خبر فوری
علیرضا پورمسعود

خشونت در هندوستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، علیرضا پورمسعود در کانال تلگرامی خود نوشت:

خبرها و تصاویری که از هندوستان می رسد ترسناک و مشمئز کننده است. پخش کلیپ مردان خشمگینی که با چوب و سنگ بر سر فردی که بر زمین افتاده چیزی شبیه حمله قوم مغول یا متوحشین قرون وسطا را به ذهن متبادر می کند تا سرزمین گاندی و [به قول رسانه ها] بزرگترین دومکراسی جهان را. هندوهای افراطی به خشن ترین شکل ممکن به جان مسلمان ها افتاده اند و خانه و مساجد آنها را به آتش کشیده و خودشان را به قتل می رسانند.‌

حمله به مسلمانان در شرق آسیا سال به سال در حال گسترش است و از چین تا میانمار و هند را دربرگرفته است. اقدامات تروریستی برخی گروههای اسلامگرا مانند داعش و القاعده و طالبان باعث شده است تا رسانه ها از مسلمانان چهره ای متوحش ترسیم کنند و اینگونه دست جهانیان را در اعمال خشونت علیه آنها باز بگذارند. در سالهای اخیر مسلمانان اقلیت در کشورهای مختلف به ویژه شرق آسیا در حال تبدیل شدن به هموساکر(انسانهای بی وطن و فاقد شناسنامه) هستند و خود این مسئله دست نیروهای افراطی و برخی دولت ها را برای آزار و اذیت مضاعف آنها گذاشته است. (کافیست آماری از قربانیان مسلمان و غیر مسلمان حملات تروریستی و خشونت های فرقه ای نژادی در سالهای اخیر ارائه شود تا متوجه شویم بر خلاف تبلیغات رسانه های جهان، بیش از نود درصد قربانیان حملات نژادی و تروریستی خود مسلمانان بوده اند)

موج اخیر خشونت ها در هندوستان پس از اعتراضات اخیر مسلمانان این کشور به قانون جدید مجلس این کشور صورت گرفت. این قانون به مهاجران غیرمسلمانی که پیش از ۲۰۱۵ از افغانستان، پاکستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده اند، زمینه کسب تابعیت را فراهم می‌سازد. قانون جدید شهروندی زمینه کسب تابعیت هند را برای مهاجران هندو، بودایی، جینی، زرتشتی و مسیحی از کشورهای با اکثریت مسلمانان پاکستان، افغانستان و بنگلادش هموار می سازد و در عین حال حقی برای مسلمانان مهاجر قائل نیست.

ریشه اختلافات اساسی هندوها و مسلمانان و در هندوستان به رویدادهای سالها و دهه های قبل باز می گردد. در هندوستان طی دهه های گذشته حزب کنگره همیشه حائز اکثریت آراء و تشکیل دولت می شد (به گونه ای که از این کشور به عنوان نظام تک حزبی مسلط یاد می شد) اما این پیروزی قاطع این حزب در دهه های اخیر دچار تزلزل شده و حالا قدرت و جایگاه سابق را از دست داده است. در این میان یکی از احزابی که به رقیب اصلی حزب کنگره تبدیل شده و هم اکنون قدرت را در هند در اختیار دارد حزب ملی گرای “بهاراتیاجاناتا” [بی، جی، پی] است که در سال ۱۹۸۰ تأسیس شد و طی چندین دهه از قدرت چشمگیری برخوردار گردید.

حزب بی چی پی پس از واقعه تخریب مسجد بابری(مسجد بابُری نام مسجدی در شهر آیودیا در ایالت اوتارپرادش هند است که بر فراز تپه‌ای به‌ نام “رام کوت” به معنی “قلعه رام” وجود داشت. این مسجد که در اوایل سده شانزدهم میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابر بنا شده بود در ۱۹۹۲ م توسط هندوهای افراطی تخریب شد. ایشان معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آن‌ها راما بنا شده بود و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده‌است. مسجد بابری همیشه موضوع درگیریهای خونی میان هندوها و مسلمانان بوده ‌است) که با حمایت این حزب صورت گرفت در میان هندوهای افراطی از محبوبیت بالایی برخوردار است. ناندرا مودی نخست‌وزیر فعلی از رهبران همین حزب است. حزب مودی در انتخابات پارلمانی دو هزار و چهارده با پیروزی بر حزب کنگره نخست‌وزیر هند شد و قدرت را در دست دارد.
بسیاری از مسلمانان هند سیاست های دولت و این حزب را تبعیض آمیز دانسته و بر علیه آن معترضند.

 

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید