خبر فوری

اولین و قدیمی‌ترین باغ انبه میناب خاکستر شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، در پی وقوع این آتش‌سوزی، 6 هزار متر از باغ‌ نورآباد(قدیمی‌ترین باغ انبه میناب) در آتش سوخت و بعد از یک تلاش 7 ساعته در نهایت آتش مهار شد.

روستای شب تار از روستاهای خوش آب‌وهوا در دهستان حکمی میناب است که روز گذشته(21 آبان) باغ نورآباد آن طعمه حریق شد و با گسترده‌شدن آتش در وسعت 6 هزار مترمربع، بیش از 200 اصله درخت انبه آن در آتش سوخت.

نیروهای آتش‌نشانی و مردمی در ساعات اولیه برای مهار آتش اقدام کردند، اما درنهایت موفق نشدند و دامنه آتش‌سوزی مدام گسترده‌تر شد و درنهایت 6 هزار متر باغ را به خاکستر تبدیل کرد.

یکی از باغداران مینابی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اولین قدیمی‌ترین باغ انبه میناب که مادر تمام باغات انبه شهر بود، در آتش سوخت و به خاکستر تبدیل شد.

عباس رسولی عنوان کرد: این باغ با دارا بودن بیش از 500 انبه کهنسال و با عمر بیش از هفت قرن بخشی از تاریخ میناب بود که متأسفانه از بین رفت.

وی خاطرنشان کرد: باغ نورآباد به‌نوعی تاریخ میناب به‌حساب می‌آمد و بیشترین انبه را وارد بازار می‌کرد و با نابودی این باغ قیمت انبه هم افزایش پیدا خواهد کرد.

هر یکی از این درختان کهنسال انبه که در میناب نابود شد، دل باغدار و صاحب آن نیز ریش‌ریش ‌شد، چراکه این درختان را از اجداد خویش به ارث برده و هم‌اکنون پس از سال‌ها نظاره‌گر نابودیشان شدند.

مدیر واحد آتش‌نشانی شهرداری میناب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طی تماس با سامانه 125 و اعلام وقوع آتش‌سوزی در یک باغ در ساعت 11:25 دقیقه صبح روز گذشته، آتش‌نشانان از ایستگاه بدون درنگ خود را به محل حادثه رساندند.

مهران ذاکری عنوان کرد: تیم اطفای حریق پس از رسیدن به محل و ارزیابی اولیه، عملیات اطفا را آغاز کرد و به‌وسیله چندین نیرو حریق را پس از حدود 7 ساعت تلاش بی‌وقفه مهار کردند.

این مقام مسئول اظهار کرد: دلیل قطعی بروز آتش‌سوزی در حال بررسی است که هر لحظه دلیل اصلی بروز این حادثه مشخص شود، به مردم اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: این حادثه تلفات جانی نداشته است و خسارت‌های مالی این آتش‌سوزی هنوز برآورد نشده است.

ذاکری در ادامه نيز با تأکید به وجود بافت شهري پراكنده شهر ميناب و همچنين واقع‌شدن روستاهاي بسياري در هم‌جواری شهر، بیان کرد: به دلیل عدم تجهيز اين روستاها به امكانات آتش‌نشانی وامدادی بخش اعظمي از توان خود را نيز بر اساس وظيفه انساني و اخلاقي در خدمت‌رسانی به روستائيان قرار داده‌ایم كه در برخی مواقع با كمبود امكانات و تجهيزات در هنگام بروز حادثه مواجه شده‌ایم كه در اين راستا نيازمند برنامه‌ریزی و همكاري ساير ارگان‌ها و مديريت شهرستان هستيم.

مدیر واحد آتش‌نشانی میناب با اشاره به اينكه  آمادگي شبانه‌روزی جهت مديريت به‌موقع و حضور در كمترين زمان در محل حادثه از مهم‌ترین اولویت‌های آتش‌نشانی وامداد رساني است،خاطرنشان کرد: اين امر نيز مستلزم وجود امكانات و ملزومات استاندارد در اختيار آتش‌نشانان است كه وظيفه حفظ جان و مال مردم را بر عهده‌ دارند كه در صورت وجود كمبود باعث ايجاد بحران در حادثه به وجود آمده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، شهرستان میناب که در حال حاضر دارای یک پایگاه شهری آتش‌نشانی و خودروهایی با عمر بیش از چند سال است، نیازمند تجهیز و راه‌اندازی پایگاه دوم آتش‌نشانی است تا بتواند در مأموریت‌ها خدمات آتش‌نشانی را به‌درستی ارائه نماید و از وارد شدن خسارات سنگین به مردم جلوگیری شود.

گزارش از: عین الله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

انتهاي پیام

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید