خبر فوری

«ترامپ» نمی تواند برجام را لغو کند؛ تیتر نخست ایران

این روزنامه با بررسی عنوان طغیان علیه پرزیدنت، آورد: به نظر می‌رسد، «نخستین»‌های انتخابات 2016 امریکا پایانی ندارد زیرا برای نخستین بار در تاریخ این کشور، هزاران امریکایی در ایالت‌ها و شهرهای مختلف امریکا از جمله اوکلند، واشنگتن دی سی، لس آنجلس، مینیاپلیس، بالتیمور، فیلادلفیا، ونکوور، دالاس، نیویورک، پورتلند و سالت لیک سیتی در واکنش به نتیجه انتخابات سه روز متوالی به خیابان‌ها آمده و تظاهرات ضد ترامپ برگزار کردند. هیلاری کلینتون، ساعتی پس از شکست از مردم خواست به ریاست جمهوری ترامپ گردن نهند و باراک اوباما نیز به حامیان هیلاری تأکید کرد پیش از آنکه دموکرات باشند یک امریکایی هستند و خواستار اتحاد در جامعه شد اما پیروزی تاجر نیویورکی الاصل در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نه تنها نیویورک و مقابل «برج ترامپ» را به صحنه تجمع مردم ناراضی از نتیجه انتخابات و رویارویی مردم و پلیس تبدیل کرده بلکه در دیگر شهرها و ایالت‌های این کشور نیز ناآرامی حاکم شده است.

روزنامه ایران با انتخاب عنوان رشد پایدار با پنهانکاری محقق نمی‌شود، نوشت: ضیافت رسانه‌ای یک هفته‌ای مصلای تهران عصر روز جمعه 21 آبان ماه به کار خود پایان داد. در این 7 روزی که گذشت، 900 رسانه سراسری و استانی در قالب 630 غرفه دیوار به دیوار هم، همسایه یکدیگر شدند تا مخاطبان و اهالی رسانه و مسئولان، بی‌واسطه و رو در رو مسائل، مشکلات، علایق و اولویت‌های خود را با یکدیگر مطرح کنند. به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در آیین اختتامیه این دوره از نمایشگاه مطبوعات که با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و جمعی از مدیر مسئولان خبرگزاری‌ها، مطبوعات و اصحاب رسانه برگزار شد، محمد نهاوندیان در سخنانی گفت: اعتلای مطبوعات، اعتلای جامعه است؛ مطبوعات وظیفه روشنگری دارند. مطبوعات هم چشم جامعه و هم آیینه جامعه‌اند. وی افزود: شعار امسال نمایشگاه، انتخاب هوشمندانه‌ای بود و در پنهان کاری نمی‌توان رشد کرد. اگر در اقتصاد رشد می‌خواهیم باید اطلاعات مالی شفاف در اختیار مردم قرار گیرد، اگر مشارکت سیاسی نیاز داریم باید شفاف بود. عمق شفافیت لازم است و نمی‌شود به بخشی از حقیقت پرداخت. رئیس دفتر رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر من در رسانه به جای مخاطب انتخاب کردم و به جای او در مسند داوری بنشینم به قوه تحلیل جامعه کمک نکردم.

رمزگشایی از گاو صندوق اسرار آمیز فرهنگیان، دیگر عنوان این روزنامه به شمار می رود، در تشریح این مطلب می خوانیم: مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ 7 خرداد ماه سال 74 و در پی اجرای تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای بهبود وضعیت رفاهی فرهنگیان پس از بازنشستگی تشکیل شد.در فلسفه وجودی آن صراحتاً قید شده است صندوق ذخیره فرهنگیان برای دستیابی به حداکثر سود تلاش می‌کند با به‌کارگیری دیدگاه‌های نوین اقتصادی در کلیه امور و رعایت اصل هسته کوچک و شبکه بزرگ، مناسب‌ترین خدمات و منافع اقتصادی را برای فرهنگیان تأمین کند. اما طی دو ماه گذشته اخباری پیرامون این صندوق و مسائل مالی و تخلفات احتمالی آن منتشر شده و مدیر عامل صندوق نیز در بازداشت به سر می‌برد. «ایران» در میزگردی با حضور مرتضی حاجی؛ عضو هیأت امنا و وزیر اسبق آموزش و پرورش و محمد تقی‌زاده معاون مالی اداری این صندوق کوشیده است در حد مقدور جوانب این موضوع را واکاوی کند.

روزنامه ایران با درج عنوان اسناد تازه از تخلفات گسترده در پرونده دکل نفتی گمشده، آورد: ماجرای پر حاشیه دکل‌های نفتی دوران احمدی‌نژاد از سال 92 تاکنون مباحث گسترده‌ای را در رسانه‌ها دامن زده است که تنها یکی از موارد مربوط به این دکل‌ها، ماجرای دکل نفتی «فورچونا» است که به دکل نفتی گمشده موسوم شده است. درحالی که نام چند متهم در این پرونده از ابتدا تاکنون مطرح شده است، سه نفر در این زمینه تاکنون بازداشت شده‌اند و البته برخی خبرها حاکی ازاین بود که یکی از این سه نفر اخیراً آزاد شده‌اند. برخی رسانه‌ها حتی از پسر یکی از وزیران دولت اصلاحات در این پرونده نام بردند که در کسوت واسطه و دلال در فرآیند این معامله نقش ایفا کرده است. موضوعی که البته توسط وزیر نفت و همچنین سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس تکذیب شد. با این حال معماهای لاینحل این پرونده هنوز رمزگشایی نشده است. در این خصوص بهرام پارسایی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با اشاره به بررسی پرونده دکل نفتی گمشده در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، گفت:دو پرونده دکل گمشده نفتی در کمیسیون باز شده است که در مورد پرونده دکل فورچونا هیچ دکلی خریداری نشد تنها موضوع محدود به زد و بند پشت پرده و پرداخت 87میلیون دلار بدون هیچ ضمانت و سندی به یک شرکت واسطه بوده است.

«27 آبان فصل سوم کتابگردی»، «وزیر صنعت: خودروسازان خارجی می‌آیند انتخاب‌«ترامپ» بی‌تأثیر است»، «رئیس بانک‌ مرکزی: یکسان‌سازی نرخ ارز اکنون در حال انجام است» و «کارشناسان حقوقی و فعالان سیاسی: تأکید روحانی بر آزادی مطبوعات، اجرای قانون اساسی است» از دیگر عنوان های صفحه نخست این روزنامه است.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی
پژوهشم**9117**2002

درباره

دیدگاهتان را بنویسید