خبر فوری

فرمانده محبوب؛ وداع با تو سخت است

 

مردم این استان از رزمندگان دوران دفاع مقدس گرفته تا دختران شهدا و حتی خانواده‌هایی که حتی یکبار هم شهید قاسم سلیمانی را ندیده‌اند اما به عشق سردار دل‌ها عازم دیار کریمان شده‌اند.

برخی با خودروهای شخصی خود و برخی با اتوبوس به صورت کاروانی عازم شده‌ و حال و هوای عجیبی دارند.

یک روز مانده تا رسیدن سردار محبوب دل‌ها به خانه ابدی، یک روز دیگر تا وداع سربازان دیروز حاج قاسم در سنگرهای طلاییه، شلمچه، هور و اروند، باقی است، رزمندگان دیروزی که هم حاج قاسم از آن‌ها خاطره زیادی دارد و هم سربازانش از او.

غواصان و خط شکنان به جامانده از گردان ۴۲۲ حاج قاسم در لشکر ۴۱ ثارالله که امروز در فراق فرمانده خود حال و هوای دیگری دارند، هنوز هم پای عهدشان ایستاده‌اند و برای انتقام از خون سردار دل‌شان لحظه شماری می‌کنند.

تا اسم حاج قاسم را می‌آورم برخی‌ها دل پردردی از فراق علمدار ایران دارند لب به سخن گشودند اما برخی سرداران امروز که روزی خود سربازان حاج قاسم درلشکر ۴۱ ثارالله بودند، از مصاحبه کردن خودداری کردند مثل سردار رضا ترابی، یکی از آن رزمندگانی است که خاطرات زیادی از حاج قاسم دارد اما با بغضی گرفته در گلو گفت نمی‌توانم حرف بزنم باشد برای بعد.

وی تا پیش از شهادت فرمانده سپاه قدس، تا اسم لشکر ۴۱ثارالله می‌آمد با دل و جان قبول می‌کرد و می‌گفت بچه‌های هرمزگان حاج قاسم فرمانده ما را دوست داشتند و او هم علاقه زیادی به بچه‌های هرمزگان داشت و خاطرات زیادی باهم دارند، رابطه حاج قاسم با بچه‌ها فقط رابطه فرمانده و سرباز نبود او پدر و برادر همه ما بود.

این فرمانده سابق سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان که آذرماه امسال در آیین شب خاطره «ماهی‌ها دلتنگ آب نمی‌شوند» ویژه غواصان عملیات کربلای پنج در خاطره‌گویی خود از صلابت و اعتماد حاج قاسم نسبت به رزمندگان هرمزگانی به زیبایی یاد کرد، اما امروز دلتنگ فرمانده خود شده بود و نتوانست حرفی بزند.

سردارعلی دانشمند از رزمندگان دفاع مقدس هرمزگان که وی نیز عصرامروز به همراه خانواده راهی کرمان است، درتماس تلفنی گفت آمادگی زیادی برای صحبت کردن از عظمت و جایگاه والای حاج قاسم ندارد.

وی در عین حال به خاطره قبلی خود از ساده‌زیستی شهید سلیمانی اشاره کرد و بیان داشت: سال‌های ۶۲یا ۶۳ یک شب که حاج قاسم برای ماموریتی به بندرعباس آمده بود، میهمان منزل ما بود و وقتی شب برای خواب تشک وپتو آوردیم حاج قاسم در کمال سادگی گفتند اینها چیه؟ یعنی ما روی پتو و تشک گرم و نرم بخوابیم؟ نه همه این‌ها را جمع کنید، ما فقط روی زمین و تنها با یک بالش می‌خوابیم.

برادر شهید حسن دانشمند افزود: این خاطره از شهید قاسم سلیمانی همیشه برای من و خانواده‌ام درسی ماندگار شد که رزمندگان ما در جبهه‌ها و میدان‌های مبارزه شب و روز را در جاهای سخت سپری می‌کنند تا مردم ما در جای گرم و نرم بخوابند.

کاروان دیگری که حدود یکساعت پیش از مصلی بندرعباس به شهر کرمان راه افتاد که مسافرانش عشق و علاقه زیادی برای حضور در مراسم تشییع دارند.

این کاروان “پدران آسمانی” که همه آن‌ها دختران و خواهران و شهدا هستند، خود را مدیون حاج قاسم می‌دانند و شرکت در مراسم تشییع شهید سلیمانی را برای خود سعادت.

حاج قاسم انسانیت را معنا کرد

خواهر شهید دانش‌آموز حسین الله‌پرست از شهیدان دفاع مقدس هرمزگان که برای رفتن عجله زیادی دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: حاج قاسم در دل همه فرزندان شهدا و خانواده‌های شهدای هرمزگان محبوب بوده و همه او را دوست دارند.

زینب الله‌پرست ادامه داد: این حاج قاسم سلیمانی بود که انسانیت را در این سال‌ها معنا کرد و امروز وظیفه همه ماست که درتشییع‌اش سنگ تمام بگذاریم.

وی بیان داشت: تک‌تک افرادی که از بندرعباس و دیگر شهرهای هرمزگان عازم کرمان هستند برای ادای دین خود به سردار دل‌ها و رهبر انقلاب در مراسم تشییع شرکت می‌کنند.

این معلم آموزش و پرورش افزود: ایمان دارم که حاج قاسم یکی از سربازان امام زمان(عج) است و شرکت در تشییع پیکر پاکش سعادتی است که نصیب من شده و دلم می‌خواهد در این فریضه شرکت کرده و دینم را به حاج قاسم ادا کنم.

پیاده‌روی‌های اربعین مدیون شهید سلیمانی‌ هستم

اقدس شمسایی فرزند شهید همت‌الله شمسایی یکی دیگر از افراد این کاروان، نیز خود را مدیون شهید سردار سلیمانی‌ می‌داند.

وی افزود: همه این سال‌هایی که پیاده‌روی اربعین رفتم همه آن مدیون سردارسلیمانی‌ و سربازانش هستم چون او امنیت این سفرها را برای ما برقرار می‌کرد.

این فرزند شهید ابراز داشت: تشییع شهید سلیمانی من را یاد تشییع پدرشهیدم می‌اندازد و امروز دخترشهید حاج قاسم را به خوبی درک می‌کنم.

انتقام خونش را خواهیم گرفت

بهشته شمسایی دیگر فرزند شهید همت‌الله شمسایی نیز گفت: با شرکت درمراسم تشییع حاج قاسم می‌خواهم به دشمنان بگویم همه ما پیرو خط ولایت و راه شهیدانمان هستیم.

وی ادامه داد: ما فرزندان شهیدانی هستیم که روزی حاج قاسم فرمانده آن‌ها در دوران جنگ تحمیلی بود که صدام برما تحمیل کرد اما امروز از صدام خبری نیست.

این فرزند شهید بیان داشت: ما ادامه دهنده راه سردارمان هستیم و می‌خواهم در کنار مزار شهید حاج قاسم قسم می‎خورم که انتقام خونش را خواهیم گرفت و خود او این مسیر را برای ما باز خواهد کرد که به زودی این انتقام گرفته شود.

سردار تو را وداع می‌کنم، ولی سخت است

کارشناس روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان هم که به همراه خانواده خود عصر امروز راهی کرمان شد، عشق و علاقه خود به سردار سلیمانی را فی‌البداهه بیان کرد.

شهرزاد زارعی بیان کرد:  تو را وداع می‌کنم، ولی سخت است، سردار عشق می‌گویند علمدار کربلا هم که به خیمه‌ها برنگشت طوفان به پا شد و این بار علم در دستان تو بود که دشمن تو را از ما گرفت، و همه با هم زمزمه کردیم ای اهل حرم میرعلمدار نیامد.

وی که چند سال پیش پدرش را از دست داده در سوگ شهادت سردار سلیمانی با چشمان گریه گفت: امروز غمی بزرگ در قلبم و اشکی از سر سوز چشمانم را بی‌تاب کرده است، یک روز مانده تا رسیدنت به خانه ابدی، یک روز تا وداع همیشگی با تو.

زارعی گفت:امروز گام‌هایم به سنگینی نفس‌های آخرت تمام عمق جانم را به درد آورده است و در سردردترین فصل سال به سوی غروبی‌ترین روزهای بی تو بودن می‌آیم تا در تشییع پر از عشق، پراز تمنا و پر از نبودنت، نبودنت که نه به دستان مقدست قسم، به آیه آیه چشمان مهربانت که در این حجم از دلتنگی‌هایمان همیشه ماندگار خواهی بود.

کارشناس روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: می‌آیم تا در کویری‌ترین مرزهای وطنم تو را به آغوش خاکت بسپارم و به آغوش خدایی که تو را حتی بیشتر از ما دوست دارد.

وی اضافه کرد: می‌آیم تا با تو وداع کنم، هم‌چون دختری که یاد آسمانی شدن پدرش برایش تداعی دختری که دوباره پدرش را از دست داده، تو را وداع می‌کنم ولی سخت است.

عاشقش هستم؛ سردار از تمام لذت‌های دنیا گذشت

مهدی متوسل جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس هرمزگان که وی نیز عازم رفتم به کرمان است، ارادات خود به حاج قاسم سلیمانی را این گونه روایت کرد: سلام نمی‌دانم از کجا شروع کنم نمی‌دانم چه بگویم نمی‌دانم چه کلماتی برای انسانی که از ته دل عاشقش هستم به کار ببرم کلمات یاری نمی‌کنند و واژها ساخته نمی شوند.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا؟ نکند چیزی بگویم که حق مطلب ادعا نکرده باشم برای کسی که یک عمر مجاهدت خالصانه بدون هیچ چشم داشتی تمام وجودش از تمامی لذت‌های دنیوی بگذرد فقط و فقط دیگران و همه دنیا در آرامش و اسایش باشند.

متوسل از شهید سلیمانی به عنوان مصلح دنیا یاد کرد که برای نزدیکی قلب‌ها، معرکه‌های زیادی را پشت سرگذاشت اما با خنجر کینه شرورهای نادان این آسمانی شد درحالی که نمی‌دانند خون به ناحق ریخته آن محبوب دل‌ها، بین میلیون‌ها نفر دیگر تکثیر می‌شود.

این جانباز شیمیایی لشکر ۴۱ ثارالله افزود: شهید سلیمانی آن سرباز ولایت انسانی نیست که یاد و خدماتش فراموش نخواهد شد.

مردم هرمزگان حاج قاسم را از خودشان می‌دانند

یکی دیگر از رزمنده‌های دوران دفاع مقدس این استان از سردار سلیمانی به عنوان اسطوره جهانی یاد کرد که ناجوانمردانه شهید شد.

خلیل تنیده در خصوص حرکت کاروان‌های مردمی هرمزگان به کرمان برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سردار سلیمانی افزود: مردم هرمزگان و رزمندگان‌ این استان، حاج قاسم را از خودشان می‌دانند.

مسوول خبرگزاری ایرنا در هرمزگان ادامه داد: شهید سلیمانی در طول دفاع مقدس به عنوان فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله که رزمندگان هرمزگانی نیز مانند رزمنده‌های کرمان و سیستان و بلوچستان در این لشکر بوده‌اند، لذا رزمندگان هرمزگان ایشان را از خود می‌دانند.

تنیده گفت: رزمندگان و خانواده‌های شهدای هرمزگان حاج قاسم را نه تنها یک فرمانده خود که یک برادر معنوی در زمان جنگ و پس از آن می‌دانند.

وی اضافه کرد: حضور مردم هرمزگان در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی ادای دین مردم این استان به روح شهید و خانواده آن سردار دل‌هاست.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: حاج قاسم به عنوان سردار دل‌ها سرمایه گرانبهایی است که با شهادتش وظیفه مردم ایران و به خصوص جوانان در روشنگری وضرورت راه شهید سلیمانی وظیفه سنگین‌تر شده است.

عشق و محبت مردم هرمزگان با حاج قاسم پیوندی عمیق دارد

رییس حوزه هنری هرمزگان نیز گفت: سردار سلیمانی یک چهره شناخته شده بین‌المللی است که نه تنها برای ایران که برای امت اسلام زحمت زیادی کشید وهمه وظیفه داریم در مراسم تشییع ایشان حضور پررنگی داشته باشیم.

انوشیروان پیشدار افزود: از امروز کاروان‌های مردمی از استان هرمزگان به صورت خودجوش خود را به کرمان می‌رسانند تا ارادات خود را به هم‌چون دوران دفاع مقدس به حاج قاسم نشان دهند.

وی در بیان جایگاه شخصیتی شهید سلیمانی بیان داشت: حاج قاسم از دوران دفاع مقدس در بین رزمندگان هرمزگان به حاج قاسم معروف و محبوب بوده است.

رییس حوزه هنری هرمزگان ادامه داد: وی به واسطه مبارزه با ظلم و جریان‌های تکفیری و برقراری آرامش مردم جهان یک چهره بین‌المللی شناخته شده است.

پیشدار از سردار شهید سلیمانی به عنوان حافظ امنیت مردم منطقه نام برد و اضافه کرد: حاج قاسم نه تنها در بین مردم ایران و سوریه و لبنان که در بین بسیاری از ملت‌های آزادیخواه دنیا محبوب بوده است.

وی یادآور شد: مردم ایران و دل رزمنده‌های هرمزگان از این اقدام وحشیانه آمریکا و ترامپ به درد آمده است چون شخصی را که درخط مبارزه با تروریسم جهانی و حافظ امنیت مردم منطقه بود را ناجوانمردانه ترور و شهید کردند.

این مسوول با بیان اینکه عشق و محبت مردم هرمزگان نسبت به حاج قاسم پیوندی عمیق دارد، یادآور شد: امروز مردم هرمزگان و رزمندگان این استان در گردان ۴۲۲ جای خالی فرمانده خود در لشکر ۴۱ ثارالله را بیشتر از همیشه احساس می‌کنند.

پیشدار گفت: حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و شهید ابومهدی در عراق و شهرهای مختلف ایران نشان دهنده عشق و دوستی مردم به این سردار محبوب خود است.

وی اضافه کرد: حضور کاروان‎‌های مردم از هرمزگان به کرمان برای شرکت در مراسم تشییع شهید سلیمانی نیز علاوه بر ادای دین مردم این استان که نشانه محبوب بودن علمدار ایران در دل مردم این استان است.

رییس حوزه هنری هرمزگان خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی برای مردم هرمزگان بسیار تلخ است، اما حضور پرشکوه هرمزگانی‌ها و رزمندگان در تشییع پیکر فرمانده‌شان خواری و ذلتی خواهد بود برای آمریکایی‌ها و تمام جنایتکارانی که او را مظلومانه و ناجوانمردانه به شهادت رساندند.

“سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله متشکل از استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دو دهه پیش در یادواره‌ای در استان هرمزگان جایگاه این استان در دوران دفاع مقدس را بسیار ارزنده دانسته است”.

در بخشی از صبحت‌های سردار سلیمانی آمده است:«بندرعباس و استان هرمزگان در دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده اما مظلومانه‌ای دارد، مظلومانه از این بابت که شاید کسی خیلی نمی‌داند که در استان هرمزگان ۱۲۰۰نفر در صحنه دفاع مقدس به شهادت رسیدند، مثل مظلومیت خود بچه‌های استان هرمزگان ساکت، مظلوم، پرمعنویت، اما در مقابل دشمن کوره‌ای از آتش و حرارت، در همه جاهای جنگ، هرمزگان بود. بانی یا موتور محرکه پنج یا شش عملیات مهم هرمزگان بود، بخش عظیمی از پیروزی‌های عملیات والفجر هشت مدیون رزمندگان هرمزگان است.

عملیات خیبر، بدر، کربلای چهار، کربلای پنج و عملیات‌هایی که در هور شکل گرفت غیر از اینکه عملیات‌هایی که در جنگ حضور شرکت داشتند، از عملیات طریق‌القدس دقیقا چهره‌هایی در ذهنم هست تا آخرجنگ. در این واحد دریایی در این عملیات‌هایی که ذکر کردم، محور اصلی بچه‌های هرمزگان بودند حداقل در لشکر ثارالله. در واحد تخریب بهترین بچه‌های هرمزگان بودند، در واحد اطلاعات عملیات جزو بهترین‌ها بودند. در ستاد لشکر ثارالله شهید حاج علی حاجبی بی‌نظیر بود، جوانی از خانواده فقیری متعلق به روستایی در رودان که شده بود شمع محفل رزمندگانی که از این سه چهار استان باهم بودند،همه او را دوست داشتند بهش عشق می‌ورزیدند، لذا هرمزگان در جنگ نقش بسیار ارزنده‌ای داشت».

به منظور پذیرایی و رفاه حال عزادارانی که از هرمزگان قصد عزیمت به کرمان به منظور شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید قاسم سلیمانی دارند، سه ایستگاه صلواتی امروز یکشنبه در مسیر بندرعباس- به سیرجان برپا شد.

این ایستگاه‌ها روزهای دوشنبه و سه شنبه در روستای سرچاهان، روستای گهکم و امامزاده سید محمد (ع) حاجی آباد آماده پذیرایی از مسافرانی است که برای شرکت در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی عازم استان کرمان می‌شوند.

مراسم تشییع و خاکسپاری سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی روز سه شنبه ۱۷ دی در کرمان برگزار می‌شود.

به دنبال انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، اقشار مختلف مردم در اقصی نقاط استان هرمزگان به صورت خودجوش با برگزاری راهپیمایی و حضور در خیابان‌ها و میادین، ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه امریکا، بر انتقام سخت تاکید کردند.

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود و  در سن ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

باپایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می‌شدند.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی  در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پر افتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ سردار سرلشکر سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

فرنگیس حمزه‌یی

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید