خبر فوری
عاشقان حاج قاسم در مترو  هم رکورد زدند

عاشقان حاج قاسم در مترو هم رکورد زدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس، امروز مردم تهران برای وداع با سردار دل‌ها،‌ به خیابان‌های پایتخت آمدند و با حضور میلیونی خود بار دیگر به دشمنان ایران و اسلام ثابت کردند تا پای جان برای حمایت از انقلابشان ایستاده‌اند.

پیر و جوان به خیابان‌ها آمده بودند و همزمان با عزاداری و تشییع پیکر حاج قاسم، خواستار انتقام از دشمن بودند. مشتاقان حاج قاسم با در دست داشتن تصاویری از آن شهید و ابومهدی المهندس، شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس سر می‌دادند.

معابر و خیابان‌ها به ویژه در محدوده مرکز شهر و همه کوچه‌های منتهی به میدان انقلاب و دانشگاه مملو از جمعیت بود و نه تنها تهرانی‌ها بلکه از سایر شهرها و استان‌ها نیز برای وداع با حاج قاسم سلیمانی به خیابان آمده‌بودند و پس از اقامه نماز، پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی را بدرقه کردند.

شرکت مترو و اتوبوس‌رانی برای رفت و آمد عزاداران تمهیداتی در نظر گرفته بود تا شهروندان با سهولت بهتری بتوانند خود را به محل دیدار با پیکر سردار برسانند.

امکان استفاده از تاکسی و اتوبوس برای عزاداران به دلیل حجم جمعیت امکان پذیر نبود و مردم به مسیرهای زیر زمینی روی آورده بودند ولی همانطور که سطح زمین و در خیابان‌های جایی برای سوزن انداختن نبود در زیر شهر و در ایستگاه‌های مترو هم وضعیت مشابه بود.

شلوغی و ازدحام جمعیت به‌گونه‌ای بود که با گلایه برخی مسافران همراه بود چراکه در برخی ایستگاه‌ها به دلیل انبوه جمعیت، پله‌های برقی خاموش بود و قطارها در حالی پر از مسافر بود به ایستگاه‌ها می‌رسید و امکان سوار شدن و پیاده شدن به سختی و گاهی غیرممکن بود.

برخی از مسافران به دلیل سالمندی یا بیماری به خدمات ویژه نیاز داشتند که در آن ازدحام جمعیت، امکان ارائه این خدمات نبود؛ سعیده یکی از عزاداران و شرکت کنندگان مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی به خبرنگار فارس گفت: از ساعت ۶:۴۵  دقیقه صبح تا ۸ نتوانستم به دلیل حجم بالای مسافران سوار مترو شوم و سرانجام تصمیم گرفتم مسیرم را تغییر دهم.

وی ادامه داد: البته بنده در مسیری بودم که امکان تغییر خط وجود داشت و توانستم از خط دیگری برای انتقال استفاده کنم ولی برایم این سؤال مطرح بود که چرا قطار خالی برای چنین مراسمی با این حجم از جمعیت در نظر گرفته نشده بود.

رضا از دیگر مسافران امروز مترو گفت: چرا قطارها علی‌رغم ازدحام جمعیت در مسیر‌های مختلف توقف داشت؟ معتقدم با مدیریت بهتر می‌توانستند خدمت بهتری انجام دهند.

وی افزود: شهروندان در خطوط سرگردان بودند و از شرکت مترو هیچ نیرویی برای انتظام بخشی مسافران در نظر گرفته نشده بود.

سمیرا از دیگر مسافران مترو هم بیان داشت: از اتفاق من سوار یک قطار خالی شدم ولی با مشکل توقف در ایستگاه‌های پرازدحام مواجه بودم و امکان پیاده شدن برایم وجود نداشت.

وی اضافه کرد:  پس از یک ساعت تلاش و سوار شدن به مترو متاسفانه قطار در ایستگاه مدنظرم متوقف نشد و باید تمیدات جامع و بهتری در این زمینه در نظر گرفته می‌شد.

محسن هاشمی‌، رئیس شورای شهر که امروز همراه خانواده خود برای عزاداری و شرکت در مراسم تشییع آمده بود در مورد شلوغی مترو گفت: حجم مسافران زیاد بود و با برنامه ریزی بهتر و تقویت خطوط بهتر هم می‌شد خدمت ارائه داد.

مراسم تشییع حاج قاسم مشابه امام خمینی (ره)

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد وضعیت شلوغی امروز مترو و تمهیدات شرکت بهره‌برداری جهت خدمت رسانی به عزاداران گفت: باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت،‌ جمعیتی که امروز برای عزاداری شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی آمده بودند یادآور مراسم تشییع حضرت امام خمینی (ره) بود و این مسأله سبب قفل شدن مترو شده بود.

وی افزود: در خیابان‌ها نیز امکان تردد تاکسی و اتوبوس وجود نداشت و امروز شرایط خاصی را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت مترو و تعداد واگن‌ها در حال حاضر در پایتخت نیاز به توسعه دارد گفت: شاید اگر تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام می‌گرفت شرکت بهره‌برداری مترو می‌توانست خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهد ولی نباید از واقعیت هم غافل شد چرا که حجم جمعیت برای تشییع بی‌نظیر بود.

کامل‌ترین حمل‌ونقل عمومی هم پاسخگوی این حجم جمعیت نبود

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه گزارشی را در این زمینه از شرکت بهره‌برداری مترو خواهیم گرفت، گفت: هر چند که شورای شهر در مورد برنامه‌های اجرایی دخالتی ندارد ولی حتماً گزارشی را درخواست می‌کنیم که اگر سهل‌انگاری صورت گرفته رسیدگی شود.

علیخانی افزود: البته باید توجه داشت اگر امروز بزرگترین متروی جهان و کامل‌ترین حمل‌ونقل عمومی را داشتیم پاسخگوی این حجم جمعیت نبود و مردم واقعاً حماسه آفریدند.

شلوغی امروز مترو کاملا طبیعی بود

یکی از مدیران شهرداری تهران در مورد شلوغی امروز مترو به خبرنگار فارس‌، گفت: شلوغی امروز مترو کاملا طبیعی بود و زمانی که سطح پایتخت با ازدحام جمعیت همراه باشد قطعا زیر زمین و در مترو هم همانطور خواهد بود. مترو تهران و مجموعه شهرداری اقدامات وسیعی برای خدمت رسانی به مردم انجام داده بود و نباید کام مردم را با این موضوعات تلخ کرد.

سرفاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه کاهش دادیم

 محسن محمدیان مدیر روابط عمومی این شرکت درباره این موضوع به خبرنگار فارس، گفت: همانطور که سطح خیابان‌ها و معابر به دلیل برگزاری مراسم باشکوه عزاداری شهید سپهبد قاسم سلیمانی شلوغ است در خطوط مترو نیز ازدحام جمعیت وجود دارد که خط ۴ با شلوغی بیشتری همراه شده است.

وی افزود: هر چقدر که قطار در پایانه‌ها وجود داشته به خط ۴ اضافه کرده‌ایم ولی به دلیل ازدحام جمعیت، شهروندان باید کمی صبر و تحمل داشته باشند تا تخلیه مسافر انجام گیرد.

محمدیان با اشاره به اینکه در حال حاضر با تمام توان شرکت بهره‌برداری مترو مشغول ارائه خدمت به مسافران است، گفت: سرفاصله حرکت قطارها به ویژه در خط ۴ دو دقیقه است و مسیرهای انقلاب و تئاتر شهر هر دو دقیقه یک قطار برای مسافران در نظر گرفته شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد: صددرصد ناوگان تهران در حال حاضر به کار گرفته شده و قطارهای فوق‌العاده هم به خطوط افزوده شده است.

وی گفت:‌گزارشی در مورد خرابی پله‌برقی‌ها به ما واصل نشده و از شب گذشته سرویس‌های لازم انجام گرفته تا مشکلی در این راستا نداشته باشیم.

مدیر روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام کرد: روزانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر از طریق متروی تهران انجام می‌گیرد که امروز به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت، سرفاصله حرکت قطارها کاهش پیدا کرده و این ظرفیت به چندین برابر رسیده است.

هر چند امروز مسافران مترو تعدادشان بسیار زیاد بود و عاشقان حاج قاسم در مترو هم رکورد زدند ولی باید توجه داشت که موضوع شلوغی مترو مدتی است که دغدغه بسیاری از شهروندان در پایتخت شده است و با گرانی بنزین  به گفته مدیران شهری به حجم مسافران مترو حدود ۳۰ درصد افزوده شده است و همه این موضوعات مؤید ضرورت توجه بیشتر دولت جهت توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران است.

البته علی امام  مدیر عامل مترو تهران معتقد است؛ قانون حمایت از سامانه‌های ریلی در سال ۸۵ در مجلس به تصویب رسید و آنجا پیش‌بینی شده بود ۵۰ درصد هزینه‌های تکمیل شبکه مترو کلانشهرها را دولت بپردازد. ما اخیراً‌ بررسی کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم از سال ۸۸ تا کنون در مجموع بودجه‌هایی که به مترو تهران آمده دولت در مجموع ۱۵ درصد هم پرداخت نکرده است که این اتفاق تأسف‌آوری است و علی‌رغم اینکه قوانین بالادستی خوبی در کشور وجود دارد ولی اجرایی نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از فارس، حالا باید منتظر ماند و دید دولت چه تدبیری برای معضل کمبود واگن و ازدحام جمعیت در مترو تهران خواهد داشت.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید