خبر فوری

مردم سهام عدالت خود را به دلالان نفروشند/ ارزش این سهام بیشتر خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، محمد علی امانی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان صبح امروز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای به بیان و تشریح موضوع آزادسازی سهام عدالت پرداخت که برگزیده‌ای از این اظهارات در ادامه می‌آید.

سهام عدالت چیست و چه کسانی مشمول سهام عدالت در کشور شدند؟

سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ و با هدف افزایش عدالت اجتماعی و کاهش تصدی‌گری دولت و در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بر پایه منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان اقشار مختلف جامعه به میزان هر فرد حدود ۵۰۰ هزار تومان توزیع شد. ۵ گروهی که مشمول دریافت سهام عدالت شدند شامل خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به تعداد ۵ میلیون و ۹۷۵ هزار نفر، روستائیان و عشایر به تعداد ۱۵ میلیون و ۱۴۷ هزار نفر، کارکنان دستگاه‌های دولتی و خانواده آنان به تعداد ۱۳ میلیون و ۳۷۱ هزار نفر، کارگران فصلی و خانواده‌شان به تعداد ۶ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر و سایر اقشار جامعه به تعداد ۸ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مشمول دریافت سهام عدالت شدند.

البته خانواده بهزیستی و کمیته امداد از یک میلیون تومان سهام عدالت برخوردار شدند و بقیه افرادی که در بالا ذکر شد، حدود ۵۰۰ هزار تومان سهام عدالت دریافت کردند.

در مجموع چند میلیون نفر در کشور و در استان هرمزگان مشمول دریافت سهام عدالت شدند؟

حدود ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار نفر در کل کشور از جمله حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در استان هرمزگان مشمول دریافت سهام عدالت شده‌اند که اکنون با شماره ملی خود می‌توانند به سایت samanese.ir  مراجعه و اطلاعات مربوط به سهام خود را مشاهده و نحوه مدیریت آن را نیز مشخص کنند.

چرا از سال ۸۵ تا ۹۵ هیچ سودی به این سهام عدالتی که در اختیار مردم بود، پرداخت نشد و واریز سود از سال ۹۶ آغاز شد؟

چون دولت در فرآیند واگذاری سهام عدالت به مردم، هیچ مبلغی را از مردم دریافت نکرده بود و این سهام‌ها که متعلق به بهترین شرکت‌های بزرگ کشور است، دارای ارزش اولیه بود، دولت در طول این ده سال و از محل سود این سهام، مبلغ ارزش اولیه این سهام را مستهلک کرد و حالا از سال ۹۶ سود آن را در دو مرحله به حساب صاحبان سهام عدالت واریز کرده است.

آیا می‌توان سهام عدالت را خرید و فروش کرد؟

خیر؛ خرید و فروش سهام عدالت در شرایط کنونی وجود ندارد و توصیه ما به مردم نیز آن است که هرگز سهام عدالت خود را نفروشند چرا که ارزش این سهام اکنون به بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است و فروش آن منطقی نیست و می‌تواند در آینده عواید هرچه بهتر و بیشتری برای صاحبان آن داشته باشد.

سهام عدالت شامل همه افراد جامعه می‌شود یا به سرپرستان خانوار تعلق گرفته است؟

سهام عدالت شامل همه افراد شده است و ربطی به سرپرستان خانوار ندارد. در اصل همه افراد یک خانواده سهام عدالت دریافت کرده‌اند و سود آن نیز تاکنون طی دو مرحله به حساب هر فرد واریز شده است و سرپرستان خانوار نیز به اندازه هر کدام از افراد یک خانواده دارای سهام دارند.

شرکت‌هایی که سهام آنها به در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده است چه شرکت‌هایی هستند؟

۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده‌اند که شرکت‌های معظم و صاحب ارزشی هستند و سهام آنها نیز در طول سال‌های اخیر به بیش از ۱۰ برابر ارزش اولیه آن رسیده است. لذا مردم مطمئن باشند که این سهام از ارزش بالایی برخوردار است و عواید آن در سال‌های آینده نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد و از فروش این سهام خودداری کنند.

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟

منظور از آزادسازی سهام عدالت آن است که مالک سهام بتواند حق خرید و فروش و نقل و انتقال و… آن را شخصا بر عهده بگیرد. مردم می‌توانند با مراجعه به سایت samanese.ir و وارد کردن مشخصات فردی و کد ملی خود، صفحه مدیریت سهام خود را دیده و در آن جا یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کنند. در روش مستقیم، مدیریت سهام خود را بر عهده خواهند گرفت و می‌توانند خودشان سهام عدالت‌شان را مدیریت کنند. در روش غیرمستقیم که بصورت پیش‌فرض برای همه فعال است، مدیریت سهام عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌سپارند که زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی فعالیت دارند.

توصیه آن است که آن دسته از افرادی که آشنایی با حوزه عملکرد بورس و خرید و فروش سهام را ندارند، روش غیرمستقیم را انتخاب کنند. توصیه جدی‌تر آن است که مردم به هیچ وجه سهام عدالت خود را پیش فروش نکنند و عجله نکرده و فریب دلالان و سودجویان را نخورند چون این سهام در آینده ارزش هرچه بیشتری پیدا می‌کند.

تکلیف سهام عدالت متوفیان چه خواهد شد؟

اکنون لازم نیست که هیچ اقدامی از سوی وراث صورت گیرد اما در مرحله بعدی که اطلاع‌رسانی آن انجام خواهد شد، وراث می‌توانند با برگه انحصار وراثت و تقسیم‌نامه سهام عدالت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و سهان عدالت متوفی را در میان وراث بر اساس قانون تقسیم کنند.

سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم در حال حاضر عرضه شده است که پیشنهاد خوبی برای خرید سهام آن است

آن دسته افرادی که به دنبال مشارکت در حوزه سهام هستند، پیشنهاد بسیار خوبی این روزها از سوی دولت در قالب فروش سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم شامل سهام سه بانک صادرات، تجارت، ملت و بیمه‌های البرز و امین مطرح است که می‌توانند به میزان دو میلیون تومان به ازای هرنفر از شعب بانکی و یا درگاه‌های اینترنتی این بانک‌ها خریداری کنند. این سهام به میزان دو میلیون تومان به هر فرد واگذار می‌شود و ۷۰۰ هزار تومان نیز ارزش مازاد دارد که در ازای پرداخت ۲ میلیون تومان معادل دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سهام به افراد واگذار می‌شود که بسیار فرصت خوبی است و آن دسته افرادی که علاقه به حضور در بازار سهام دارند، می‌توانند از این صندوق‌ها، سهام بخرند. دولت بزودی در مراحل آتی سهام صندوق‌های دیگری نظیر صندوق‌های پالایشی و پتروشیمی را نیز واگذار خواهد کرد که آنها نیز به ازای هر نفر دو میلیون تومان می‌توان خریداری انجام داد.

اکنون پذیره نویسی سهام صندوق سرمایه‌گذاری یکم در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت در حال انجام است و مردم می‌توانند اقدام به خرید به ازای هر نفر دو میلیون تومان کنند.

گفت‌وگو: مهدی خسروی – سردبیر فارس هرمزگان

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری فارس

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید