌ای، ایران را از انجام این اقدام منصرف کند اکنون به تهدید کشورهای دیگر برای عدم همکاری با کشورمان روآورده است.

البته نکته مهم این حرکت تجاری در این بود که هیچ یک از تانکرهای نفتی ایران به مقصد ونزوئلا، سامانه GPS خود را خاموش نکردند و این پیام روشنی دارد که ایران میخواهد یک بار برای همیشه تکلیف تحریم‌های یک جانبه آمریکا را مشخص کند.

ایران شروع به یک بازی در قد و قواره ی یک ابرقدرت کرده است.

امروز نفتکش‌های کشورمان بدون اسکورت نظامی و فقط با یک پرچم ایران در برابر چشم نیروهای نظامی آمریکا در حیاط خلوت ایالات متحده پا می‌گذارند و در اوج تحریم‌ها به کشور ونزوئلا بنزین تحویل می‌دهند و این بیانگر یه نکته است که ما آن را مدیون حاج قاسم‌ها هستیم.

شاید ضروری است تا به نکته‌ای از روزنامه «رأی الیوم» اشاره کنیم که نویسنده آن، ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا را مصداق به خاک مالیدن بینی ترامپ به خاک عنوان کرده و گفته بود که تفاوت اساسی ایران و آمریکا این است که تهران فرآورده ‌نفتی به ملت محاصره شده فرستاده اما آمریکا نیروهای مزدور خود را برای سرنگونی رئیس جمهور منتخب فرستاده تا یکی از مزدوران خود را در رأس هرم قدرت ونزوئلا قرار دهد.رئیس جمهور متکبر و زورگوی آمریکا به خوبی پی برده است ایران تهدیدات خود را عملی کرده است و می‌داند زمانی که رئیس جمهور ایران ونیروهای مسلح ایران به آمریکا نسبت به هر گونه مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی، هشدار دادند، پاسخ ویرانگری به هر گونه اقدام آمریکا خواهند داد.

این همبستگی شجاعانه ایران با دوست و هم پیمان ونزوئلایی نشان داد کشورهایی وجود دارند که از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند و برای دفاع از دوستان و هم پیمانان خود و کرامت آنان آماده مقابله نظامی هستند.

ورود نفتکش های ایران به بندرگاه‌های ونزوئلا، بزرگترین شکست برای استکبار است و اگر آمریکا جرأت کند و دست به تحریک ایران بزند، قطعا مقدمه‌ای برای شکست‌های مشابه به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود.

این یک لحظه تاریخی است که بینی ترامپ و دولتش را به خاک مالید و به ملت‌هایی که در محاصره آمریکا قرار دارند، نشان داد کشوری وجود دارد که به تحریم‌ها نه بگوید و با شجاعت و مردانگی در برابر آن ایستادگی کند.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید