خبر فوری

حذف هرمزگان از مقصد گردشگری نوروزی

با وجود هشدارهای متعدد مسوولان و گروه‌های مردمی عده ای موضوع را جدی نگرفته و درحال حاضر این استان (هرمزگان) با شمار زیادی از بیماران کرونایی مواجه است که از استان‌های مختلف به خاطر کار و  دیدار با خانواده و دوستان وارد شدند و ضمن گرفتار شدن خود وخانواده به دیگر افراد هم سرایت کرده است.

این بیماری اکنون هر روز دامنه آن درهرمزگان گسترده تر و تعداد افراد بیشتری را دربرمی گیرد و در ایام نوروز با وجود همه محدودیت‌ها وموانع عده ای به بهانه‌های مختلف به این دیار شرجی وگرما سفر می‌کنند که سفر آنان به تبع بر افزایش شمار بیماران اثر می‌گذارد.

درحال حاضر هیچ اقامتگاهی در هرمزگان از مسافران استقبال نمی کند و مراکز تفریحی تعطیل شده است، لذا توصیه و تاکید مردم ومسوولان به «نه سفر به هرمزگان» است که می طلبد مسافران به این امررعایت کنند که با مشکل مواجه نشوند.

تمام ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی اعم از دانشگاه علوم پزشکی، نیروهای مسلح  و بخش خصوصی برای بستری و درمان بیماران استان هرمزگان درنظرگرفته شده و استان توانی برای پذیرش بیماران اضافی را ندارد لذا مسافران این موضوع را هم مدنظر داشته باشند و خطر کنند.

اقامتگاه‌های هرمزگان به گردشگران نوروزی اجاره داده نمی‌شود

معاون گردشگری و سرمایه گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در این راستا گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و استان و در راستای قطع زنجیره انتشار آن، هیچ خانه‌ و اقامتگاهی به مسافران وگردشگران نوروزی اجاره داده نمی‌شود.

فائقه اتابک درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:‌ در شرایط کنونی اجاره دادن خانه به مسافران ممنوع بوده و دارندگان مجوز از این اداره‌کل، مجاز به این کار نیستند.

وی ادامه داد: خانه‌های مبله، مهمانسراهای اداره‌های دولتی و غیره مکلف به رعایت این ممنوعیت بوده و درصورت تماس و اطلاع با شماره ۳۳۶۷۰۰۳۰ با متخلفان برابر قانون رفتار خواهدشد.

بقاع متبرکه هرمزگان تعطیل است

باشیوع کروناپس از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان، اکنون با تصمیم ستاد استانی مقابله با این بیماری بقاع متبرکه استان هم تا زمان نامشخصی تعطیل شد.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: این اقدام در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در بین شهروندان اتخاذ شده است.

حجت الاسلام حسین مهدیان از مردم خواست با رعایت نکات بهداشتی و عمل به توصیه‌هایی که در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا می‌شود زمینه بازگشت هرچه سریعتر شرایط به حالت اولیه خود را فراهم سازند.

هیچ خدماتی به زائران و گردشگران بقاع متبرکه میناب ارائه نمی شود

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میناب نیز گفت: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هیج خدماتی به زائران و گردشگران بقاع متبرکه این شهرستان ارائه نمی‌شود.

مصطفی محب زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به توصیه های موکد بهداشتی برضرورت پیشگیری از خطر ابتلا به ویروس کرونا کووید ۱۹ و برای صیانت از سلامت آحاد جامعه، پذیرش و تردد در امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان میناب ممنوع می باشد.

وی بیان داشت: در شرایط فعلی و تا زمان کنترل ویروس  کرونا، تصمیم گرفته شد بقاع متبرکه به صورت موقت از پذیرش زائر جلوگیری کند و رفت و آمد در این اماکن معنوی ممنوع است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میناب با بیان این که بقاع متبرکه شهرستان روزانه ضدعفونی می شوند، بیان کرد: به هیات امنا و مدیران اجرایی امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان اعلام شد روزانه درب های ورودی و خروجی، اماکن متبرکه، دستگیره های ضریح مطهر ، جا مهری، سرویس های بهداشتی، زائرسرا و تمام سطوحی که در معرض تماس عمومی قراردارند، ضد عفونی و استریل کنندکه در دستور کار آنها قرار گرفته است.

محب زاده افزود: اداره اوقاف میناب پس از بازگشایی بقاع متبرکه علاوه بر ضدعفونی، برنامه و تمهیداتی برای محدود کردن فاصله زائران و دلدادگان امامزادگان از ضریح در نظرداردو هرگونه تغییر در تصمیم، تمهیدات و برنامه ها از طریق رسانه های رسمی اعلام می شود.

وی اظهار داشت: در شهرستان میناب پنج بقاع متبرکه شاخص ازجمله امامزاده شامرعش ، شهمرادی ، حاج خادمی ، احمد آباد و باغگلان وجود دارد.

هرمزگان هیچ گونه خدماتی به گردشگران نوروزی نمی‌دهد

استاندار هرمزگان نیز از ۲۰ اسفندماه تاکنون بارها گفته است، در جهت جلوگیری از گسترش بیماری کرونا هیچ‌گونه خدماتی به گردشگران در تمامی شهرستان‌های این استان داده نمی‌شود و مراقبت شدیدی در همه مبادی ورودی و خروجی استان درحال انجام است.

فریدون همتی ادامه داد: برای مقابله با ویروس کرونا هیچ گردشگری در روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات نوروزی در هرمزگان پذیرفته نمی‌شود و مبادی ورودی و خروجی استان نیز برای پیشگیری از بیماری کرونا به شدت تحت کنترل است.

همتی ادامه داد: تمامی هتل‌ها و اماکن اقامتی هرمزگان نیز به صورت داوطلبانه تعطیل شده و به گردشگران خدمات نمی‌دهند و همچنین نصب چادر در تمامی بوستان‌ها و به ویژه در سواحل استان ممنوع است.

وی تاکید کرد: نوروز ۹۹ خدمات گردشگری دریایی در راستای سفر به جزایر نیز ارائه نخواهد شد و گردشگران نمی‌توانند به جزایر هرمزگان سفر کنند.

استاندار هرمزگان ابرازداشت: بازارها نیز به صورت داوطلبانه به حالت نیمه فعال درآمده و انتظار ما از همه مردم عزیز اینست که برای حفظ سلامتی خود و دیگران در این ایام مسافرت نداشته باشند و در خانه بمانند.

همتی تصریح کرد: این اقدام مهم در راستای سیاست های دولت برای حفظ سلامتی مردم در استان هرمزگان باید مورد توجه فرمانداران باشد و از نصب چادر در تمامی پارک‌ها و بوستان‌ها در سراسر استان بویژه بوستان های ساحلی  که ممنوع است، جلوگیری شود.

وی، خودداری از رفت و آمدهای غیرضروری و رعایت نکات بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری کرونا مورد تاکید قرار داده و گفت: فرمانداران با جدیت در راستای آموزش عمومی مردم و فرهنگ سازی پیشگیری از بیماری کرونا در همه شهرستان‌های استان گام بردارند.

غربالگری بیش از ۳۰۰ هزار نفر در مبادی ورودی هرمزگان

استاندار هرمزگان همچنین از غربالگری بیش از ۳۰۰ هزار نفر در مبادی ورودی استان از ابتدای آغاز این طرح تاکنون خبرداد و گفت: از این شمار ۱۸۰ نفر مشکوک به بیماری کرونا بودند.

همتی اظهارداشت: بیشتر افراد مشکوک به بیماری کرونا به شهرهای خود بازگشته اند یا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هرمزگان معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی اماکن عمومی درهرمزگان بویژه درشهرها به طور شبانه‌روزی ادامه دارد، بیان داشت: حدود ۵۳۶ مکان عمومی در سطح استان شبانه روز به مدت ۲ تا۳ بار برای مقابله با ویروس کرونا ضدعفونی می‌شوند.

استاندارهرمزگان همچنین بر لزوم رعایت اصول و نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری کرونا تاکیدکرد و گفت: باتوجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و در پیش بودن تعطیلات نوروزی از مردم خواستاریم به طور جدی به توصیه ماندن در خانه و خودداری از رفت وآمدهای غیرضروری توجه کنند.

وی تصریح کرد: اقدام‌های فرهنگی از تاثیرگذاری بسیار زیادی در راستای پیشگیری از بیماری کرونا برخوردار است و باید هرچه بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی و ترویج آموزش عمومی صورت گیرد.

مردم برای ریشه کنی بیماری کرونا درخانه بمانند

نماینده ولی فقیه درهرمزگان نیز از مردم خواست: توصیه‌های پزشکی و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا را جدی بگیرند و برای ریشه کنی این بیمای درخانه بمانند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده افزود: مردم با ماندن درخانه نگذارند زنجیزه ابتلای به این بیماری شدت گیرد و افراد زیادی را درگیر خود کند.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین راه غلبه بر بیماری کرونا است، یادآورشد: در اسلام بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی زیاد تاکید شده و همه مسلمانان باید بر این اصول پایبند باشند.

امام جمعه بندرعباس اظهارداشت: باید از همه ظرفیت‌های موجود در استان برای مقابله با این بیماری ویروسی که سلامت اجتماع را به خطر انداخته است، استفاده شود.

عبادی زاده با قدردانی از پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبازره با بیماری کرونا هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب این قشر که در راه سلامت مردم جان خود را فدا کردند را در ردیف شهدا می داند که به یاری مردم شتافته و راه مقابله با این بیماری را در خدمت و ایثار خویش معنی کرده‌اند.

وی همچنین با قدردانی از تلاش شبانه روزی  ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان از آنان خواست: هرچه شدیدتر ورودی‌های استان را کنترل کرده تا دامنه گسترش این بیماری کاهش یابد.

وی در پایان از گروه های فعال مردمی در ضدعفونی و پاکسازی شهرها و محلات قدردانی کرد و گقت: این قشر جهادگر سهم مهمی از همدلی برای غلبه بر این بیماری را بر دوش گرفته‌اند و امیدوارم همه بتوانیم با ایفای مسوولیت‌های فردی و اجتماعی خویش، هرچه سریع‌تر این بیماری را در کشور شکست دهیم.

پلمب ۸۱ باب منزل مبله شبانه غیرمجاز درهرمزگان

فرمانده انتظامی هرمزگان نیز گفت: در راستای پیشگیری از بیماری کرونا، ۸۱ باب سوئیت و منزل مبله شبانه غیرمجاز درشهرهای بندرعباس و قشم پلمب شده است.

سردار غلامرضا جعفری با اعلام این خبر افزود: ۵۱ باب سوئیت و منزل مبله شبانه غیرمجاز در شهرستان بندرعباس و ۳۰ باب در شهرستان قشم شناسایی شد.

وی بیان داشت: باتوجه به گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن در هرمزگان، طرح تشدید مقابله با اجاره منازل مبله غیرمجاز با جدیت در دستور کار پلیس امنیت عمومی استان قرارگرفت.

این مقام انتظامی اظهارداشت  با وجود ابلاغ پذیرش نکردن میهمان به تمامی مراکز اقامتی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اما تعدادی افراد سودجو با تبلیغ وسیع در سطح فضای مجازی و حقیقی اقدام به اجاره خانه های مبله به مسافران کرده اند.

سردار جعفری گفت: شهروندان هرمزگانی هرگونه خبر  واطلاعات مرتبط با فعالیت های غیرمجاز اماکن اقامتی را به ۱۱۰  اطلاع دهند تا در کمترین زمان نسبت به شناسایی جرم و دستگیری مجرمان اقدام شود.

قصد ترساندن نداریم اما همه درگیر می‌شویم

رییس دانشگاه علوم‌ پزشکی هرمزگان تصریح کرد: قصد ترساندن مردم را نداریم، اما در صورت نبودن مراقبت‌های لازم توسط مردم و عمل نکردن به توصیه های پیشگیرانه؛ و سرازیرشدن مسافران وگردشگران به این استان همه درگیر خواهند شد و کار کنترل و درمان بسیار سخت می شود.

دکتر حسین فرشیدی افزود: نباید به امید اینکه فرارسیدن فصل گرما موجب کاهش قدرت ویروس می شود اقدامات مراقبتی را رها کنیم، چرا که روند ادامه و اوج بیماری مشخص نیست و ممکن است از ۲هفته تا یکسال دیگر ادامه داشته باشد.

فرشیدی، همچنین از آماده سازی سه مرکز دیگر برای بستری کردن افراد در صورت  افزایش احتمالی تعداد مبتلایان خبر داد و با قدردانی از مشارکت سپاه در راه اندازی بیمارستان صحرایی، گفت: تعدادی از صنایع استان نیز برای تهیه لوازم پزشکی از جمله تجهیزات کمک تنفسی قول مساعد داده اند که امیدواریم در سایه مشارکت جمعی و همراهی مردم بتوانیم بر این بحران غلبه کنیم.

نگران رفت و آمد بیماران شناسایی نشده هستیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همچنین می‌گوید: ۸۰ درصد افراد مبتلا به کرونا هیچ علائمی ندارند و یا علائم بالینی آنها خفیف است، هم اکنون ممکن است بیماران زیادی بدون آن که شناسایی و ثبت شده باشند در جامعه در حال تردد و فعالیت روزانه و عادی باشند که این وضعیت از نگرانی‌های بسیار جدی ماست.

دکتر حسین فرشیدی در ادامه با اشاره به تفکیک جنسیتی بیماران،  مبتلایان استان هرمزگان را (از مجموع ۱۱۲ مورد ثبت شده) ۶۰ درصد مردان و ۴۰ درصد زنان اعلام کرد.

وی بیان داشت: هنوز به اوج (پیک) تعداد مبتلایان کرونا نرسیده ایم و اگر لازم بدانیم با درنظرگرفتن تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، بستن راه‌های ورودی استان را اجرایی می‌کنیم.

دکتر حسین فرشیدی با هشدار نسبت به احتمال اوج گیری و شیوع بالای کرونا تصریح کرد: اگر همکاری مردم نباشد ممکن است در چند مرحله شاهد اوج گیری موارد جدید ابتلا باشیم.

فرشیدی در پایان گفت: در روزهای گذشته حدود ۵۸۰ هزار مسافر ورودی معاینه اولیه و تب سنجی شدند که از این تعداد ۱۸۰ مسافر مشکوک به استان های خود برگشت داده شدند.

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید