خبر فوری

ضیایی: ثبت 9 اثر معنوی هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور

هرمزبان:9 اثر معنوی هرمزگان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: آیین سنتی ازدواج هرمزگان ، پنجشنبه بازار میناب ، بازی دَرا، بازی رَحمانین ، بازی رَمازا ، لباس کندوره و صورت پوش برقعه از جمله این آثار معنوی است.

ضیایی افزود: ساز موسیقی جفتی که متشکل از دو ساز یا نی است و بیشتر در منطقه هرمزگان استفاده می شود و موسیقی عود که از آلات موسیقی که همان بربط فارسی است نیز از دیگر آثاری است که به ثبت ملی رسیده است.

وی گفت: آیین سنتی ازدواج هرمزگان از آیین های بسیار قدیمی است که به سبب داشتن مراسم های سنتی ساخت، بردن لباس عروس به وسیله خانواده داماد به خانه عروس مراسم حنابندان و مراسم سه راه خانی ،دعوت خانواده درجه یک به ضیافت ناهار از قدیمی ترین آیین ازدواج کشور است که تاکنون حفظ شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: پنج شنبه بازار میناب نیزنام یکی از قدیمی ترین بازارهای هرمزگان با قدمت هزار ساله است که در این بازار ، پنجشنبه هر هفته صنایع دستی محلی /میوه محلی و ماهی به فروش میرسد .

ضیایی افزود: قدمت بیشتر آثار معنوی هرمزگان به دوره باستان و دوران اولیه اسکان بشر میرسد.

وی گفت: گویش محلی خلوص و کوروشی از دیگر آثار معنوی هرمزگان است که هفته آینده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت میرسد.

زبان خلوصی زبان تلفیقی به نام هندو آرین است که در زمان تجارت بین ایران و هند از شبه قاره هند وارد ایران شده است و هم اکنون دو روستاهای بستک به این زبان صحبت میکنند .

گویش کوروشی هم که ریشه بلوچی دارد یکی از گویشهای شهرستانهای بندرعباس و میناب است.

هرمزگان هزار و 273 اثر تاریخی ، طبیعی و معنوی دارد که تاکنون 294 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
(لینک)
کد خبر: 394731

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید