خبر فوری

آشنایی با مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از  خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سایت روزنامه آ اس اسپانیا به بهانه مذاکره یک گروه آمریکایی به ریاست دنیل فریدکین برای خرید باشگاه آاس رم ایتالیا، در گزارشی به معرفی مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا پرداخته است.

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که این قرارداد رم را ۷۵۰ میلیون یورو (۸۴۰ میلیون دلار) ارزش گذاری کرده که رقمی بزرگ برای یک تیم سری آ است.

سهام باشگاه رم در لیست بازار بورس میلان ثبت شده و این باشگاه توسط گروه دیگری از سرمایه گذاران آمریکایی به سرپرستی جیمز پالوتا اداره می‌شود.

آشنایی با مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا

در این گزارش به ساختار‌های مالکیت برخی از باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا اشاره شده است:

ایتالیا:

یوونتوس:
در بورس سهام میلان قرار دارد، خانواده آنلی که گروه خوروسازی، فیات را تأسیس کرده اند، همچنان سهامدار اصلی و کنترل کننده یووه، قهرمان هشت فصل گذشته ایتالیا، هستند.

آشنایی با مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا

اینتر میلان:
خرده فروش لوازم الکترونیکی چینی گروه بازرگانی سونینگ، سال ۲۰۱۶ تقریبا ۷۰ درصد اینتر میلان را به قیمت ۲۷۰ میلیون یورو خرید که بالاترین سهم یک تیم اروپایی در دست یک شرکت چینی محسوب می‌شود.

آث میلان:
صندوق آمریکایی Elliott Management سال گذشته، کنترل میلان بدهکار را بر عهده گرفت و ۵۰ میلیون یورو برای کمک به تثبیت مالی قهرمان سابق اروپا تزریق کرد. صاحب قبلی این باشگاه سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا، بود.

انگلستان:

منچسترسیتی:
بخشی از گروه فوتبالی سیتی (CFG)، که اکثریت آن متعلق به شیخ منصور بن زاید آل نهیان است، به اتفاق سرمایه گذاران چینی به رهبری گروه رسانه‌ها و سرگرمی CMC با حدود ۱۲ درصد و شرکت خصوصی سرمایه گذاری سیلور لیک ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱۰ درصد مالکان این باشگاه هستند.

گروه “ابوظبی یونایتد “، شرکت سرمایه گذاری در امور وسایل نقلیه متعلق به شیخ منصور، اکثریت سهام باشگاه را در دست دارد، لیک سیلور در ماه نوامبر با پرداخت مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار، کمی بیش از ۱۰ درصد سهام این باشگاه را از شیخ منصور خرید و CFG را با ارزش ۴.۸ میلیارد دلار به ارزشمندترین گروه فوتبالی جهان تبدیل کرد.

این گروه سهامدار تیم‌های نیویورک سیتی در M L S و ملبورن سیتی است و همچنین در تیم‌های یوکوهاما مارینوس ژاپن، کلاب آتلتیکو اروگوئه، خیرونا اسپانیا، سیچوان چین و مومبای سیتی هند سرمایه گذاری کرده است.

منچستر یونایتد:
این باشگاه در سال ۲۰۰۵ توسط خانواده آمریکایی گلیزر ۷۹۰ میلیون پوند (۱ میلیارد دلار) خریداری شده است. از سال ۲۰۱۲ در بازار بورس اوراق بهادار نیویورک وارد شده، اما گلیزر‌ها مالکیت اکثریت قهرمان ۲۰ دوره لیگ برتر انگلیسی را دارند. ارزش فعلی این باشگاه در بازار در حدود ۳.۲۵ میلیارد دلار است.

آشنایی با مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا

لیورپول:
قهرمان اروپا و پیشتاز لیگ برتر انگلیس، از سال ۲۰۱۰ و پس از امضای قرارداد ۳۰۰ میلیون پوندی تحت تملک گروه ورزشی فن وی (Fenway) درآمده است. این گروه همچنین صاحب تیم بیس بال بوستون رد ساکس آمریکا است.

آرسنال:
استن کرونکه، میلیاردر آمریکایی و کارآفرین ورزشی با خرید تمام سهام آلیشر عثمانوف، رقیب روسی خود در سال ۲۰۱۸، تملک کامل آرسنال را در دست گرفت، ارزش این باشگاه لیگ برتر انگلیس حدود ۲.۳ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

چلسی:
رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی، در سال ۲۰۰۳ این باشگاه لندنی را با قیمت ۱۴۰ میلیون پوند خریداری کرد و آن‌ها از آن زمان به یک تیم بزرگ و قدرتمند در فوتبال اروپا تبدیل شده اند.

آشنایی با مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا

آلمان:

بایرن مونیخ:
۷۵ درصد سهام قهرمان آلمان متعلق به هواداران این باشگاه است و آدیداس شرکت تولیدی البسه ورزشی، شرکت خودرو سازی آئودی و شرکت بیمه آلیانز هر یک ۸.۳۳ درصد از سهام بایرن را در اختیار دارند.

آشنایی با مالکان باشگاه‌های برتر فوتبال اروپا

اسپانیا:

رئال مادرید / بارسلونا:

این دو باشگاه اسپانیایی از طریق برنامه‌های عضویت در تملک طرفدارانشان هستند. آن‌ها به لطف جاذبه‌های تجاری خود مرتباً بیشترین درآمد را در بین باشگاه‌های فوتبال اروپا دارند.

فرانسه:

PSG:
این باشگاه متعلق به شرکت سرمایه گذاری قطر اسپورتس است. این شرکت توسط شیخ تمیم بن حمد آل ثانی پسر امیر قطر تأسیس شده که ۷۰ درصد سهام PSG را سال ۲۰۱۱ خریداری کرد.

بیشتر بخوانید:

آرسنال ۱ – چلسی ۲/ کامبک شاگردان لمپارد در دقایق پایانی و ثبت نخستین شکست آرتتا 

۵ انتقال بزرگ و احتمالی در پنجره نقل و انتقالات زمستانی فوتبال اروپا

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید