خبر فوری

خلیل قاسمی : ۲۴۰ برنامه صنعتی در هرمزگان برای تحقق شعار “جهش تولید” اجرا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، خلیل قاسمی در تشریح برنامه‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در راستای تحقق شعار سال اظهار داشت: نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید موجب ابلاغ برنامه‌هایی از وزارت خانه شد که در سطح استان ۲۴۰ برنامه در حوزه صنعت معدن و تجارت به تفکیک برنامه ریزی برای اجرا ابلاغ شده است.

وی افزود: از همان روزهای ابتدایی سال ۹۹ اجرای برنامه‌های ابلاغی در دستور کار قرار گرفت که با توجه به شرایطی که در محدودیت‌های کرونایی استان و کشور داشتیم اما با تدابیری که در سطح استان هرمزگان انجام شد در یک ماهه فروردین ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۳ درصد رشد تولید داشتیم که آن هم ناشی از برنامه محوری بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان بیان کرد: ما اعتقادمان بر این است که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری سال تحت عنوان جهش تولید برای شرایط عادی صورت نگرفته و این مهم را باید در شرایط کرونایی هم دنبال کرد.

اهم برنامه‌های سازمان صمت هرمزگان برای تحقق شعار سال

وی ادامه داد: عمده برنامه‌هایی که امسال در سازمان صمت اجرا می‌شود در حوزه تحقیق و توسعه در واحدهای بزرگ صنعتی است که بر مبنای دانش بنیان بودن است.

قاسمی ابراز داشت: فعال سازی واحدهای راکد و تعیین تکلیف آنها و فعال سازی و افزایش ظرفیت واحدهای موجود نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم شاهد جهش تولید در استان هرمزگان باشیم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به جهش تولید و تحقق برنامه‌ها در سال ۹۹ نیاز به تامین مالی داریم که یکی از طرح‌های ما تعیین مالی این بنگاه‌ها است که به روش‌های مختلف از مسیر بانک، بورس و سایر روش‌های که امروزه در کشور مرسوم است انجام خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان تاکید کرد: اعطای وام‌های تکلیفی در قالب طرح روستایی و تبصره‌های قوانین بودجه به خصوص تبصره ۱۸ یکی دیگر از برنامه‌های امسال است که بر مبنای سرمایه گذاری در حوزه تأسیسی است که ما اینها را به تمام شهرستان‌ها واگذار کرده‌ایم.

قاسمی خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه فروشگاه‌های اینترنتی با توجه به کمکی که به تولید می‌کند هم در شرایط خاص در توسعه تجارت داخلی ما مؤثر است و صادرات محصولات صنعتی و معدنی استان به خصوص با کشور های همسایه یکی از برنامه‌های خاص امسال است که تامین نیاز خدمات فنی و مهندسی واحدهای صنعتی بزرگ استان که باز این طرح می‌تواند هم حوزه اشتغال ما را پوشش بدهد هم تکمیل زنجیره را در استان انجام دهد.

وی عنوان کرد: استفاده از صندوق ضمانت با توجه به شرایط تحریمی کشور یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در واقع با راه اندازی آن صادر کنندگان و تولید کنندگان ما می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان اظهار داشت: فعال کردن شرکت مدیریتی صادرات برای تجمیع واحدهای کوچک و اثر گذاری آنها در بازارهای بین المللی به عنوان یک برند یکی دیگر از اهداف در سال جاری است.

وی افزود: یکی از ظرفیت‌هایی که در دو سال گذشته در استان هرمزگان به آن پرداخته شده تولید فرش در استان است که در مناطق محروم این طرح در حال انجام است و امسال آن را به شکل مشخص برای صادرات و تغییر سبک استانی در دستور کار قرار داده‌ایم و استقلال این مجموعه با توجه به وابستگی که به استان‌های دیگر بود از عمده برنامه‌های ما در ذیل ۲۴۰ برنامه‌ای است که برای جهش تولید در حال انجام است.

اشتغالزایی برای ۱۰ هزار نفر در حوزه صنعت و معدن در سال ۹۸

قاسمی بیان کرد: خوشبختانه در سال ۹۸ توفیقاتی داشتیم به خصوص در راس آن بحث اشتغال که هدف و برنامه استان هرمزگان در تکلیف واحدها و بخش‌ها بوده که در حوزه صنعت و معدن ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر تکلیف اشتغال جدید شدند و توانستیم ۱۰ هزار و ۷۰۵ نفر را با کد بیمه جدید در حوزه صنعت معدن و تجارت شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: در حوزه صدور مجوزهای جدید صنعتی هم در استان از بین ۲۰ تا ۱۰۰ در صد یعنی بالای ۹۰ درصد مجوز جدید صادر شد که در حال بهره برداری هستند و هزار و ۵۵ مورد جواز تاسیس صنعتی نیز صادر شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان تاکید کرد: در استان قریب به ۹۰۰ واحد صنعتی فعال داریم که خوشبختانه در آن بخش هم قریب به ۳۰ هزار نفر اشتغال وجود دارد و در حوزه پروانه‌های معدنی بیش از ۴۰۰ معدن در استان فعال هستند و امیدواریم در تکمیل زنجیره فولاد که از ۵۵ میلیون تن فولاد کشور که ۱۰ میلیون تن برای استان هرمزگان هدف گذاری شده بتوانیم اهداف را محقق کنیم.

قاسمی اظهار داشت: ما در یک زنجیره که عمده آنها در حوزه واحدهای معدنی آهن هستند می‌توانیم از کنسانتره تا محصول نهایی زنجیره را تکمیل کنیم.

وی اضافه کرد: دانش تولید آهن هماتیت در استان بومی سازی شده است و ما همین الان پروژه‌های خوبی را در شمال استان داریم که با تلاش بخش خصوصی تا پایان سال به بهره برداری می‌رسانیم و در حوزه سرمایه گذاری شامل ۲۱ درصد رشد به لحاظ میزان سرمایه گذاری و ۸ درصد رشد به لحاظ اشتغال داشتیم.

هدف‌گذاری برای فعال کردن ۵۴ واحد معدنی و ۱۵۰ واحد صنعتی در هرمزگان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان اظهار داشت: تاکنون توانسته‌ایم ۳۷ واحد صنعتی جدید را به چرخه تولید برگردانیم که خوشبختانه در ابتدای امسال در این شرایط کرونایی توانستیم واحد تولید الکل استان که حدود ۵ سال راکد مانده بود را به چرخه تولید برگردانیم.

وی افزود: ۲۹ واحد معدنی را توانستیم در سال گذشته فعال کنیم امسال این هدف گذاری را به ۵۴ واحد افزایش دادیم یعنی ۲ برابر در نظر گرفتیم در حوزه صنعت هم از ۳۷ مورد را سال گذشته فعال کردیم و برای سال جاری ۱۵۰ واحد را در در نظر گرفتیم که مجموعا سال گذشته ۶۳ واحد بوده ولی امسال به ۲۰۴ واحد خواهد رسید، امیدواریم در حوزه تولیدشان ارکان مختلفی مثل بانک‌ها، مالیات، حوزه انرژی به خصوص در حوزه تولید بتوانند به ما کمک کنند.

قاسمی بیان کرد: در حوزه اکتشاف کار بزرگی در استان در حال انجام است و ما استان را در پهنه‌های مختلف شمال، شرق و جنوب شرقی تعریف کردیم و همه این کارها، کار مطالعاتی و بنیادینی هستند که تا قبل از این در استان انجام نشده بود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال جاری کار اکتشافی بر روی بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع از این پهنه‌ها را انجام دهیم.

بهره‌برداری اصولی معادن کرومیت کوهشاه احمدی در دست اقدام است

قاسمی تاکید کرد: در حوزه معدن دو بحث بسیار حائز اهمیت است؛ یکی بحث معادن شن و ماسه که یکی از ظرفیت‌های خوب استان است و سایر معادن استان در حوزه آهن، یک بحث هم امسال در استان در حوزه کرومیت دنبال می‌کنیم و یکی از پتانسیل های استان معادن کرومیت منطقه کوهشاه احمدی است که ما تا ابتدای سال ۹۸ در آنجا واحد فراوری نداشتیم و دو واحد را در سال گذشته به بهره برداری رساندیم و امیدواریم در کنار سایر معادن در استان بتوانیم آنها واحدهای فراوری را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان بشاگرد تکمیل زنجیره گچ یکی از اهداف استان است تا از خام فروشی جلوگیری شود.

منبع: خبرآنلاین

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید