خبر فوری

اهدای زندگی کودکان هرمزگانی به شش نفر با اهدای عضو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، رییس واحد اهدای عضو هرمزگان جمعه شب با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از این دو بیمار پسربچه ۱۰ ساله ای بود که به دلیل ریزش آوار و ضربه وارده، دچار مرگ مغزی شده بود.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: بیمار دیگر نیز یک دختربچه چهار ساله بود که به دلیل مسمومیت دچار کاهش سطح هوشیاری و متعاقب آن دچار مرگ مغزی شده بود.

وی افزود: بعد از تایید مرگ مغزی توسط تیم تایید کننده، متشکل از متخصص مغز و اعصاب، متخصص پزشکی قانونی، متخصص بیهوشی و پزشک معالج و رضایت خانواده ها مبنی بر اهدا عضو، کلیه ها و کبد این دو فرشته کوچک جهت پیوند، با تیم اهدا به بیمارستان ابن سینا شیراز منتقل شد.

دکتر حسین پور با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ بیمار دیالیزی در هرمزگان وجود دارد که نیازمند پیوند عضو هستند، گفت: براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین ۴۵ نفر در استان به دلیل مرگ مغزی جان خود را ازدست می دهند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمارهای اعلام شده از سوی انجمن اهدای عضو ایرانیان هم اکنون ۲۷ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور وجود دارد که متاسفانه هر دو ساعت یک نفر از آنها به دلیل نبود ارگان های حیاتی از قبیل قلب، کلیه و کبد جان خود را از دست می دهند.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

هر انسانِ مرگ مغزی، امکان اهداء هشت عضو و ۵۳ نسوج را دارد.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

منبع: خبرآنلاین – ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید